Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Little miss Perfect

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-09, 12:11   #61
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Little miss Perfect

Jeg så det meste av det første programmet, og frådet. Tankeløse høner!

...ser poenget med tanke på fremelsking av egenskaper, men jeg synes fortsatt det er en nyanseforskjell på å oppmuntre en egenskap foran utseende. Selvfølgelig, når man når psykoendene av skalaen er alt håpløst.

Og så kunne jeg tenkt meg en dokumentar på tidligere små misser, og hvordan livet deres har utviklet seg. Det kunne vært interessant å se.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:15   #62
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Og så kunne jeg tenkt meg en dokumentar på tidligere små misser, og hvordan livet deres har utviklet seg. Det kunne vært interessant å se.

Ja.
Det er vel kanskje 13-14 år siden jeg første gang så en dokumentar om slike barnemisser, og ble like opprørt da som nå.
Det ville, som du sier, vært interessant å se "oppfølgeren" til den.

Gammel 20-08-09, 12:15   #63
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Program som dette kan jeg ikke se på. Jeg blir forferdelig trist og lei meg, og Mett bare fnyser og blir rasende.

Men dette med å presse barn, uansett på hvilken måte eller arena, blir fort feil. Alle barn trenger oppmuntring, av og til kanskje også små dytt. Ingen bør trenge å skyves gjennom hva de nå enn driver med. Om talentet aldri så mye er der.

Jeg har selv blitt fortalt hvor forferdelig trist det er at jeg ikke bruker talentet mitt. Som om det er alt jeg er. Det plaget meg veldig i mange år at jeg ikke ville gå den veien, det er først etter fylte tredve at jeg kan si at jeg er så mye mer og velger å satse på andre sider av meg selv.

Jeg tror foreldre som holder på sånn på alle måter mener det godt, de har bare fullstendig mistet gangsynet.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:22   #64
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det, så lenge det blir utøvet et usunt press. Da er det revende likegyldig hvilken aktivitet som er utgangspunktet.

Jeg burde selvsagt poengtert at jeg tok forbehold mot usunt press, det er jo ikke bra uansett hva man presser på. Men jeg er enig med aC at det å skulle prestere noe basert på utseende får det til å skurre skikkelig hos meg, uansett om presset var sunt eller usunt eller hvordan man nå skal definere det.

Gammel 20-08-09, 12:27   #65
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg burde selvsagt poengtert at jeg tok forbehold mot usunt press, det er jo ikke bra uansett hva man presser på. Men jeg er enig med aC at det å skulle prestere noe basert på utseende får det til å skurre skikkelig hos meg, uansett om presset var sunt eller usunt eller hvordan man nå skal definere det.

I tillegg til at hva som er pent defineres på en veldig snever måte. Hvis du ikke har stort hår med krøller, struttekjole, solbrun hud og hvite tenner, så er du ikke pen. Og for all del, du må bevege deg stivt og innlært, og smile, smile, smile.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:28   #66
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg mener at jeg har sett noe av dette, men det var da kun snakk om en person. Det er så lenge siden at jeg knapt husker det. Hun slet med spisevegring, hadde ikke fullførst high-school og prøvde stadig å vinne i misse konkurranser. Hun følte seg tilsidesatt av morgen som hadde "droppet" henne og fokuserte på lillesøsteren som var "mye penere" ..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 12:28   #67
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

I tillegg til at hva som er pent defineres på en veldig snever måte. Hvis du ikke har stort hår med krøller, struttekjole, solbrun hud og hvite tenner, så er du ikke pen. Og for all del, du må bevege deg stivt og innlært, og smile, smile, smile.

Jeg får litt samme følelsen som når man går på utstilling med hunden.

Gammel 20-08-09, 12:39   #68
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nå er det flere som har hevdet dette i denne tråden, og jeg kjenner at jeg blir litt provosert av det. Jeg har alltid hatt store komplekser for utseendet mitt og var aldri noe populært barn. Det betyr da vel ikke at jeg automatisk har behov for at mine barn skal ta støyten for det, og presses til å bli "perfekte".:mindre pen, men ikke stokk dum av den grunn:

Jeg mener overhodet ikke at det eksisterer en nødvendig sammeheng mellom mødres komplekser og det å presse barna sine. Men i dette tv-programmet så virket det dessverre som om det var akkurat det disse mødrene gjorde. Levde ut drømmer gjennom barna sine.

Og jeg var "den minst pene jenta" hele oppveksten, uten at jeg har tenkt å pynte poden av den grunn. Han er jo så vakker, og det rareste er jo at vi ligner.

