Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 13:38   #61
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kjenner godt at eg er glad i landet mitt når eg ser ut vindauget på ein blå himmel, høge snødekte fjelltoppar, djupe speilblanke fjordar og grøne bjørker som bles lett i vinden.

Jeg er nok litt her altså.
Og når man attpåtil ser flagget vaie i vinden på utallige flaggstenger, ja da får jeg en patriotisk følelse for å kalle det for det. Likeså når jeg ser bunads, og dresskledde mennesker vrimle rundt i byen. Tenk at vi har en dag her i landet da de aller fleste ikler seg det fineste man har, bare for å feire landet man bor i. Jeg syns det er ganske fantastisk jeg da.

:ønsker meg flaggstang:

Min følelse for 17.mai har blitt sterkere med årene. Og vondere. For hvert år som går blir det tydeligere og tydeligere for oss at dette er en barnas dag, og det er ikke så godt å kjenne på. Samtidig blir jeg mer og mer takknemlig for alt landet vårt har å by på. Vi har jo vunnet i lotto alle vi som bor her, det er verdt å feire bare det.

Gammel 13-05-09, 13:48   #62
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Syns ikke nasjonaldagen og landskamper/MGP har noe med hverandre å gjøre. For meg handler 17. mai om frihet, demokrati, privilegier, alt det fine vi har i Norge. En dag da alle feirer, og på den måten blir bittelitt oppmerksom så man ikke tar alt for gitt. Disse følelsene burde vel muligens heller vært knyttet opp mot frigjøringsdagen, men barnetog m.m, gjør 17. mai til en finere dag. Frigjøringsdagen er mer "vi skal aldri glemme". Nasjonaldagen har et lysegrønt skjær og er full av håp. Når det gjelder å dø for fedrelandet, så er det vel hva et land kan representere; frihet og rettigheter, det handler om, ikke arealene som sådan.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:10   #63
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet ikke om jeg vil kalle meg nasjonalistisk, er ikke så glad i merkelapper. Men jeg er veldig veldig glad i Norge! 17. mai synes jeg er en flott dag, og jeg er opptatt av å lære barna respekt for flagget, ikke dra det langs bakken og bruke det til fektekamper. Jeg synger stolt nasjonalsangen og kan nesten få en tåre i øye av den når man synger sammen med masse mennesker og musikkorps. Jeg liker kongefamilien og jeg blir stolt når Norge gjør det bra innen idrett i utlandet, og også om vi vinner MGP.

Ting jeg vil trekke fram som gjør meg så glad i dette landet, er:
* Gratis utdanning
* Bortimot gratis lege- og sykehustjenester
* Flott natur
* Frisk luft
* Politi går ikke med pistoler
* Mindre vold enn mange land
* Ingen fare for store naturkatastrofer
* Ingen spesielt farlige rovdyr, slanger, edderkopper osv.
* Et forholdsvis vennlig folk - høflige mot hverandre (med unntak selvsagt)
* Ganske flinke når det gjelder miljøpolitikk
* Bra bistandspolitikk
* Trygt for barn å vokse opp
* Stort fokus på barns sikkerhet
* Bra barnehagedekning, begynner i hvert fall å bli

Og det er nok mye mye mer jeg kan dra frem. Det jeg ikke liker med Norge, er alle som syter over at det ikke er bra nok her. Bomringen er for dyr, bensinen er for dyr, politikerne er ikke gode nok, maten er for dyr og mye mer. Jeg liker ikke at så mange synes det er greit å forsøple naturen vår, og viser null respekt for den. Jeg liker ikke manglende respekt for folk som insisterer å gå inn på buss og t-bane, før de som skal gå av har fått komme seg av og også de som sperrer hele rulletrappen. Dette viser en selvgodhet og oser av at de kun tenker på seg selv. Manglende oppslutning ved valg og alle som stemmer på FRP viser nok alle disse som tar mye for gitt og ikke bryr seg så mye om hva som skjer rundt seg.

Vi SKAL og BØR være stolte over at vi bor i Norge. Vi sulter ikke, vi risikerer ikke å bli drept bare av å gå på gaten, vi blir ikke drept av å si vår mening, ingen naturkatastrofer truer vår sikkerhet, vi har et velferdssystem som ivaretar de aller fleste.

Gammel 13-05-09, 14:14   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Vi SKAL og BØR være stolte over at vi bor i Norge. Vi sulter ikke, vi risikerer ikke å bli drept bare av å gå på gaten, vi blir ikke drept av å si vår mening, ingen naturkatastrofer truer vår sikkerhet, vi har et velferdssystem som ivaretar de aller fleste.

Hvorfor pokker'n bør man være stolt over å bo i Norge? Takknemlig, ja. Men stolt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:17   #65
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvorfor pokker'n bør man være stolt over å bo i Norge? Takknemlig, ja. Men stolt?

