Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykdom og reise

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-09, 10:02   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Sykdom og reise

Dette har vi diskutert mange ganger før, eller vi har snakket løst om det fordi en eller annen skulle reist og fikk syke barn eller selv ble syk. Det har fått meg til å tenke på hvor grensene går. Hva er vi villige til å reise med av sykdommer og hvorfor?

Selv reiser jeg ikke dersom jeg er smittefarlig. Vet selv hvor vanskelig det kan bli dersom man blir smitteutsatt og blir syk av det så jeg har ikke samvittighet til å utsette andre mennesker for det. Tenker særlig på at smitte spres meget lett i små lukkede rom. Bare å se for seg at "halve flyet" ble syk fordi jeg ikke hadde vett til å holde meg hjemme byr meg i mot.

Hva tenker dere andre om dette?

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:05   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykdom og reise

Kommer an på hva det er. Hadde jeg/vi vært forkjølt eller noe sånt ville jeg nok ha reist. Selv om det er smittsomt liksom. Jeg vil tro jeg møter mange iløpet av en dag som kan smitte meg med et eller annet virus.

Jeg gidder ikke droppe min ferie fordi noen har dårlig immunforsvar?

Neida, men har jeg en ganske alvorlig smittsom sykdom ville jeg nok uansett blitt hjemme. Ikke bare med tanke på andre, men også meg selv.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:09   #3
Skvetten
Passiv

Standard

Forkjølelese er en ting, hva med influensasymptomer?

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:14   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spysyke drar vi ikke med. Ikke når de hadde vannkopper heller. Men ellers er det MYE som skal til for å hindre meg i å dra på ferie. Influensa har vi ikke vært borti i noen særlig grad så det vet jeg rett og slett ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:15   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis jeg er borte og skal hjem så setter jeg meg på det flyet nesten uansett kjenner jeg.

Hvis jeg er hjemme derimot så ville jeg ikke reist om jeg var spesielt smittefarlig. Jeg blir så syk av influensa at det ikke ville blitt tur om jeg hadde det.
Forkjølelse ville jeg reist med, omgangssyke ikke.

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:39   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omgangssyke hadde jeg ikke reist med, men det er nok mest pga at jeg ikke hadde klart å reise selv. Ikke nødvendigvis med tanke på de andre.
Det samme er jo litt med skikkelig influensa, da er man jo ofte såpass dårlig at man helst holder seg hjemme. Men litt forkjølelse og feber hadde jeg dratt med.

Gammel 29-06-09, 10:42   #7
Skvetten
Passiv

Standard

Kjenner at jeg er litt pysete på dette og har nok alt for lav terskel for å holde meg hjemme fra en reise. Orker ikke tanken på å være dårlig der jeg er på vei og jeg er som regel på vei til noe aktivt sånn at det blir kjipt om jeg ikke er frisk. En annen ting er at jeg ikke liker tanken på de andre som er rundt meg og kan bli syke. :stor pyse:

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 11:06   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker som deg. Syntes det er en uting at man reiser når man er syk iom at man risikerer å smitte andre og ødelegge deres ferie også.

Tenker også at det kan være vanskelig å vite hva som er smittsomt å ikke med mindre man tar en tur til legen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 11:33   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har reist med både feber, omgangssyke og vannkopper, og jeg må nok være så ærlig å si at jeg har tenkt mer på meg selv og egne ferieplaner enn om jeg/ungene er smittefarlig. Da vi reiste med omgangssyke var det den siste av 5 som fremdeles var litt bløt i magen og da vi reiste med vannkopper var alt utslettet sluttet å væske. Ungene har hatt både hals- og ørebetennelser, men har startet med behandling før avreise.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 11:35   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Enkelte sykdommer smitter jo før det bryter ut også. Så man omgås jo smittebærere selv om det ikke er synlig utad. Sitter man på et fly med litt løs mage så betyr det jo ikke nødvendigvis at hele flyet blir smittet.

Gammel 29-06-09, 13:04   #11
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi reiste til Frankrike med vannkopper. Vi kjørte egen bil og hadde på forhånd avtalt med ferge og hotell. Vi ble satt i "karantene" på Kielfergen men det hadde vi full forståelse for.

Så ja, vi reiser med sykdom. Hadde derimot ikke tatt med smitte inn på et fly med viten og vilje.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 16:37   #12
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

En ting er å reise med sykdom, men ville dere ikke dratt hjem igjen fra ferie dersom noen i familien hadde en eller annen form for sykdom, selv omgangssyke? Jeg tror nok jeg ville forsøkt og kommet meg hjem uansett.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 19:19   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg hadde ikke reist hjem med sykdom heller jeg. Synes rett og slett det er lite etisk å utsette andre for en slik risiko.

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 21:19   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, vi reiste hjem med vannkoppebarn på smekkfullt fly... ikke aktuelt å bli borte lenger enn nødvendig da ihvertfall.
Men hvis jeg ble spysjuk når jeg var borte, så hadde jeg sannsynligvis ikke klart å ta fly, så da måtte hjemreisen utsettes. Og ja, jeg har latt være å reise av samme årsak en gang, selv om jeg tapte to tusen pga manglende avbestillingsforsikring.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 20:03   #15
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

men er det lov å fly med vannkopper da?
altså vannkopper som ikke er tørket?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 22:00   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

men er det lov å fly med vannkopper da?
altså vannkopper som ikke er tørket?

Så lenge vannkoppene ikke inneholder mer væske enn 100 ml, er det lov.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 22:21   #17
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

nå trodde jeg et øyeblikk at du mente alvor..

grunnen til at jeg spørr er at vi venter vannkopper inn døren/på snuppa ganske snart nå og snuppa skal fly den 6 juli.. hun ble antageligvis smittet mandag for en uke siden. HVis hun bare klarer å knipe igjen til etter hun har reist så blir jeg veldig glad altså..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 01:40   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 08:41   #19
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

En ting er å reise med sykdom, men ville dere ikke dratt hjem igjen fra ferie dersom noen i familien hadde en eller annen form for sykdom, selv omgangssyke? Jeg tror nok jeg ville forsøkt og kommet meg hjem uansett.

ALDRI om noen hadde fått meg til å reise når jeg hadde omgangssyke eller influensa. Da er jeg så dårlig at jeg greier ikke bevege meg, og jeg med omgangssyken MÅ jeg ha en do tilgjengelig - bare til meg. Dele på tog/fly eller sitte i bil hadde ikke vært aktuelt nei.

Gammel 01-07-09, 11:34   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Rett foran med på vei hjem fra Egypt i vinter satt det en dame med omgangssyke. Hun kastet opp minst tredve ganger på de seks timene på flyet. Jeg tror hun var for syk til å gråte, ellers hadde hun nok gjort det også.

Stakkar... Men - ingen av oss ble smittet ihvertfall.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.