Sv: Må skolen være slik som den er nå?
Opprinnelig lagt inn av Mex, her.
En slik tre-inndeling av nivåer som du beskriver Mathilda høres veldig spennende ut. Det kan nok sikkert være vanskelig å få kabalen til å gå opp til tider, men det må da være flere ulike måter å løse det på.
Jeg veit ikke helt om jeg egentlig har sagt noe om tre-inndeling i det hele tatt? Det er kanskje noen andre som har vært inne på det også? :skumleser tråden: Jeg nevnte at vi har prøvd ut differensierte grupper (og ja, de var for så vidt delt i tre, men jeg opplevde ikke det som ideelt). Meget mulig det høres spennende ut, det hjelper bare så lite når det ikke virker. Hattie fant som nevnt at nivådeling ikke gir økt læringsutbytte.
Jeg er for øvrig helt enig i at lese-og skrivevansker, inkludert dysleksi, burde fanges opp før. Det er åpenbart noe feil når 16-åringer har store problemer, men aldri har blitt utredet. (I noen tilfeller er de utredet, men informasjonen når ikke den nye skolen.) Jeg tror deler av problemet her ligger i lærerutdanninga. Da jeg tok PPU for fire år siden, etterlyste vi forelesninger om spesielt dysleksi og ADHD. Nei, da måtte vi studere spes.ped., fikk vi beskjed om ... (Til gjengjeld hadde vi tre doble forelesninger om PISA-undersøkelser. )
|