Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bursdagsouting på telefonkatalogen.no

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-09, 00:09   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Bursdagsouting på telefonkatalogen.no

Når begynte www.telefonkatalogen.no å vise fødselsdager i tillegg til telefonnummer og adresse? Og er det egentlig noe jeg synes noe om?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:11   #2
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bursdagsouting på telefonkatalogen.no

Dette har jeg faktisk ikke sett før. Snart finner man vel hele livshistorien sin på nett også. Hva er hensikten, liksom?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:13   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nytt. Takk for tips. Herved slettet. Har de lov til det?

Gammel 08-06-09, 00:13   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kan man slette det? Hvor?

Og ja; Har de lov til det?

Gammel 08-06-09, 00:15   #5
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vel kanskje litt paranoid, men jeg liker det ikke nei. Takk for opplysningen, jeg har nå logget inn på Min side og fjernet den for min del!

Her er mer info:

Opprinnelig lagt inn av www.Telefonkatalogen.no

Hjelp til bursdagsvisning på telefonkatalogen.no

Hvorfor har dere lagt ut bursdagen min på internett?

telefonkatalogen.no er det viktig at informasjon rundt det enkelte individ er enkel å finne frem til. Ved å legge ut fødselsdagen i tilknytning til navn, adresse og telefonnummer – blir det enklere å komme i kontakt med riktig individ. Spesielt er dette viktig dersom det er flere personer som har samme etternavn, og man er usikker på om oppsøkte person er korrekt. Da vil fødselsdagen hjelpe å skille de ulike individene.
Jeg vil ikke ha min bursdag på internett!

Det er enkelt å reservere seg for dette, ved å gå inn på Min Side. Klikk så på "endre oppføring", og fjern krysset for publisering av fødselsdag på internett. Da vil informasjonen fjernes innen 24 timer.
Hvor har dere fått tak i denne informasjonen?

Den henter vi fra folkeregisteret/skattetaten.
Fødselsdagen som er registrert på meg er feil, hvordan kan jeg endre den?

Ta kontakt med folkeregisteret som holder til hos Skatteetaten. Ring tlf nr 800 80 000 eller gå inn på skatteetaten.no. Vi oppdaterer vår database flere ganger i uken, og vil legge ut ny informasjon straks den har kommet. Du kan også velge å fjerne publisering av fødselsdag i mellomtiden, og så velge å publisere den senere.
Er dette lovlig?

Datatilsynet har godkjent at fødselsdag kan publiseres i opplysningstjenester på Internett. Når det gjelder publisering av fødselsdag (dvs. dag og måned) har Datatilsynet konkludert med at publiseringen er tillatt i henhold til personopplysningsloven §8 bokstav f.
Jeg vil ikke at fødselsdagen til mine barn skal ligge ute på internett, hva gjør jeg?

Da kan du gå inn via MinSide, bekrefte personnummer til dine barn, og så velge "endre informasjon"-lenken. Der fjerner du krysset for publisering av fødselsdag på internett, og vi vil fjerne denne informasjonen ved første oppdatering.
Kan dette misbrukes til å stjele identiteten min?

For å sikre identifisering og hindre misbruk av tjenesten vil vi kontrollere dine opplysninger mot Folkeregisteret. Å misbruke en annens identitet er for øvrig brudd på norsk lov. Identitetstyveri rammes av bl.a. ulike bestemmelser i straffeloven. Dersom du har blitt utsatt for identitetstyveri, meld ifra umiddelbart til nærmeste politikontor. Du kan få mer tips om identitetstyveri på Wikipedia. Dersom du ønsker hjelp fra Telefonkatalogen.no for å spore opp noen som har stjålet din identitet, er vi avhengig av at det foreligger en politianmeldelse, og at henvendelsen angående oppsporing kommer fra politiet.

Gammel 08-06-09, 00:16   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Men jeg vil ikke registrere meg der!

Gammel 08-06-09, 00:16   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må registrere deg inkl. for mange irriterende obligatoriske avhukinger. Der kan man endre oppføringen.

Gammel 08-06-09, 00:16   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jøss...

Sto ikke årstall heldigvis, men dog. Kan ikke fatte at dette er lov?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:17   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for opplysningen! Jeg skal slette jeg også.

Gammel 08-06-09, 00:17   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jøss. Jeg har heller ikke sett dette før - sendte med en gang inn en melding om at jeg vil ha oppføringen av fødselsdagen min fjernet. Jeg har da ikke godkjent at den skal stå oppført der. Makan!

Gammel 08-06-09, 00:18   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Ikke søkbar. :fornøyd:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:18   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvilsomt, men artig. :bursdagsjunkie:

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:18   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg gidder ikke registrere meg for å fjerne den - det skal da ikke være min jobb å logge meg inn der for å fjerne opplysninger de ikke har min tillatelse til å legge ut?

Edit: Ok, etter å ha lest ordentlig, ser jeg at jeg nok faktisk må det og at telefonkatalogen er i sin fulle rett. Igjen: makan!

Gammel 08-06-09, 00:20   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sist jeg prøvde å logge meg på, hadde jeg et svare strev fordi brukernavnet var en tidligere jobb-epostadresse som for lengst var slettet. Mon tro om det funker nå?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:22   #15
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

For å slette må du registrere deg som bruker om du ikke allerede er det. Gå da inn på Min side og deretter Min oppføring. Fjern haken utenfor fødselsdatoen og lagre.

Gammel 08-06-09, 00:25   #16
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Da har jeg vært inne og fjernet diverse opplysninger jeg også. Kanskje er det å være litt hysterisk, men men.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:31   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

En pussig ting er at når man registrer seg med fødselsdato mm. så må man hake av for at man godkjenner at eniro kan bruke opplysningene man registrerer seg med i alle sine søketjenester. Hvilket vil si blant annet fødselsdatoen som jeg jo registrerte meg for å fjerne.

Gammel 08-06-09, 00:36   #18
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som har sjekket dette med datatilsynet?

Legger også merke til at de henviser til wikipedia, hvor seriøst er det liksom?

Sitat:

Du kan få mer tips om identitetstyveri på Wikipedia.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:36   #19
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette synes jeg lite om. Nå har vi fra før offentlig tilgjengelig fødselsår via skattelistene, så da mangler det jo egentlig bare at personnummer og bilde blir lagt ut i ett søkbart arkiv hos NAV el.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 00:39   #20
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Dette synes jeg lite om. Nå har vi fra før offentlig tilgjengelig fødselsår via skattelistene, så da mangler det jo egentlig bare at personnummer og bilde blir lagt ut i ett søkbart arkiv hos NAV el.

Bilde finner du oftest når du søker på facebook, selv om du ikke har tilgang til personens profil.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.