|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteDet er veldig komplisert å lage gode valgsystemer, og de fleste systemer gir innimellom utslag som får dem til å se udemokratiske ut. Jeg synes det er fornuftig med en sperregrense, selv om det betyr at en del stemmer ikke "telles med", fordi det øker sjansen for et Storting som er i stand til å danne regjering. Jeg skjønner også poenget med utjevningsmandater, og har ikke satt meg nok inn i argumentene bak til å si noe om hvorvidt disse blir beregnet på optimal måte. Det er klart det er irriterende, som Oslovelger, at min stemme teller så lite i forhold til hva en Finnmarksstemme gjør, men jeg innser jo også at Oslo er et så folkerikt område at vi til sammen bestemmer ganske mye. Kort sagt ville jeg på ingen måte påta meg å komme med et alternativt forslag som åpenbart ville være mer demokratisk.
|
|
|
#22 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representante
Men det var gjort klinkende klart før valget at V/H/Frp/Krf ikke var et borgerlig regjeringsalternativ, og den skriftlige garantien fra Frp og V viste at det heller ikke var mulig å forene disse partiene i regjering/opposisjon. Hvorfor er de da å regne for et felles borgerlig alternativ, mens Rødt ikke var å regne for noe? Rødt var iallefall i posisjon til å støtte en rødgrønn regjering.
|
|
|
#23 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteRødt sa jo rett ut at de kom til å støtte en rød-grønn regjering, mens det ikke var noen enighet på borgerlig side. Dermed er det større grunn til å telle de røde stemmene med på venstresida enn å telle alt på høyresida i ei gruppe.
|
|
|
#24 |
|
Peppy!
|
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteJeg kjenner det gjør vondt langt inn i sjelen min at min stemme teller mindre enn en fra Finmark. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteJeg hadde en diskusjon om dette på facebook i går med min frp-stemmende svigerinne. Hennes stemme teller mye mer enn min siden hun bor i et langt tynnere befolket fylke. Men hun var bare oppgitt over at det ikke var ny regjering.
|
|
|
|
#26 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representanteDette er jo distrikspolitikk og det er vel meget bred enighet om det.
|
|
|
#27 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er valget udemokratisk? Flere stemmer til borgerlig side, men færre representante
Hvis du tenker på utjevningsmandatene er slutningen din feil. Det største partiet, AP, fikk ingen utjevningsmandater overhodet.
Nemlig! |
|
|
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Ja glem det der. Jeg ser det er feil, det var noe jeg leste i en avis som åpenbart ikke hadde skjønt det. Nå har jeg gått rett til kilden
|
![]() |
|
|