|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavn
|
|
|
#102 |
|
Kakemonster
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnNei, det skjønner jeg jo, men folk spør jo ofte om jeg bruker begge navnene, og da svarer jeg at jeg kalles/bruker "Anna". Og da begynner de gjerne å kverulere.
|
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Jeg hadde nok ikke kverulert på det, men kanskje sagt noe sånt som "Åja, jeg trodde du het Anne?".
|
|
|
#106 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnAnne er et nydelig navn alene. :digresjon: |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg skjønner vel ikke helt at det er så sårt at noen blir kalt navn nr 2 istedet for begge. Det er jo et valg man tar(eller foreldrene tar) Søskenbarnet mitt fikk 2 navn der kun navn nr 2 ble brukt. Grunnen til det var fordi en sær prest nektet å døpe henne om hun kun fikk det som var tenkt som eneste navn og foreldrene derfor puttet på et navn nr 1 foran fordi det klinget best.
|
|
|
|
#108 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg synes det er rart at hele navnet brukes bestandig. Jeg synes det er helt greit å kalles ved et kallenavn også. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnDette er kanskje en avsporing, men hva tenker dere om navn som ofte blir til kallenavn? Er det greit at barnets venner bare sier Alex når du egentlig mente å kalle ungen din Alexander, og er det greit at de kaller Frode Froddy eller Daniel Danni? ? Er det greit at de finner navn som ikke engang ligner på navnet, for eksempel Shampo (Espen Knutsen, dårlig eksempel, men jeg kom ikke på noe annet), og er det greit at barnet selv velger å kalle seg det? Er dette opp til barnet selv, og i tilfelle i hvilken alder, og er det greit for deg at familie, barnehageansatte og lærere kaller Sebastian Seb eller Maximilian Maxi? John Arne for Johnny? Er det greit så lenge man som foreldre også gjør dette? Er det greit selv om foreldrene IKKE gjør dette? |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnSå lenge det ikke likker mobbing i kallenavnet, men at det er et kjælenavn synes jeg det er ok. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnSå lenge kjælenavnet er et kjælenavn og kun er positivt så synes jeg det er helt greit. Vokst opp med at det er slik og synes egentlig gutta er søte nå som de driver å lager kallenavn til hverandre. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har dobbelt navn (og en mamma fra Møre....)
|
|
|
#113 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har to fornavn, og bruker begge. Foreldrene mine valgte å ta navnet mitt med bindestrek, fordi at de ville at begge navnene skulle brukes.
|
|
|
#114 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnHerremannen har to navn og vi har aldri hatt intensjonen om å bruke navn nummer 1 til daglig. Alle andre i familien har 2 fornavn og det "ekstranavnet" vi ville bruke til Herremannen passet kort og godt best først. Litt slitsomt til tider da vi ikke skjønner at det er ham de roper opp på f.eks. legekontoret, men ellers er det uproblematisk (men egentlig ganske idiotisk |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnBare for å legge til en liten kommentar. Å bare bruke et navn av 2 er ikke sårt eller rart i seg selv. Det er vel mer når det er et umoderne navn (typisk oppkalling) og et finere navn, og det synes som det fine navnet - som da er navn nr.2 fordi det passer best - blir brukt. Fordi det første ikke er pent nok? Sist redigert av Dronningen : 04-09-09 kl 09:39. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg syns du tillegger andre foreldre veldig mange rare motiver for navnevalg, samt overfører egen sårhet på en måte jeg syns er litt snodig, Dronningen.
|
|
|
#117 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
[digresjon] I lys av hva Mim har fortalt om foreldrene sine, ble dette med ett hysterisk morsomt.
|
|
|
|
#118 |
|
madmanized
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har dobbeltnavn (to veldig vanlige navn for min generasjon, men en relativt lite brukt kombinasjon), og familien min, mannen samt svigerfamilien min bruker stort sett kun navn nr 2. Jeg har én venninne som bruker kun navn nr 1 på meg. Og resten av verden bruker hele navnet. Helt uproblematisk, faktisk. Og absolutt ikke sårt.
Sist redigert av leliane : 04-09-09 kl 13:48. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Å ikke bruke barnets fornavnJeg har ei barndomsvenninne som i voksen alder plutselig bare bruker navn nr 2, og for meg blir det litt underlig å venne meg til. Både fordi jeg er opplært til at navn med bindestrek faktisk hører sammen, og fordi jeg vet at det første fornavnet betyr nor for foreldrene men samtidig er det et sånt navn som noen ganger ble brukt på negativ måte, feks "er du helt xxx eller?"
|
|
|
#120 |
|
Sviiisj!!
|
Det vil jo alltid være en million navn som "ikke var fint nok" for de som valgte navn til barnet, derav navnevalget. Ja, du kan godt si at vi velger å bruke navn nr 1 i dagligtale fordi navn nr 2 "ikke er fint nok", men vi ser heller på det som at navn nr 1 er det fineste, det vi har sett oss ut, og som vi har sett for oss at vi tiltaler barnet med. Navn nr 2 er egentlig bare et bonus-navn. Men vi har jo fortsatt valgt å ta det med, så vi kan jo ikke akkurat beskyldes for å synes at navnet ikke er bra nok! For å si det på en litt annen måte: det at vi ikke har valgt samme navn som deg til barna våre, kan du jo ikke ta som en fornærmelse eller en kritikk av ditt navnevalg, tross alt. (For å sette det helt på spissen). Folk har jo forskjellig smak. Om noen synes Aurora er finere enn Mari, selv om de har gitt barnet navnet Mari Aurora, så er jo ikke det en kritikk mot de foreldrene som kaller sin Mari Aurora for Mari. Eller Mari-Aurora. Og jeg ser som sagt ingen forskjell mellom det å bruke navn nr 1 eller navn nr 2 som "hovednavn".
|
![]() |
|
|