Gammel 20-08-09, 12:44   #69
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg får litt samme følelsen som når man går på utstilling med hunden.

Det er nok godt at hunden ikke har like velutviklet hjerne som barnet.

Gammel 20-08-09, 12:45   #70
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Selv om 5 pluss 13 er "mange", er ikke "mange" nødvendigvis 18...

altså, selv om man tenker at "de mindre pene mødrene der forsøker å leve ut sine skjønnhetsdrømmer gjennom barna" betyr ikke det at man sier at "ALLE mindre pene mødre forsøker å leve ut sine skjønnhetsdrømmer gjennom barna".
følgelig er det meget mulig at de mindre pene mødrene på tv'n lever ut drømmer gjennom sine barn, uten at mødre på FP som mener de er/var mindre pene skal trenge å ta seg nær av at noen påpeker at de på tv'n gjør det, for det er ikke nødvendigvis universielt... "noen stykke damer er dumme også" betyr ikke at "alle stygge damer er dumme".

*Har ikke sett programmet, har ikke tenkt å si det, men kommenterer litt på siden av det*

Gammel 20-08-09, 12:54   #71
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og jeg var "den minst pene jenta" hele oppveksten, uten at jeg har tenkt å pynte poden av den grunn. Han er jo så vakker, og det rareste er jo at vi ligner.

Ja, akkurat det samme har slått meg vedr. min sønn også.
Kan du skjønne det ...

Gammel 20-08-09, 13:59   #72
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan si omtrent nøyaktig det samme om en liten pianospiller f.eks:

Hva skjer med et barnesinn når de får innprentet at de må være flinke for å være vellykkede?
Hva slags verdier får de med seg videre i livet?
Hva vil være ringvirkningene, hva kan de videreformidle til andre - vil ikke disse være mer troende til å trykke ned andre barn som kanskje ikke er "flinke nok" ?
Og hva skjer den dagen disse barna kommer i puberteten, legger på seg, får kviser og de ikke lenger er det lille, søte vidunterbarnet?
Hva skjer når de oppdager at de var flinke som barn, men ikke kommer inn på musikkhøgskolen fordi det er mange andre, mye flinkere ungdommer der ute?

Jeg kjenner et par fotballspillere som virkelig ble pushet frem som barn, de var Norges neste store håp og det var ikke måte på, og så har de bare blitt middels gode fotballspillere med åra. Det har slitt endel på psyken det altså.

Jeg syns det er galt å fremelske en egenskap så ensidig og massivt, samme hva det er.

Enig i dette. Det å legge press på et lite barn slik at det går på bekostning av deres barndom og gleden i det de driver med, er skadelig for et lite barnesinn uansett hva det gjelder. Hvis du ikke er pen, hvis du ikke er flink på skolen, hvis du ikke er flink i sport etc. så er du mislykket.

Gammel 20-08-09, 14:57   #73
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Greit nok at det å dra med barna sine på Beauty Pageants ikke burde være noe å trakte etter, men å kalle foreldrene white trash, er vel litt i overkant. Folk er da ikke søppel selv om de kanskje ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

Uttrykket ble brukt for å forklare at foreldrene i dette tilfellet var fattige hvite folk, men få muligheter til et løft på den sosiale rangstigen. Uttrykket er ikke pent, det er jeg helt enig i.

Ellers er jeg enig med Mim og mange av dere andre. Det er forkastelig å pushe ungen foran deg på både den ene og den andre måten.
Jeg mener likevel at å være fattig begrenser mulighetene og vi kan ikke sitte her og mene at vi aldri ville gjort det samme dersom vi var i deres situasjon. Å gripe en mulighet der man ser den. enten den virker moralsk forkastelig eller ikke.

Gammel 20-08-09, 15:17   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plipp, her.

Jeg mener likevel at å være fattig begrenser mulighetene og vi kan ikke sitte her og mene at vi aldri ville gjort det samme dersom vi var i deres situasjon.

Jeg syns det er litt nedlatende å skylde på at de er fattige, det blir lett litt sånn "fattige er dumme" (jeg mener ikke at du sier det altså!). Det koster faktisk ganske mange penger å delta på disse greiene, og mitt inntrykk fra andre dokumentarer er at det ikke er spesielt fattige folk som deltar. Det er lavere middelklasse, men ikke ustyrtelig fattige. Det jeg syns er felles er at det er folk som kanskje ikke har sett verdien av utdannelse selv, og derfor har vanskeligere for å velge det som en vei for barna sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 15:18   #75
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Jeg mener likevel at å være fattig begrenser mulighetene og vi kan ikke sitte her og mene at vi aldri ville gjort det samme dersom vi var i deres situasjon. Å gripe en mulighet der man ser den. enten den virker moralsk forkastelig eller ikke.