Fordi vi har det så mye bedre her enn mange andre i verden.

Gammel 13-05-09, 14:18   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stolt syns jeg man kan være over noe man kan ta fortjeneste for, jeg mener at jeg ikke hadde særlig mye med at jeg ble født i Norge. Så jeg skjønner ikke helt den med at jeg skal være stolt av å bo i Norge, jeg heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:18   #67
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil jo håpe at vi som bor her i Norge er med på å opprettholde landet slik vi vil ha det. Jeg er stolt over velferdsstaten og grunnen til at jeg føler meg stolt og ikke bare takknemlig er jo at jeg også bidrar. Naturen derimot føler jeg meg ikke stolt over, bare takknemlig. Det er ikke min fortjeneste at vi har så fine fjell.

Gammel 13-05-09, 14:28   #68
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror også jeg kan si at jeg er stolt over å være nordmann.
Norge som land har utrettet mye godt rundt om i verden pga oljepengene vi er så heldige å foreløpig ha. Selvfølgelig er det mye mer vi kunne ha gjort både for våre egne og andre, men jeg er allikevel stolt over landet jeg bor i, pga dette og at vi har klart å lage et samfunn som er så til de grader godt å leve i. Samtidig er jeg takknemlig for å bo her, nettop vi har det så godt.

Hvorfor skal vi være så redde for å være stolte? Det er vel heller få som subber med labben og med kuet nakke forteller at man er fra Norge.

Og man kan jo godt være både takknemlig og stolt på en gang.

Gammel 13-05-09, 14:28   #69
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Fordi vi har det så mye bedre her enn mange andre i verden.

Jeg synes også det er mer rimelig å være takknemlig enn stolt for at vi har det bra. (At vi har det veldig bra på veldig mange måter, og at Norge på veldig mange måter er et veldig bra land, er jeg såklart helt enig i.)

Gammel 13-05-09, 14:29   #70
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Jeg er glad og takknemlig for at jeg ble født som borger i en velferdsstat, med alt dette medfører av trygghet, fordeler og muligheter, men det er jo ikke akkurat noen prestasjon å trekke dette loddet. Stolt er jeg vanligvis over ting jeg har ytt noe for å oppnå, ikke over tilfeldigheter som at jeg er norsk eller kvinne eller født på syttitallet.

Sist redigert av Verdande : 13-05-09 kl 14:59. Årsak: Skrivefeil.
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:31   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå greide jeg å plassere hvorfor jeg synes det blir litt feil for meg å bruke "stolt"-ordet når det gjelder hvor bra vi har det i Norge: Fordi det på en måte impliserer at dersom man kommer fra et "mindre bra" land (f.eks. et mindre demokratisk eller mindre rikt land), så har man da mindre grunn til å være "stolt", og det i sin tur impliserer at man til en viss grad bør skamme seg hvis man kommer fra et slikt land. Og det synes jeg jo absolutt ikke man bør.

Gammel 13-05-09, 14:36   #72
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå greide jeg å plassere hvorfor jeg synes det blir litt feil for meg å bruke "stolt"-ordet når det gjelder hvor bra vi har det i Norge: Fordi det på en måte impliserer at dersom man kommer fra et "mindre bra" land (f.eks. et mindre demokratisk eller mindre rikt land), så har man da mindre grunn til å være "stolt", og det i sin tur impliserer at man til en viss grad bør skamme seg hvis man kommer fra et slikt land. Og det synes jeg jo absolutt ikke man bør.

Det tenkte jeg også på, men jeg tror alle land har noe å være stolt av jeg. Om det så er kulturen eller noe landet har prestert, så tror jeg det i alle land finnes ting man får en "patriotisk" følelse av å tenke på.
Jeg syns jo alle skal være stolte av oprinnelsen sin. Og det tror jeg faktisk de aller fleste er, på en eller annen måte.

Gammel 13-05-09, 14:37   #73
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker litt sånn også, og skjønner godt hva du mener. Jeg er nok mer glad og takknemlig enn stolt, men jeg synes ikke det nødvendigvis er galt å si at man er stolt over landet sitt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:41   #74
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det tenkte jeg også på, men jeg tror alle land har noe å være stolt av jeg. Om det så er kulturen eller noe landet har prestert, så tror jeg det i alle land finnes ting man får en "patriotisk" følelse av å tenke på.
Jeg syns jo alle skal være stolte av oprinnelsen sin. Og det tror jeg faktisk de aller fleste er, på en eller annen måte.

Ja, jeg skjønner godt at man kan si at man er stolt av kulturen sin og sånt, men å være stolt fordi Norge er et av de rikeste landene i verden, og fordi vi har det bedre enn de fleste i verden, som Tito sa, det blir merkelig for meg.

