|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?
Jeg er nok litt her altså.
![]() |
#62 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Syns ikke nasjonaldagen og landskamper/MGP har noe med hverandre å gjøre. For meg handler 17. mai om frihet, demokrati, privilegier, alt det fine vi har i Norge. En dag da alle feirer, og på den måten blir bittelitt oppmerksom så man ikke tar alt for gitt. Disse følelsene burde vel muligens heller vært knyttet opp mot frigjøringsdagen, men barnetog m.m, gjør 17. mai til en finere dag. Frigjøringsdagen er mer "vi skal aldri glemme". Nasjonaldagen har et lysegrønt skjær og er full av håp. Når det gjelder å dø for fedrelandet, så er det vel hva et land kan representere; frihet og rettigheter, det handler om, ikke arealene som sådan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg vet ikke om jeg vil kalle meg nasjonalistisk, er ikke så glad i merkelapper. Men jeg er veldig veldig glad i Norge! 17. mai synes jeg er en flott dag, og jeg er opptatt av å lære barna respekt for flagget, ikke dra det langs bakken og bruke det til fektekamper. Jeg synger stolt nasjonalsangen og kan nesten få en tåre i øye av den når man synger sammen med masse mennesker og musikkorps. Jeg liker kongefamilien og jeg blir stolt når Norge gjør det bra innen idrett i utlandet, og også om vi vinner MGP.
![]() |
#64 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordi vi har det så mye bedre her enn mange andre i verden.
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Stolt syns jeg man kan være over noe man kan ta fortjeneste for, jeg mener at jeg ikke hadde særlig mye med at jeg ble født i Norge. Så jeg skjønner ikke helt den med at jeg skal være stolt av å bo i Norge, jeg heller.
![]() |
#67 |
Leser
|
Jeg vil jo håpe at vi som bor her i Norge er med på å opprettholde landet slik vi vil ha det. Jeg er stolt over velferdsstaten og grunnen til at jeg føler meg stolt og ikke bare takknemlig er jo at jeg også bidrar. Naturen derimot føler jeg meg ikke stolt over, bare takknemlig. Det er ikke min fortjeneste at vi har så fine fjell.
![]() |
#68 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg tror også jeg kan si at jeg er stolt over å være nordmann.
![]() |
#69 |
flisespikker
|
Jeg synes også det er mer rimelig å være takknemlig enn stolt for at vi har det bra. (At vi har det veldig bra på veldig mange måter, og at Norge på veldig mange måter er et veldig bra land, er jeg såklart helt enig i.)
![]() |
#70 |
Melkeku
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
Well-behaved women rarely make history. 2008 2011 2014 Sist redigert av Verdande : 13-05-09 kl 14:59. Årsak: Skrivefeil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Nå greide jeg å plassere hvorfor jeg synes det blir litt feil for meg å bruke "stolt"-ordet når det gjelder hvor bra vi har det i Norge: Fordi det på en måte impliserer at dersom man kommer fra et "mindre bra" land (f.eks. et mindre demokratisk eller mindre rikt land), så har man da mindre grunn til å være "stolt", og det i sin tur impliserer at man til en viss grad bør skamme seg hvis man kommer fra et slikt land. Og det synes jeg jo absolutt ikke man bør.
![]() |
#72 |
Curlingkone
|
Det tenkte jeg også på, men jeg tror alle land har noe å være stolt av jeg. Om det så er kulturen eller noe landet har prestert, så tror jeg det i alle land finnes ting man får en "patriotisk" følelse av å tenke på.
![]() |
#73 |
Erfaren nok
|
![]() |
#74 |
flisespikker
|
Ja, jeg skjønner godt at man kan si at man er stolt av kulturen sin og sånt, men å være stolt fordi Norge er et av de rikeste landene i verden, og fordi vi har det bedre enn de fleste i verden, som Tito sa, det blir merkelig for meg.
![]() |
#75 |
Curlingkone
|
Jeg tror kanskje ikke det var helt slik ment jeg da, men det kan jeg jo ikke vite helt sikkert.
![]() |
#77 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg er veldig splittet, kjenner jeg. Jeg har vokst opp med en svært patriotisk far og hadde "Hvor hen du går i li og fjell" som yndlingssang da jeg var barn. Jeg får tårer i øynene på Vår Frelsers Gravlund når det legges ned krans for Hansteen og Wickstrøm på 17. mai, og jeg har sittet med klump i halsen da jeg fikk inn utenlandssendingen med opplesning av "kongebjørka" da jeg var i utlendighet på 17. mai.
![]() |
#78 |
Curlingkone
|
Jeg tror det er utrolig få som tenker slik AC. Det ville i så fall vært utrolig synd om folk tar det for gitt å være født i et land som Norge.
![]() |
#79 |
Passiv
|
Som jeg skulle sagt det selv. |
![]() |
![]() |
#80 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg er en elendig nordmann. Jeg kan ikke fordra det som ikke er urbant. Jeg unngår fjellheimen, bygder og småbyer og skogene. Jeg kan ikke fordra snø, og eneste grunn til å gå på ski er treningseffekten. Alt det nordmenn flest synes er skikkelig stas synes jeg er gørr kjedelig eller usexy. :ærlig: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|