Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 23:30   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Er det virkelig et overgrep mot barn å la dem besøke en kirke og/eller høre om den barmhjertige samaritan?

http://www.gd.no/nyheter/article4397104.ece

Fyr løs!

Gammel 15-06-09, 23:34   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské ol.?

Jeg synes det er idioti å kalle det overgrep. Det tyder på sterkt manglende forståelse av hva overgrep virkelig innebærer.

Når det er sagt, ville jeg overhode ikke ha likt det om vår barnehage hadde drevet med forkynnelse, og jeg skjønner svært godt at HEF reagerer. (Jeg bare misliker ordvalget deres.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:34   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva synes du selv?

Gammel 15-06-09, 23:37   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg synes ikke det er et overgrep, og jeg ser heller ikke problemet med dette arrangemanget, så lenge det var varslet og frivillig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:39   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes ikke det er et overgrep.

Gammel 15-06-09, 23:41   #6
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ikke overgrep.

Men forkynnelse i barnehageregi er så avgjort en uting, og bortsett fra ordvalget har jeg forståelse for HEFs reaksjon.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:44   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sto det vel at mange foreldre føler slike kristne aktiviteter som et overgrep.

Gammel 15-06-09, 23:47   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes overhodet ikke noe om forkynnelse i barnehagesammenheng. Men så lenge dette var et varslet og frivillig arrangement, vil jeg også tro at de hadde et opplegg klart i barnehagen for barn som ikke skulle delta på denne gudstjenesten, og dermed ser jeg ikke problemet.

Å kalle det et overgrep er et hån mot de barna som virkelig er utsatt mot overgrep. Ubetenksomt og unødvendig, ja kanskje, men et overgrep, nei.

Gammel 15-06-09, 23:50   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva synes du selv?

Svar på det kommer selvsagt, jeg ble bare litt forhindret her et øyeblikk ...

Men jeg synes overhodet ikke dette kan kalles overgrep nei, - og jeg tror ikke slikt kan påføre barn direkte traumer ol. Jeg ville selvsagt hatt informasjon om f.eks døden skulle diskuteres i barnehagen og slike ting, slik at man kan komme med innspill, velge å ta avstand fra det eller kanskje forberede barna på det, men døden er jo noe barn må forholde seg til før eller siden uansett, og da lurer jeg på - dør ikke humanetikere?? For å sette det litt på spissen såklart.

Jeg er muligens uenig i måten dette har blitt gjort på og hvordan de kanskje har pakket det inn og fått det til å lyde annerledes i forkant enn slik det faktisk har fortont seg, det er litt ubetenksomt. Samtidig har det vært informert og foreldre kan allerede da ta et valg til om de vil at ens barn skal delta eller ikke, varslet og frivillig. Forøvrig tror jeg at det å ta med barn på slike ting i barnehage, skole ol. heller er med på å gi barn litt mer viten og kanskje fjerne en del fordommer og fremmedfrykt. Jeg er da slettes ikke redd for at mine barn skal bli muslimer selv om de en gang blir tatt med til en moské osv.

Sist redigert av Bomull : 15-06-09 kl 23:56.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 23:52   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne reagerte jeg på:

Sitat:

- Når foreldrene ikke vil at barna deres skal delta, har ikke skolene og barnehagene alltid noe alternativt tilbud. Jeg synes ikke livssynsopplæring hører noen steder hjemme i skole og barnehage. Jeg har møtt barn som har fått traumer av det, hevder Holm.
- Traumer?
- Ja. Det var et eksempel der det ble snakket om døden og begravelser, og barnet opplevde det som svært traumatisk.

Jeg skjønte rett og slett ikke hva det har med saken og gjøre. Mener virkelig HEF at temaene "død" og "begravelse" er religiøst fundert? Hva tror de skjer med humanetikere på sine eldre dager, egentlig. Evig liv?

Alt i alt tror jeg HEF hadde tjent på å la noen andre uttale seg i denne saken. Denne fyren fremstår for meg som en skikkelig fjott.

Gammel 16-06-09, 00:10   #11
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Denne reagerte jeg på:
Jeg skjønte rett og slett ikke hva det har med saken og gjøre. Mener virkelig HEF at temaene "død" og "begravelse" er religiøst fundert? Hva tror de skjer med humanetikere på sine eldre dager, egentlig. Evig liv?

Alt i alt tror jeg HEF hadde tjent på å la noen andre uttale seg i denne saken. Denne fyren fremstår for meg som en skikkelig fjott.

Det er vel andre enn humanetikerne som tror på evig liv.

Jeg har ikke lest linken enda. For å svare på spørsmålet, så mener jeg ikke det er overgrep å la barn overvære gudstjeneste/besøke kirke, moskeer, etc.

Jeg reagerer ellers på at HEF klager på at det ikke lages et alternativt tilbud, fordi jeg synes de selv gjør veldig lite på det området. Hvorfor kan ikke de lage et opplegg hvor barnehage/skole kan få innsikt i hva de står for. (Nå tok jeg utgangspunkt i første setning i sitatet Teo la ut over her.)

