Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Plikt til å jobbe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 22:11   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plikt til å jobbe?

Dette er delvis en spin-off, men jeg har tenkt litt på det: I hvor stor grad har man "plikt" til å jobbe, hvis man ikke må? Er det å bidra, både i arbeidslivet og som skattebetaler, en plikt? Når er det greit å la være? (Jeg holder utenom det å være hjemme med små barn, det kan man jo definere som arbeid - nå snakker jeg om å rett og slett ikke jobbe)

- Når man har en ektefelle som kan forsørge seg
- Når man har spart opp penger selv, slik at man har råd til å ta noen pauseår
- Når man ved hjelp av offentlige ordninger kombinert med nøysomt liv kan la være?
- Når man har arvet eller vunnet penger slik at man ikke må jobbe

BØR man jobbe?

Gammel 07-06-09, 22:14   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plikt tiø å jobbe?

Jeg mener at har man økonomi til å la være å jobbe, har ingen noe med om man velger å la være å jobbe eller ikke. Jeg syns ikke noen har plikt til å jobbe, for å si det slik.

Gammel 07-06-09, 22:15   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

BØR man jobbe?

Nei, det synes jeg ikke, sånn isolert sett.
Jeg vet imidlertid at jeg ikke kunne ha likt å ikke jobbe, men at jeg godt kunne tenkt meg å jobbe redusert, og ikke 100%. Men det er økonomiske og pensjonsmessige forhold som gjør at jeg jobber fullt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:16   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man bør vel ikke jobbe så lenge man kan forsørge seg selv og ikke vil? Jeg tror derimot at de aller fleste ønsker å jobbe og at de som ikke ønsker å jobbe stort sett lar være. (Enten at de har penger så de klarer seg eller at de er forsørget av staten.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:16   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Enig med Inagh.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:17   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man bør jobbe så lenge man ikke misbruker offentlige ordninger for å få råd til å la være.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:17   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man har plikt til å jobbe, hvis man har mulighet til å la være. Det vil selvsagt gå utover "samfunnets lønn", altså pensjonen, og det er en helt OK trade.

Å la være å jobbe fordi man har en rik ektefelle, vil vanligvis være temmelig dumt, da. Hvis man ikke er sikret i alderdommen på en annen måte enn via pensjon i tilfelletilfelle.

Jeg synes misbruk av offentlige ordninger er forkastelig, selvsagt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:18   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg glemte vel å nevne hva som apan sier - så lenge man ikke misbruker offentlige ordninger for å ha råd til å la være - er det greit å ikke jobbe.

Gammel 07-06-09, 22:19   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville vært i jobb uansett hvor mye penger jeg hadde, men jeg ville sikkert vært i en helt annen jobb og i ganske lav stillingsprosent.

Jeg synes ikke det er noen plikt å jobbe, og drømmer selv om å ta en friår en gang i fremtiden hvis økonomien skulle finne på å tillate det.

Jeg er mer skeptisk til å skulle leve et nøysomt liv på offentlige støtteordninger. Hvis man ikke betaler inn til fellesskapet, så bør man kanskje ikke benytte seg av det heller.

Gammel 07-06-09, 22:21   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med de andre her. Hadde jeg og mannen min vært kvalmende rike, hadde vi ikke jobbet noen av oss, men reist rundt i verden og levd herrens glade dager, hvertfall til vi var leie. Sånn sett bort fra at vi har et barn som begynner på skolen til høsten da, sånt må man jo ta hensyn til.
Er man søkkrik og kommer til å forbli det uten å jobbe, trenger man jo liksom ikke å kjede seg.

Gammel 07-06-09, 22:23   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ikke vil jobbe og har penger til å la være, så er det vel ingen annens biznizz.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:23   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plikt til å jobbe?

Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor noen har lyst til å la være å jobbe – og da bruker jeg en definisjon av "jobbe" som inkluderer ulønnet arbeid, for eksempel å være hjemme med egne barn, pleie syke slektninger eller familiemedlemmer eller jobbe med veldedig arbeid. Men hvis noen har lyst og råd til å la være å jobbe, så synes jeg jo at de skal få lov til det, men da nytter det ikke å komme i ettertid å klage over dårlig økonomi eller minstepensjon, når ektefellen går fra en eller når lottogevinsten tar slutt.

Trygdesvindel eller grov, urettmessig utnyttelse av stønader og trygd er ikke på noen måte ok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:23   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Og for å dra den pittelitt lenger: er man søkkrik nok til å reise verden rundt i sus og dus og leve herrens glade dager, ja så bidrar man i det miste til å holde noen arbeidsplasser i gang på luksushotellene, verftene som lager yachter og nattklubber rundt omkring.

Gammel 07-06-09, 22:25   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er mer skeptisk til å skulle leve et nøysomt liv på offentlige støtteordninger. Hvis man ikke betaler inn til fellesskapet, så bør man kanskje ikke benytte seg av det heller.

Jeg regner med at det ikke egentlig er det du mener, men selvsagt skal fellesskapet finansiere de som ikke er i stand til å bidra selv.

Gammel 07-06-09, 22:25   #15
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge man klarer å forsørge seg selv, synes jeg det er helt greit.

Å bruke støtteordningene til velferdsnorge fordi man velger å ikke jobbe, det synes jeg er dumt.

Gammel 07-06-09, 22:25   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, der kom det en modde.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 22:26   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

For øvrig skal man jo vanligvis måtte skatte av en formue, og på det viset bidra til fellesskapet, hvis man har så mye penger at det ikke er nødvendig å jobbe for pengene.

Gammel 07-06-09, 22:27   #18
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man klarer seg selv økonomisk på et eller annet vis er det selvsagt helt fair å ikke jobbe.

Hvis man er avhengig av offentlig støtte for å kunne la være å jobbe (og dermed faktisk avhengig av at resten av oss jobber og bidrar inn til felleskapet), synes jeg det ikke er så greit...

Gammel 07-06-09, 22:27   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når noen vinner massemasse i Lotto og velger å fortsette i jobben, så fremheves dette alltid som en "dyd". Er dere uenige i det?

Gammel 07-06-09, 22:29   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når noen vinner massemasse i Lotto og velger å fortsette i jobben, så fremheves dette alltid som en "dyd". Er dere uenige i det?

Hvor mye må man vinne i Lotto for at man skal kunne opprettholde samme levestandard som hvis man jobber (i en vanlig, greit betalt, jobb)? Det må da være temmelig mye, hvis det skal vare til fylte 80+, tenker jeg?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.