|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.no
Du tuller! De gir ikke ut personnummer uten at den som ber om det har grunn og rett til å vite det. Hvis noen har fått utdelt personnummeret ditt sånn uten videre så ville jeg klaget til datatilsynet. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Har du fått de på lovlig vis? Det er uansett ulovlig å misbruke andres personnummer. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
lykkelig
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noDet ser ut som det er flere som reagerer på dette: |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Medlem siden: Aug 2007
Er det via jobben din? |
|
|
|
|
|
#65 |
|
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noØh, det var derfor jeg skrev "kjip jævel", og det var ment som en slags opplysning om at det er veldig mange som sitter med personnumre til veldig mange. Ikke en spøk om at jeg har tenkt til å misbruke noe som helst. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
heimføing
|
Ja, men det er jo jobben din - og der har du vel taushetsplikt? Selv om du ikke har skrevet under en erklæring, så ligger det vel i kortene at du ikke misbruker slik informasjon. Hvis du gjorde, så risikerer du oppsigelse, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
|
Ja, jeg vet, men poenget mitt var fortsatt at personnummer ikke er en godt skjult hemmelighet. Man bør ikke være sjokkert om det kommer på avveie, lissom. Men det er i såfall ikke meg. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Er enig med deg ifht det. Er utrolig mange steder man skal oppgi hele sitt personnummer....som hos massøren på alternativ-klinikken. Hva skal han med det til? :bareeteksempel: |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Du er herved første mistenkte! |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Smugleser
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noJeg har heller ikke sans for at fødselsdag ligger ute sammen med adresse og tlf. nr, og har bedt om sletting. (Og samtidig husket på å krysse "nei" for å ta i mot reklame fra Eniro.)
|
|
|
#71 |
|
Passiv
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noJeg oppgir alltid falskt personnummer jeg. Ikke i banken da - men sånn på Lindex club og sånn. Skal de ha det "bare for å arkivere på :tyggisboble:", så kan de like gjerne arkivere på et som ikke finnes. |
|
|
|
#72 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noEniro hadde tjent mye på å la dette være en opsjon for brukeren, noe en aktivt gikk inn for å legge til, ikke noe en selv aktivt måtte inn for å slette. Jeg har fått tips om å gi beskjed til teleoperatøren om at det går an å gi beskjed om at man ikke vil være i slike registre, det er jo en effektiv måte å fjerne trafikk fra Eniro sine nettsider.
|
|
|
#73 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noJeg skjønner jo godt hvorfor Eniro gjør dette; det er sikkert mange fler som klikker på «send blomster» når fødselsdag er oppgitt, og jeg regner med de har planer for å utnytte dette kommersiellt til andre ting også. Dette er naturligvis helt uakseptabelt. Jeg prøvde først å slette oppføringen min på nettet, men da måtte jeg oppgi både epostadresse og mobilnummer (som Eniro ikke har oppført), og samtykke til at de kunne bruke disse opplysningene i katalogene sine også, hvilket jo var det motsatte av det jeg ønsket, så jeg ringte dem i stedet (815 44 418). Ulempen med det var at det tok meg litt tid. Men jeg syns fordelene oppveide ulempene; jeg slapp å registrere noe og det koster Eniro mer å behandle telefonhenvendelser. I tilegg fikk jeg kjeftet på noen. (Jeg var hyggelig først altså, men da kundebehandleren prøvde å lyve om hva poenget med «samtykke til å bruke personopplysninger» i registreringsskjemaet på nettet er ble jeg sint). |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noAtte det er akkurat som om jeg kan ha kommet i skade for å lyve uten meningen. |
|
|
|
#76 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var et noen minutter ventetid, og jeg ble informert av en talemaskin om at jeg heller burde bruke internett siden de hadde mye å gjøre i dag stakkar, men jeg fikk ikke noe musikk (ringelyd er vel ikke musikk |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noJeg reagerer først og fremst på offentliggjøringen av bursdager på telefonkatalogen fordi jeg ser for meg at dette er noe som lett kan utnyttes kommersielt: "Har du husket din kones bursdag om to dager? Interflora leverer bursdagsbuketten raskt og effektivt på dagen." osv. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Passiv
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noDe hadde en side med henvendelsesmulighet også. Jeg sendte inn beskjed der jeg. |
|
|
|
#79 |
|
Tatt på
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noDatatilsynet skriver på sin side dette:
|
|
|
#80 |
|
|
Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.noÅh, kan jeg sutre over ventemusikk her? |
|
|
|
![]() |
|
|