Jo, men vet vi egentlig at de er så fryktelig fattige disse familiene da? De kjøper da kjoler til døttrene sine til over $700 og det er ikke småpenger for enhver amerikaner. En spelling bee konkurranse tror jeg ville gitt omverden et helt annet inntrykk. (Jeg mener ikke at det er mer forsvarlig å presse barna sine til å delta på noe slikt, men jeg mener at økonomisk sett må det da være lettere, samt læringen man har igjen for det må vel gi større muligheter for å feks oppnå stipender til skoler)

Gammel 20-08-09, 16:08   #76
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan slutte med skjønnhetskonkurranser også. Jeg tror endel av dere undervurderer hvor mye et barn kan identifisere seg med et talent, og at det er minst like vanskelig å innse at man bare er en middelmådig fotball- eller pianospiller som å innse at man har et helt ordinært utseende.

Klart man kan slutte, men man drar jo alltid med seg utseendet sitt. Det kan ikke legges bort. Og missekonkurranser er jo veldig knyttet opp mot hvordan man ser ut, ikke opp mot noe man kan.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 16:20   #77
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er litt nedlatende å skylde på at de er fattige, det blir lett litt sånn "fattige er dumme" (jeg mener ikke at du sier det altså!). Det koster faktisk ganske mange penger å delta på disse greiene, og mitt inntrykk fra andre dokumentarer er at det ikke er spesielt fattige folk som deltar. Det er lavere middelklasse, men ikke ustyrtelig fattige. Det jeg syns er felles er at det er folk som kanskje ikke har sett verdien av utdannelse selv, og derfor har vanskeligere for å velge det som en vei for barna sine.

Vi vet at de ikke har penger fordi det kom fram i episoden i går. Jeg snakker kun om det ene foreldreparet som selv sa noe om dette. Mor kjøpte klærne til dattera i bruktbutikk og sydde på paletter selv. Hun ble ikke spraybrunet, hadde ikke løshår osv...
Som sagt tidligere, forkastelig å pushe barn på denne måten, verdiene er helt på kanten. Men, som jag sa i det første innlegget mitt ang dette: Moren ønsket å få inn noen kroner så datteren skulle slippe å jobbe i burgersjappa, og det kan jeg faktisk forstå! Det er i så fall mere nedlatende å mene at de burde finne på noe annet. Det blir å hovere med egne muligheter.

Gammel 20-08-09, 16:29   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Klart man kan slutte, men man drar jo alltid med seg utseendet sitt. Det kan ikke legges bort. Og missekonkurranser er jo veldig knyttet opp mot hvordan man ser ut, ikke opp mot noe man kan.

Jeg tror helt ærlig at følelsesaspektet rundt dette ikke utgjør den helt store forskjellen. Har du blitt presset til noe av foreldrene dine, og alltid fått knyttet din verdi opp mot det så tror jeg neppe det spiller en trille om det er fotballferdigheter eller utseende.

Gammel 20-08-09, 16:32   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Vi vet at de ikke har penger fordi det kom fram i episoden i går. Jeg snakker kun om det ene foreldreparet som selv sa noe om dette. Mor kjøpte klærne til dattera i bruktbutikk og sydde på paletter selv. Hun ble ikke spraybrunet, hadde ikke løshår osv...
Som sagt tidligere, forkastelig å pushe barn på denne måten, verdiene er helt på kanten. Men, som jag sa i det første innlegget mitt ang dette: Moren ønsket å få inn noen kroner så datteren skulle slippe å jobbe i burgersjappa, og det kan jeg faktisk forstå! Det er i så fall mere nedlatende å mene at de burde finne på noe annet. Det blir å hovere med egne muligheter.

Jeg har ikke sett akkurat dette programmet, så hva som ligger til grunn for at akkurat disse foreldrene har valgt som de gjør aner jeg ikke. Som jeg skrev refererte jeg til generelle programmer om dette, hvor jeg slett ikke har hatt inntrykk av at det er "siste utvei", men noe foreldrene gjør fordi de syns det er kult. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å hovere med egne muligheter i denne sammenhengen.

Gammel 20-08-09, 17:25   #80
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Standard

I den sammenhengen jeg snakket om: programmet jeg refererte til i går og mitt innlegg som du kommenterte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.