|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Må skolen være slik som den er nå?
Jeg veit ikke helt om jeg egentlig har sagt noe om tre-inndeling i det hele tatt? Det er kanskje noen andre som har vært inne på det også? :skumleser tråden: Jeg nevnte at vi har prøvd ut differensierte grupper (og ja, de var for så vidt delt i tre, men jeg opplevde ikke det som ideelt). Meget mulig det høres spennende ut, det hjelper bare så lite når det ikke virker. Hattie fant som nevnt at nivådeling ikke gir økt læringsutbytte. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Tidsklemma
|
Kanskje jeg var litt rask i gjennomlesningen min her.. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Live and let live
|
Når jeg kom på videregående nivå, så ble jeg helt overlykkelig over at jeg ble presentert overodnet mål for hvert fag, og ofte i hver eneste bok vi skulle gjennom. Jeg fikk en rettesnor på hva jeg skulle lære, og i det øyeblikket, så gikk jeg fra å se på skolearbeid som en uoversiktelig stor informasjonsmasse som jeg bare måtte pugge så godt jeg kunne og håpe det var godt nok, til å ha kontroll og oversikt over fagene og min egen læring. Det var en helt annen verden.
|
|
|
#24 |
|
Dig for victory!
|
Ja, det er klart man skal tilby tilpasset opplæring, og det gjøres i alle fall der jeg jobber, men i ordinære timer. I hvor stor grad vi gjør det og om vi får det til i alle timene er et annet spørsmål. Jeg har som nevnt ikke så god erfaring selv med nivådelte grupper, og undersøkelsen jeg viser til finner altså ingen sammenheng mellom nivådelte grupper og økt læring.
Dette er viktig, og jeg deler den erfaringen. Jeg hadde gode karakterer på ungdomsskolen, men jeg forsto aldri hva det egentlig var vi skulle lære. På videregående var det litt lettere. |
|
|
|
![]() |
|
|