Gammel 13-05-09, 14:52   #75
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner godt at man kan si at man er stolt av kulturen sin og sånt, men å være stolt fordi Norge er et av de rikeste landene i verden, og fordi vi har det bedre enn de fleste i verden, som Tito sa, det blir merkelig for meg.

Jeg tror kanskje ikke det var helt slik ment jeg da, men det kan jeg jo ikke vite helt sikkert.

Gammel 13-05-09, 14:54   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer fortsatt ikke å være stolt over at jeg scora vinnerloddet og ble født i Norge, altså.

"Up yours" til alle somaliere, lissom?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:56   #77
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er veldig splittet, kjenner jeg. Jeg har vokst opp med en svært patriotisk far og hadde "Hvor hen du går i li og fjell" som yndlingssang da jeg var barn. Jeg får tårer i øynene på Vår Frelsers Gravlund når det legges ned krans for Hansteen og Wickstrøm på 17. mai, og jeg har sittet med klump i halsen da jeg fikk inn utenlandssendingen med opplesning av "kongebjørka" da jeg var i utlendighet på 17. mai.

På den andre siden synes jeg at nasjonalismer er uting. Jeg foretrekker en "åpen" og mangfoldig verden og ikke "lukkede" homogeniserende nasjoner (hermetegn fordi slike ting finnes jo ikke).

På den tredje siden er jeg glad jeg er norsk, men først og fremst fordi jeg hadde flaks og ble født i et rikt land og ikke fordi jeg tror at nordmenn er noe spesielt bedre eller flinkere enn andre. Men jeg synes at "vi" har forvaltet de ressursene og mulighetene vi har fått på fornuftig vis - for det meste. Og i hvert fall for landets egne borgere. Eller - vi bruker jo ressursene på oss selv som tilfeldigvis er født innenfor nasjonens grenser og fordeler dem ikke mer rettferdig til dem som hadde litt mer uflaks. Men verden går jo ikke rundt uten organisatoriske enheter som stater, og en hver er seg selv nærmest. Og det er fint med demokrati, ytringsfrihet, likestilling og alt det der.... Men å feire det så voldsomt?

Jeg vet ikke, jeg. Det enkleste på 17. mai er å la følelsene regjere og få klump i halsen når nasjonalsangen spilles og bli rørt av finpyntede unger med flagg i hendene. Men med en aldri så liten bismak i munnen.

Gammel 13-05-09, 15:06   #78
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Jeg klarer fortsatt ikke å være stolt over at jeg scora vinnerloddet og ble født i Norge, altså.

"Up yours" til alle somaliere, lissom?

Jeg tror det er utrolig få som tenker slik AC. Det ville i så fall vært utrolig synd om folk tar det for gitt å være født i et land som Norge.
Kanksje det er nettop derfor så mange syns det er fint å feire 17.mai? For å vise at man er takknemlig for å leve her i Norge, uansett om man er fra Norge eller andre land.

Gammel 13-05-09, 15:56   #79
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Jeg eier ikke nasjonalfølelse og jeg bryr meg overhodet ikke om Norge vinner eller taper Grand Prix, fotball-VM eller OL-medaljer og sånt. Likevel må jeg jo si at jeg setter pris på landet jeg bor i, og føler meg heldig som er født akkurat her og ikke noe annet sted. Å være født i Norge er jo som å ha vunnet i lotto, det er et trygt og godt land å bo i.

Samtidig er det trist å tenke på at det er de færreste som har det så bra som oss, og jeg synes vi (inkludert meg selv) burde bli flinkere til å hjelpe dem som ikke har det så bra. Jeg har et snev av weltschmerz i dag kjenner jeg.

Som jeg skulle sagt det selv.

Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 16:10   #80
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en elendig nordmann. Jeg kan ikke fordra det som ikke er urbant. Jeg unngår fjellheimen, bygder og småbyer og skogene. Jeg kan ikke fordra snø, og eneste grunn til å gå på ski er treningseffekten. Alt det nordmenn flest synes er skikkelig stas synes jeg er gørr kjedelig eller usexy. :ærlig:

Allikevel er jeg stolt av å være norsk fordi vi har den velferdsstaten vi har, fordi vi tillater myke verdier som korte arbeidsdager og lange foreldrepermisjoner. Det er mulig å få arbeidsledighetstrygd uten å bli baktalt av naboer fordi man er en belastning for samfunnet. Altså et mykt samfunn. Jeg er også bittelitt stolt av vikinghistorien vår. Ikke fordi det er så schtilig å voldta og plyndre, men det er nå engang noe ganske barskt over vår historie. Jeg har også mange tanker rundt hvordan 17. mai feires, men det hindrer ikke at jeg synes det er fint med barnetoget, og jeg går gladelig i bunad.

Jeg kjenner meg priviligert over å være norsk, men må vel innrømme at jeg har lyst til å emigrere til varmere strøk og større by enn hva man finner her til lands.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.