Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 13:20   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Problemet er jo at media elsker gærningene, og vil selvsagt lage en sak når noen uttaler seg slik som i denne artikkelen. Det er ikke like attraktivt å lage en sak hvis han hadde uttalt seg moderat og veloverveid, da hadde det sannsynligvis ikke blitt noen sak i det hele tatt. Det handler ikke alltid om å "slippe frem" gærningene, med at alle de andre ikke blir hørt i media.

Det er ikke bare media, det er mye hvordan organisasjonen velger å fremstå selv også. Riktignok er det mange år siden, så mye kan selvsagt ha endret seg, men jeg husker i alle fall at første gang jeg bestemte at jeg ikke ville sette mine ben i HEF var da noen forsøkte å verve meg med et flygeblad der man 1) kunne krysse av for at man ønsket informasjon/innmelding i HEF og 2) ønsket skjema for utmelding av statskirken. I mitt hode ligner det litt for mye på forkynning til at jeg er komfortabel med det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:44   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Riktignok er det mange år siden, så mye kan selvsagt ha endret seg, men jeg husker i alle fall at første gang jeg bestemte at jeg ikke ville sette mine ben i HEF var da noen forsøkte å verve meg med et flygeblad der man 1) kunne krysse av for at man ønsket informasjon/innmelding i HEF og 2) ønsket skjema for utmelding av statskirken. I mitt hode ligner det litt for mye på forkynning til at jeg er komfortabel med det.

Det skjønte jeg ikke helt? Man må jo melde seg ut av statskirken for å melde seg inn i HEF, og siden de er en organisasjon som trenger medlemmer syns jeg det er helt greit å prøve å verve dem. Som i alle andre vervesammenhenger, bør man holde det på et høflig og lite påtrengende nivå, men å ha et slikt flygeblad skjønner jeg ikke problemet med i det hele tatt. Hvordan i alle dager er det forkynning?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:46   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av de som satte pris på HEF sine flyveblad.

Gammel 16-06-09, 13:48   #44
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig uheldig at man "bruker opp" ordets sterke betydning på sånt tull.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:54   #45
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det egentlig et krav om at man skal melde seg ut av statskirken for å være medlem av HEF? Det er jo tilsynelatende en selvsagt ting å gjøre, men ER det nødvendigvis slik at det ene livssynet nødvendigvis må slå det andre i hjel?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 13:56   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvorfor er det egentlig et krav om at man skal melde seg ut av statskirken for å være medlem av HEF? Det er jo tilsynelatende en selvsagt ting å gjøre, men ER det nødvendigvis slik at det ene livssynet nødvendigvis må slå det andre i hjel?

Det går vel på medlemsstøtte fra staten antar jeg? To trossamfunn kan ikke få støtte til et medlem.

Gammel 16-06-09, 13:59   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det går vel på medlemsstøtte fra staten antar jeg? To trossamfunn kan ikke få støtte til et medlem.

Men Divine har jo et veldig betimelig spørsmål - det er rart at noe så personlig skal styres av slike hensyn. Ville det ikke være rimeligere at begge livssyns-/ trossamfunnene fikk halvparten hver?

Gammel 16-06-09, 13:59   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Sånn er det jo med alle trossamfunn. Du kan ikke vøre medlem av statskirken og den katolske kirke samtidig heller. Eller den katolske kirken og et hinduistisk tempel.

Jeg ser ikke helt hvordan man skal greie å være kristen og humanetiker på samme tid.

Gammel 16-06-09, 14:04   #49
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt hvordan man skal greie å være kristen og humanetiker på samme tid.

Tja, jeg er en sånn som faller mellom to stoler. Så i stedet for å ikke være medlem noe sted, kunne jeg egentlig ha tenkt meg å være medlem begge steder. Jeg synes HEF gjør mye bra (når man ser bort fra de tidligere omtalte gærningene) og kunne tenke meg å støtte deres arbeid. Men ikke hvis det betyr at jeg må melde meg ut av statskirken.

Gammel 16-06-09, 14:05   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ikke? Må man "avsverge" religiøs tro for å kunne være enig i et humanetisk grunnsyn? Jeg mener bestemt jeg har hørt flere omtale seg som "kristne humanetikere". (Å "tilhøre" flere religioner på samme tid er kanskje vanskeligere å forstå, men for alt jeg vet, finnes det folk som føler at de gjør det også.)

Gammel 16-06-09, 14:05   #51
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er helt uakseptabelt å arrangere gudstjeneste i barnehagen!

Å kalle det er overgrep er idiotisk.

Hadde det vært topp om imamen eller rabbineren fortalte at det vedkommende trodde på var sannheten?

Jeg syns ikke gudstjenester har noe i barnehagen å gjøre, men å kalle det overgrep blir å skyte spurv med kanon. Å besøke gudshus og å lære om ulike religioner er selvfølgelig helt greit.

Polyanna og glitterchick sier det så godt at jeg bare er lat og signerer.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 14:06   #52
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg lurer litt på det samme som Skilpadda. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være umulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Gammel 16-06-09, 14:09   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

En annen ting jeg tenkte på, er at selv om jeg er enig i at det er idiotisk å kalle det et overgrep mot barna, så ville det være mer forståelig dersom det de egentlig mente var at foreldrene opplevde det som et overgrep. Å bli overstyrt, mot sin uttalte vilje, på et område som så mange opplever som så viktig og personlig som religion (og religiøs påvirkning på ens egne barn), det kan gjerne oppleves som et overgrep. Kanskje er det fremdeles et for sterkt ord i denne sammenhengen, da.

Gammel 16-06-09, 14:10   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg synes HEF gjør mye bra (når man ser bort fra de tidligere omtalte gærningene) og kunne tenke meg å støtte deres arbeid. Men ikke hvis det betyr at jeg må melde meg ut av statskirken.

