|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som tror på Gud
Veldig godt sagt, og helt enig!
|
|
|
#82 |
|
|
Sv: Dere som tror på GudJeg har fått inntrykk av at mange mener at troen på en gud gir de styrke til å takle livets problemer, men at de ikke forventer direkte inngripen. I forhold til barn har man jo det fantastiske begrepet arvesynd, og at menneskets ufullkommenhet har brakt lidelser til verden som også går utover de uskyldige. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Pauset
|
Sv: Dere som tror på GudSyntes han her har mye bra å komme med. Neale Donald Walsh. Linken er "ikke relgiøs" for the record. (Kilde: youtube.com) |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Pauset
|
Enig med deg. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
By the Sea
|
Sv: Dere som tror på GudMitt syn på Gud matcher Walsh sitt.
|
|
|
#86 |
|
Tidsklemma
|
Helt enig. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det synes i hvert fall ikke jeg. Jeg tenker ikke slik at jeg kan gjøre hva jeg vil for så å be om tilgivelse.
|
|
|
#88 |
|
Personlig pessimist
|
I hvilke tilfeller? Min erfaring og mitt inntrykk er at det helst er mennesker med manglende kunnskap om tro og religion som tror det er så enkelt. Altså, "at man kan gjøre hva man vil og så bare be om unnskyldning etterpå". Jeg har så langt ikke møtt på troende med dette synet.
|
|
|
|
#89 |
|
Pauset
|
Mer at "det er guds vilje, og derfor har det en mening".. ? |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Dere som tror på GudHva slags ting har du hørt forklart som ok, fordi det har en høyere mening?
|
|
|
|
#91 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som tror på GudJeg har hørt både Mex og Joikas eksempler mange ganger. :tidligere katolikk:
|
|
|
#92 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Dere som tror på GudOk, jeg innrømmer lite befatning med katolikker. Jeg tror bare jeg kjenner tre.
|
|
|
|
#94 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Passiv
|
Sv: Dere som tror på GudJeg kjenner en katolikk. Hun er i høyeste grad av den oppfatning om ting at skal man ha noe gjort så får man gjøre det selv. Ikke tror jeg hun er av den oppfatning av at alt kan tilgis etter et antall bønnevers heller, men jeg skal ikke forskuttere å uttale meg om dette siden jeg ikke har spurt om det i denne sammenhengen. |
|
|
|
#96 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Dere som tror på GudJa, selvhevdelse har aldri skadet noen..? Det finnes da mange eksempler på at det ikke er så moro med dem som har seg selv i høysetet heller? Aggresjon gir ofte samme resultatene, enten motivet for den finnes i personen selv eller forklares med en Gud. De som begår voldshandlinger i Guds navn tror jeg ikke kjenner Gud slik Gud er.
|
|
|
|
#97 |
|
Passiv
|
Sv: Dere som tror på GudNiobe - forskjellen er at jeg håper krysset er programmert for å unngå kødannelser (det vil si at det har lange intervaller), mens du håper det hjelper å be til Gud? |
|
|
|
#98 |
|
Pauset
|
Sv: Dere som tror på GudJeg er medlem av statskirken og det er greit, men jeg vil aldri bli aktiv i slike miljøer utover at barnet mitt har gått i barnekoret der og at jeg er på enkelte gudstjenester når det er spesielle ting. Ingen skal få meg inn i en "boks" og fortelle meg at dette er det vi tror på, og det skal jeg også tro på. Jeg frykter litt å bli "plassert" inn i en religion. Jeg er åpen for religionene, men jeg har mine opplevelser og tanker rundt dette. Bibelen har jeg knapt lest, men husker noe fra jeg gikk på skolen. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Pauset
|
Selvhevdelse? |
|
|
|
|
|
#100 |
|
By the Sea
|
Sv: Dere som tror på GudNår jeg reflekterer og går i meg selv, så mener jeg at dette "i meg selv" er nettopp den guddommelige kraften.
|
![]() |
|
|