Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ikke bruke barnets fornavn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 21:28   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ikke bruke barnets fornavn

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg har to navn, og bruker navn nr 2. Eller jeg bruker navn nr 2 med a-ending. Si jeg heter Kari Anne da, og så kalles jeg helst Anna. Det er visst fryktelig vanskelig for enkelte folk å forstå det, men dem om det.

Jeg må jo inrømme at jeg ikke rent intuitivt hadde skjønt at du vil kalles noe annet enn det du heter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 21:31   #102
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Nei, det skjønner jeg jo, men folk spør jo ofte om jeg bruker begge navnene, og da svarer jeg at jeg kalles/bruker "Anna". Og da begynner de gjerne å kverulere.

Gammel 03-09-09, 21:34   #103
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Nei, det skjønner jeg jo, men folk spør jo ofte om jeg bruker begge navnene, og da svarer jeg at jeg kalles/bruker "Anna". Og da begynner de gjerne å kverulere.

Jeg hadde nok ikke kverulert på det, men kanskje sagt noe sånt som "Åja, jeg trodde du het Anne?".
Og det syns jeg må være greit. I barneskolen så fikk navnet mitt en ekstra vokal på slutten fordi det var tre med samme navn i klassen. Jeg måtte jo selvsagt forklare det når folk lurte, men så ikke på det som noe problem.

Gammel 03-09-09, 21:43   #104
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Haakon Magnus?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Damn, jeg som trodde jeg var så anonym...:lysfontene:

Gammel 03-09-09, 21:52   #105
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Haakon Magnus?

Det samme tenkte jeg.

Gammel 03-09-09, 22:08   #106
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne er et nydelig navn alene. :digresjon:

Mine unger har enkeltnavn. Dels fordi jeg gjerne vil at de skal hete det vi faktisk kaller dem, og dels fordi vi har et rimelig avansert etternavn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 22:28   #107
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner vel ikke helt at det er så sårt at noen blir kalt navn nr 2 istedet for begge. Det er jo et valg man tar(eller foreldrene tar) Søskenbarnet mitt fikk 2 navn der kun navn nr 2 ble brukt. Grunnen til det var fordi en sær prest nektet å døpe henne om hun kun fikk det som var tenkt som eneste navn og foreldrene derfor puttet på et navn nr 1 foran fordi det klinget best.

Mine barn har 2 navn, jeg bruker stort sett kun navn nr 1 på begge. Pappaen bruker stort sett nr 1 på storebror og nr 2 på lillebror. Hadde det kun vært opp til meg hadde de kun hatt et navn, jeg syns det er nok.

Gammel 03-09-09, 23:49   #108
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er rart at hele navnet brukes bestandig. Jeg synes det er helt greit å kalles ved et kallenavn også.

Jeg har jo kjent en del med 3-4 fornavn (og mer). Noen steder er det normen å ha mange navn og bruke kun ett, om det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 00:00   #109
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er kanskje en avsporing, men hva tenker dere om navn som ofte blir til kallenavn? Er det greit at barnets venner bare sier Alex når du egentlig mente å kalle ungen din Alexander, og er det greit at de kaller Frode Froddy eller Daniel Danni? ? Er det greit at de finner navn som ikke engang ligner på navnet, for eksempel Shampo (Espen Knutsen, dårlig eksempel, men jeg kom ikke på noe annet), og er det greit at barnet selv velger å kalle seg det? Er dette opp til barnet selv, og i tilfelle i hvilken alder, og er det greit for deg at familie, barnehageansatte og lærere kaller Sebastian Seb eller Maximilian Maxi? John Arne for Johnny? Er det greit så lenge man som foreldre også gjør dette? Er det greit selv om foreldrene IKKE gjør dette?

Jeg bare lurer, altså. Jeg har ikke nødvendigvis noen mening selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 00:16   #110
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Så lenge det ikke likker mobbing i kallenavnet, men at det er et kjælenavn synes jeg det er ok.

Det jeg ikke synes er ok, er når foreldre gir barna et dobbeltnavn og velger til daglig å bruke det første. Så kommer besteforeldre osv og insisterer på å bruke kun det andre navnet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 00:21   #111
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Så lenge kjælenavnet er et kjælenavn og kun er positivt så synes jeg det er helt greit. Vokst opp med at det er slik og synes egentlig gutta er søte nå som de driver å lager kallenavn til hverandre.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 00:54   #112
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har dobbelt navn (og en mamma fra Møre....)
Jeg har aldri likt mellomnavnet mitt det er ganske så gammeldags.
Mamma klarer i tillegg å virkelig DREPE det navnet når hun uttaler det.

Så jeg bruker bare det første navnet og ingenhar vel brukt begge noen gang.
Tror jeg hadde fått problemer med å skjønne at det var meg om noen sa begge fornavnene når de snakket til meg.
Sånn for å gjøre det hele komplett så beholdt jeg mitt pikenavn og slang på eksen sitt etternavn når jeg giftet meg. Får skrivekrampe om jeg skal skrive under med hele navnet mitt, selv om det er ganske korte navn alle sammen.

Gammel 04-09-09, 02:34   #113
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har to fornavn, og bruker begge. Foreldrene mine valgte å ta navnet mitt med bindestrek, fordi at de ville at begge navnene skulle brukes.

