|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva tenker dere om denne?
Det blir jo et annet spørsmål. Jeg har ikke lest noe mer enn bare denne lille notisen, og synes det er vanskelig å vurdere straffeutmålingen ut fra den. Fengselsstraffer er jeg generelt skeptisk til, og hvis det er liten grunn til å tro at personen "lærer noe" av å settes i fengsel, virker samfunnsstraff som en mye bedre tilnærming for meg. Men igjen, jeg kjenner jo ikke saken.
|
|
|
#22 |
|
blant fjord og fossevell
|
Sv: Hva tenker dere om denne?Dette er noe som har opptatt meg noen år. Jeg mener at lover og regler er til for oss alle, slike gjerninger som går ut over andre skal og må få konsekvenser for vedkommende som utfører disse. Dersom vedkommende har problemer med å forstå sammenhengen mellom straff og gjerning er det straffemetoden det er noe galt med. Fengselstraff er kanskje ikke det rette for mange, og med lav forståelse, slik som hos barn og psykisk utviklingshemmede, så fungerer logiske konsekvenser aller best. Da kan de knyttes tettere opp mot gjerningen. Viktig er det også at straffeapparatet settes i gang raskt, det nytter ikke å dømme en slik person år etterpå.
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#24 |
|
er grønn og fin.
|
Synes egentlig Skilpadda sier det veldig bra her.
|
|
|
#25 |
|
Pauset
|
Men nå gjør psykisk sykdom at mange ikke tenker klart, de klarer ikke skille virkelighet fra egne syke tanker osv. Så å kalle det en lettvindt løsning syntes jeg vitner om at man ikke egentlig vet hva psykisk sykdom kan være. Hadde man tenkt rasjonelt, så hadde man ikke kvalifisert for å være syk. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hva tenker dere om denne?Dette er ikke greit i det hele tatt. Er vedkommende såpass syk at han ikke forstår hva nei betyr, bør han heller ikke fedres fritt, men være på et trygt sted med masse hjelp rundt seg. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om denne?Jeg mener som en generell regel at man er ansvarlig for det man gjør uansett. Det er ikke alltid det er meningen eller med overlegg eller man så konsekvensene, men ansvarlig er man. |
|
![]() |
|
|