Gammel 16-06-09, 00:11   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke kristen, definerer meg som en agnostiker, og jeg har null problem med at mine barn går i krika med skole og barnehage. Og det selv om min datter sier hun er kristen, og det skjedde som følge av en skikkelig kristen pedagogisk leder de hadde som vikar i barnehagen, som hadde Gud og Jesus på maten til ungene i tre mnd . Jeg ser ikke helt problemet. Hun er liten, og sier hun tror på Gud. Fint for henne. Så får tiden vise om hun beholder barnetroen, eller begynner å stille kritiske spørsmål, sånn som foreldrene

Dette var jo til og med en varslet begivenhet.

Jeg forstår overhode ikke reaksjonen til HEF, det var jo ikke akkurat snakk om daglig forkynnelse i barnehagen, men et varslet arrangement, med et innhold som var tilpasset barna, og neppe ga dem traumer .

En må virkelig tro religion er en svært smittsom sykdom, om en tror at unger kan ta skade av en Gudstjeneste eller annet med religiøst preg.

Meh HEF hadde likt seg her i US, for her er alt av religiøst innhold fjernet fra offentlige barnehager og skoler. Ikke en gang fridager knyttet til religion har de. Men det går vel mer på at det er så himla mange religioner her, at det hadde blitt få skoledager igjen

Gammel 16-06-09, 00:29   #13
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville ikke kalt det et overgrep, og er vel enig i at denne karen ikke fremstår helt bra i artikkelen.

Ellers kunne man selvfølgelig laget andre alternativ, men det er vel like begrenset med frivillige i den delen av landet som her i Trøndelag. HEF baserer det meste av sin aktivitet på frivllighet, de som er ansatt og betalt har ikke kapasitet til å reise rundt i alle skoler og barnehager, dessverre.

Gammel 16-06-09, 09:17   #14
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg synes overhodet ikke noe om forkynnelse i barnehagesammenheng. Men så lenge dette var et varslet og frivillig arrangement, vil jeg også tro at de hadde et opplegg klart i barnehagen for barn som ikke skulle delta på denne gudstjenesten, og dermed ser jeg ikke problemet.

Å kalle det et overgrep er et hån mot de barna som virkelig er utsatt mot overgrep. Ubetenksomt og unødvendig, ja kanskje, men et overgrep, nei.

Helt enig.

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:28   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Denne reagerte jeg på:

Jeg synes det blir ganske unaturlig om man ikke skal prate om døden i barnehage/skole også. Det er jo også sånn at man dessverre opplever at det dør barn i barnehagen/skolen og/eller foresatte. Og da kan det jo ikke ties helt ihjel. Folk dør, sånn er det. Uansett om man er kristen eller ei. Og jeg tror ikke barn får traumer om det prates om på en normal måte, uten skremselspropaganda.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:29   #16
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Jeg syns det er flott at de har friluftsgudstjenester og andre kristne ting i bhg-sammenheng. Ungene har bare godt av å lære om forskjellige religioner og verdier.

Skulle gjerne hatt ungen min i kristen bhg jeg, syns det er fint med bordbønn og kristne verdier/normer

Gammel 16-06-09, 10:34   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

KJære tid - om HEF har tatt initiativ til noen form for sommerfest i nærmiljøet, så har de sikkert vært velkommen til det. Å i etterkant syte over dette - og i tillegg gå så langt å kalle det et overgrep er helt idiotisk.

Forøvrig så har jeg ingen problemer med at barna mine har en barnetro. Den er stort sett trygg, og tanken på at "jesus passer på meg" og stilen der kan umulig være ødeleggende.

Når man begynner å blande inn "djevelen" og "helvete", så blir det hele mye verre, men det er jo ikke skjedd her da.

Gammel 16-06-09, 10:35   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Jeg syns det er flott at de har friluftsgudstjenester og andre kristne ting i bhg-sammenheng. Ungene har bare godt av å lære om forskjellige religioner og verdier.

På hvilken måte mener du at unger lærer om "forskjellige religioner og verdier" ved at barnehagen deltar i "friluftsgudstjenester og andre kristne ting"?

Gammel 16-06-09, 10:42   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt uakseptabelt å arrangere gudstjeneste i barnehagen!

Å kalle det er overgrep er idiotisk.

Gammel 16-06-09, 10:47   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også skeptisk til forkynnelse i barnehager, samtidig som noen av eldste sine beste minner fra juletider i barnehagen har vært når de har besøkt kirken og gått rundt juletreet og sunget julesanger, samt blitt fortalt historien om Jesu fødsel og lignende i kirken. Jeg har latt henne dra sammen med de andre fordi hun har villet det selv, og fordi jeg føler det blir mer "negativt" å fortelle henne at hun ikke får dra fordi, ja hva skal man si? For barn er jo dette helt uskyldige greier, og jeg ser ikke på akkurat kirkebesøk i julen som noe som setter skader på et barns sjel, snarere tvert imot. Og vi er ikke kristne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.