For min del så er jeg begge navnene. Jeg har rett og slett ikke noe forhold til dem enkeltvis. Det første er kort og intetsigende, for mitt vedkommende, og jeg reagerer ikke om noen sier kun det navnet til meg. Jeg tror rett og slett ikke at det er meg de snakker til

At det andre navnet i et dobbeltnavn blir brukt, har jeg aldri sett på som noe som kan være sårt. Hvorfor skulle det det,liksom? De jeg kjenner som har to navn, men kun det andre blir brukt, har heller ingen ting å si på det. Joda; de har vel vokst opp med det, men som de sier så kunne de satt foten ned og forlangt at det første, eller begge, skulle brukes, men de er fornøyde med det.

Jeg tror at navn er noe vi vokser inn i. Vi hører det fra dag en, og det blir identiteten vår, uansett hvor mange navn det er, eller hvor mange navn det er som blir utelatt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 03:06   #114
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herremannen har to navn og vi har aldri hatt intensjonen om å bruke navn nummer 1 til daglig. Alle andre i familien har 2 fornavn og det "ekstranavnet" vi ville bruke til Herremannen passet kort og godt best først. Litt slitsomt til tider da vi ikke skjønner at det er ham de roper opp på f.eks. legekontoret, men ellers er det uproblematisk (men egentlig ganske idiotisk )

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 09:33   #115
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bare for å legge til en liten kommentar. Å bare bruke et navn av 2 er ikke sårt eller rart i seg selv. Det er vel mer når det er et umoderne navn (typisk oppkalling) og et finere navn, og det synes som det fine navnet - som da er navn nr.2 fordi det passer best - blir brukt. Fordi det første ikke er pent nok?
Bare sånn fordi jeg sikkert har vært veldig obs på eget navn som ikke var moderne, og fokusert på at navnet skjemmer ingen, og at bak et hvert navn er en person knyttet til navnet.

Greit nok at man bruker et navn for enkelthetsskyld, men om tanken er at det ikke skal brukes og barnet ikke vedkjenner seg det, da bygger navnegivningen på helt andre prinsipper enn de jeg er vant med, rett og slett. Det er vel det denne tråden har vist. Men fint å få andres tanker rundt dette.

Sist redigert av Dronningen : 04-09-09 kl 09:39.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 09:38   #116
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns du tillegger andre foreldre veldig mange rare motiver for navnevalg, samt overfører egen sårhet på en måte jeg syns er litt snodig, Dronningen.

Ang. klengenavn, dette syns jeg er greit hvis barnet syns det er greit. Glitterbarnet har sagt tydelig i fra når en barnehageansatt brukte klengenavn-versjonen av navnet hans på en måte som er vanlig i hennes hjemland, men som han ikke likte.

Gammel 04-09-09, 09:54   #117
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Haakon Magnus?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Damn, jeg som trodde jeg var så anonym...:lysfontene:

[digresjon] I lys av hva Mim har fortalt om foreldrene sine, ble dette med ett hysterisk morsomt. [/digresjon]

Gammel 04-09-09, 09:58   #118
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg har dobbeltnavn (to veldig vanlige navn for min generasjon, men en relativt lite brukt kombinasjon), og familien min, mannen samt svigerfamilien min bruker stort sett kun navn nr 2. Jeg har én venninne som bruker kun navn nr 1 på meg. Og resten av verden bruker hele navnet. Helt uproblematisk, faktisk. Og absolutt ikke sårt.

Har for øvrig ikke bindestrek mellom navnene, til tross for at mange tror det er ett navn.

Sist redigert av leliane : 04-09-09 kl 13:48.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 10:12   #119
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ei barndomsvenninne som i voksen alder plutselig bare bruker navn nr 2, og for meg blir det litt underlig å venne meg til. Både fordi jeg er opplært til at navn med bindestrek faktisk hører sammen, og fordi jeg vet at det første fornavnet betyr nor for foreldrene men samtidig er det et sånt navn som noen ganger ble brukt på negativ måte, feks "er du helt xxx eller?"
Selvfølgelig er det opp til henne hvordan hun vil bruke navnene sine, og jeg prøver iherdig å venne meg til å bruke bare det siste.

Mulig jeg husker feil altså, men jeg trodde det var noen regler rundt dette med navn som er satt sammen med bindestrek?

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 10:33   #120
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

og det synes som det fine navnet - som da er navn nr.2 fordi det passer best - blir brukt. Fordi det første ikke er pent nok?

Det vil jo alltid være en million navn som "ikke var fint nok" for de som valgte navn til barnet, derav navnevalget. Ja, du kan godt si at vi velger å bruke navn nr 1 i dagligtale fordi navn nr 2 "ikke er fint nok", men vi ser heller på det som at navn nr 1 er det fineste, det vi har sett oss ut, og som vi har sett for oss at vi tiltaler barnet med. Navn nr 2 er egentlig bare et bonus-navn. Men vi har jo fortsatt valgt å ta det med, så vi kan jo ikke akkurat beskyldes for å synes at navnet ikke er bra nok! For å si det på en litt annen måte: det at vi ikke har valgt samme navn som deg til barna våre, kan du jo ikke ta som en fornærmelse eller en kritikk av ditt navnevalg, tross alt. (For å sette det helt på spissen). Folk har jo forskjellig smak. Om noen synes Aurora er finere enn Mari, selv om de har gitt barnet navnet Mari Aurora, så er jo ikke det en kritikk mot de foreldrene som kaller sin Mari Aurora for Mari. Eller Mari-Aurora. Og jeg ser som sagt ingen forskjell mellom det å bruke navn nr 1 eller navn nr 2 som "hovednavn".

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.