Det går jo fint an å støtte noen, uten å melde seg inn. Jeg syns også den lokale kirken har mange gode arrrangementer, men det betyr ikke at jeg ønsker å melde meg inn.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorfor ikke? Må man "avsverge" religiøs tro for å kunne være enig i et humanetisk grunnsyn?

Tja, og njei. Som noen tidligere nevnte i tråden, så baserer jo de aller fleste (alle?) livvsyn seg på nestekjærlighet og en variant av Kardemommeloven, så det er jo ikke nødvendigvis et motstridende moralsk grunnlag. Men jeg syns det er litt rart å være medlem av en kirke (da går jeg ut i fra at man tror på gud), og å være medlem av en organisasjon som har dette som en del av livvsynet sitt:

Sitat:

Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter, men understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. Humanister kjemper for livssynsfrihet, som også inkluderer retten til frihet fra religion.

Det er for øvrig ikke humanetisk forbund man må angripe om man ønsker å være medlem av flere trossamfunn på samme tid, det er ikke de som har bestemt at det er slik.

Gammel 16-06-09, 14:17   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Tja, og njei. Som noen tidligere nevnte i tråden, så baserer jo de aller fleste (alle?) livvsyn seg på nestekjærlighet og en variant av Kardemommeloven, så det er jo ikke nødvendigvis et motstridende moralsk grunnlag. Men jeg syns det er litt rart å være medlem av en kirke (da går jeg ut i fra at man tror på gud), og å være medlem av en organisasjon som har dette som en del av livvsynet sitt:

Ja, jeg er ikke uenig i at det kan virke litt rart, men jeg er ganske sikker på at det finnes folk som føler at de to tingene lar seg forene. Kanskje synes man grunnholdningene er så viktige og gode at man "ser gjennom fingrene" med at humanismen ikke har noen forestilling om en gud (og så "supplerer" man med litt gudelig input fra andre steder). Det finnes jo også folk innenfor Den norske kirke som ikke har et, skal vi si, "personlig gudsbilde" som en del av livssynet sitt.

Jeg kjenner folk (nordamerikanere) som har et veldig "eklektisk" livssyn, som plukker litt her og litt der, går til messe noen steder og møter noen steder, som har både buddhistiske, islamske og kristne symboler hjemme, og velger litt ut fra hva man har behov for akkurat nå. De er muligens ikke betalende medlemmer noen av stedene, da (eventuelt gir de frivillige donasjoner til alle stedene), men akkurat det med betaling synes jeg jo ikke er så viktig for å vurdere tilknytning.

Det er for øvrig ikke humanetisk forbund man må angripe om man ønsker å være medlem av flere trossamfunn på samme tid, det er ikke de som har bestemt at det er slik.

Neida, jeg mente ikke å angripe noen av dem for akkurat det, jeg. (Kanskje en bedre måte å organisere statsstøtten ville være at folk betalte kontingenten selv, til den/de organisasjonene de ville, og så kunne trekke det hele fra på skatten?)

Gammel 16-06-09, 14:20   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jmen akkurat det med betaling synes jeg jo ikke er så viktig for å vurdere tilknytning.

Nei, det har du jo rett i. Det er jo mange som ser på seg selv som humanister eller kristne uten å være medlem av et trossamfunn. I USA er det litt lettere, i og med at ingen livssynsorganisasjoner får statstøtte og man er derfor friere til å være medlem av så mange man vil. Det har jo blitt mye vanligere her også, at man tror på en eller annen opphøyet greie, også plukker man de seremoniene man liker best. Men det er litt vanskelig å gi statstøtte til noe så individuelt. En skrive av på skatten-variant kunne sikkert fungert, hvis det ikke hadde blitt masse rot da.

Jeg er for øvrig sikker på at man kan donere penger til livvsynsorganisasjoner uten å være medlem, skulle man ønske det.

Gammel 16-06-09, 14:26   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg er for øvrig sikker på at man kan donere penger til livvsynsorganisasjoner uten å være medlem, skulle man ønske det.

Ja, det tror jeg helt sikkert. Men man kan ikke være med og bestemme eller påvirke noe særlig uten å være medlem, antar jeg.

Gammel 16-06-09, 14:27   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, det tror jeg helt sikkert. Men man kan ikke være med og bestemme eller påvirke noe særlig uten å være medlem, antar jeg.

Nei, og akkurat det syns jeg er helt greit. Det ville vært litt rart om en bønsj med kristne kunne bestemme i HEF og omvent.

Gammel 16-06-09, 15:03   #59
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Jeg syns det er flott at de har friluftsgudstjenester og andre kristne ting i bhg-sammenheng. Ungene har bare godt av å lære om forskjellige religioner og verdier.

Så du tror at de får et velbalansert tilbud, med ulike religiøse innslag fra ulike religioner?

Enig med røkla i at det er uheldig ordbruk i artikkelen, men samtidig hadde jeg absolutt ikke likt det om barnehagen til mitt barn skulle hatt gudstjeneste. Slike aktiviteter har ingenting i verken skole eller barnehage å gjøre.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 15:26   #60
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nei, og akkurat det syns jeg er helt greit. Det ville vært litt rart om en bønsj med kristne kunne bestemme i HEF og omvent.

Det er jo rimelig at det er medlemmene som bestemmer, ja. Men mener du dette som et argument for at det ikke skal være lov med medlemsskap i mer enn ett livssynssamfunn? (Man kan jo ikke i praksis hindre noen kristne med skumle hensikter å melde seg inn i HEF for å påvirke "innenfra", for det er jo ikke verre enn at man melder seg ut av sitt aktuelle kirkesamfunn først. Og motsatt den andre veien, såklart.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.