|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Plikt til å jobbe?Dette er delvis en spin-off, men jeg har tenkt litt på det: I hvor stor grad har man "plikt" til å jobbe, hvis man ikke må? Er det å bidra, både i arbeidslivet og som skattebetaler, en plikt? Når er det greit å la være? (Jeg holder utenom det å være hjemme med små barn, det kan man jo definere som arbeid - nå snakker jeg om å rett og slett ikke jobbe)
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Plikt tiø å jobbe?Jeg mener at har man økonomi til å la være å jobbe, har ingen noe med om man velger å la være å jobbe eller ikke. Jeg syns ikke noen har plikt til å jobbe, for å si det slik.
|
|
|
#3 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plikt tiø å jobbe?
|
|
|
#4 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Plikt tiø å jobbe?Nei, man bør vel ikke jobbe så lenge man kan forsørge seg selv og ikke vil? Jeg tror derimot at de aller fleste ønsker å jobbe og at de som ikke ønsker å jobbe stort sett lar være. (Enten at de har penger så de klarer seg eller at de er forsørget av staten.) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Plikt tiø å jobbe?Enig med Inagh. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Plikt tiø å jobbe?Jeg synes ikke man har plikt til å jobbe, hvis man har mulighet til å la være. Det vil selvsagt gå utover "samfunnets lønn", altså pensjonen, og det er en helt OK trade.
|
|
|
#8 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Plikt tiø å jobbe?Ja, jeg glemte vel å nevne hva som apan sier - så lenge man ikke misbruker offentlige ordninger for å ha råd til å la være - er det greit å ikke jobbe.
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Plikt tiø å jobbe?Jeg tror jeg ville vært i jobb uansett hvor mye penger jeg hadde, men jeg ville sikkert vært i en helt annen jobb og i ganske lav stillingsprosent.
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Plikt tiø å jobbe?Enig med de andre her. Hadde jeg og mannen min vært kvalmende rike, hadde vi ikke jobbet noen av oss, men reist rundt i verden og levd herrens glade dager, hvertfall til vi var leie. Sånn sett bort fra at vi har et barn som begynner på skolen til høsten da, sånt må man jo ta hensyn til.
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plikt til å jobbe?Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor noen har lyst til å la være å jobbe – og da bruker jeg en definisjon av "jobbe" som inkluderer ulønnet arbeid, for eksempel å være hjemme med egne barn, pleie syke slektninger eller familiemedlemmer eller jobbe med veldedig arbeid. Men hvis noen har lyst og råd til å la være å jobbe, så synes jeg jo at de skal få lov til det, men da nytter det ikke å komme i ettertid å klage over dårlig økonomi eller minstepensjon, når ektefellen går fra en eller når lottogevinsten tar slutt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Plikt til å jobbe?Og for å dra den pittelitt lenger: er man søkkrik nok til å reise verden rundt i sus og dus og leve herrens glade dager, ja så bidrar man i det miste til å holde noen arbeidsplasser i gang på luksushotellene, verftene som lager yachter og nattklubber rundt omkring.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plikt til å jobbe?
Jeg regner med at det ikke egentlig er det du mener, men selvsagt skal fellesskapet finansiere de som ikke er i stand til å bidra selv. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Plikt til å jobbe?Så lenge man klarer å forsørge seg selv, synes jeg det er helt greit.
|
|
|
#18 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Plikt til å jobbe?Hvis man klarer seg selv økonomisk på et eller annet vis er det selvsagt helt fair å ikke jobbe.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Plikt til å jobbe?Når noen vinner massemasse i Lotto og velger å fortsette i jobben, så fremheves dette alltid som en "dyd". Er dere uenige i det?
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plikt til å jobbe?
Hvor mye må man vinne i Lotto for at man skal kunne opprettholde samme levestandard som hvis man jobber (i en vanlig, greit betalt, jobb)? Det må da være temmelig mye, hvis det skal vare til fylte 80+, tenker jeg? |
|
|
|
![]() |
|
|