Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du når det virkelig gjelder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-09, 15:32   #1
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva gjør du når det virkelig gjelder?

Var på et møte med jobben i forrige uke hvor det ble referert til et foredrag om krisehåndtering.
Det ble snakket om hvordan folk flest reagerer i en krisesituasjon. Om man lammes eller handler.
Det ble også sagt at om man forbereder seg på hvilke farer som kan oppstå, er sjansene større for at man takler situasjonen på en måte som gjør at man overlever eller klarer seg bra.
Eksempler som ble nevnt var å følge med på safety instructions ombord på fly, se etter nærmeste nødutgang på fly, kjøpesentre, busser o.l., tenke igjennom hva man gjør om man er førstemann til et ulykkessted.
Om man er alene i en nødsituasjon er sjansene for handling større enn om det er mange tilstede, noe som ble kalt tilskuereffekten. Bare ved å tenke igjennom situasjonen på forhånd er sjansen for å klare seg, eller klare å redde noen, større enn ellers.

Så hvordan står det til med folk flest?
Tenker man på hvordan man evt skal takle krisesituasjoner?

Gammel 23-09-09, 15:41   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva gjør du når det virkelig gjelder?

Jeg er sikkert over snittet flink til å krisemaksimere. Dermed har jeg også tenkt gjennom en del situasjoner og hvordan jeg vil handle i gitte situasjoner.

Jeg er heldigvis en person som handler, jeg blir ikke stående som lammet. Dette har jeg erfart flere ganger bl.a. ved å fiske opp barn som har falt i sjøen, funnet barnet mitt med pustestans o.l.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:42   #3
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Huff! Det er en forferdelig måte å finne ut sånne ting på.
Men på den annen side er det godt å vite at man gjør noe om man må.

Gammel 23-09-09, 15:44   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på sånne situasjoner på forhånd, og får ikke panikk. Jeg er superrasjonell i stressede situasjoner og får den store skjelven når faren er over.

Gammel 23-09-09, 15:45   #5
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid tenkt, og tenker fortsatt at skjer ditt og datt så blir jeg handlingslammet. Men det har vist seg gang på gang at jeg ikke gjør det. Jeg blir helt rolig, kjapp og effektiv og har full kontroll på hva jeg skal gjøre. Eller, har hatt i alle fall i de situasjonene jeg har vært oppi, som jeg på forhånd var helt sikker på at kom til å lamme meg om det skjedde.
Eks. bilulykke rett utenfor døra mi, en kjempesyk unge i hui og hast på sykehus, en eldre kar som ramlet om rett utenfor døra mi..sprakk skallen..og forsvant et øyeblikk og lignende episoder.
Jeg husker aldri hvem nummer som er hvem av politi, brann, legevakt osv men på et eller annet snodig vis så har jeg slått riktig hver gang det har hastet eller vært krise på noe vis.

Og jeg er redd for å være med på fødsel. Ja, ja.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:48   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har vært i en krisesituasjon et par ganger. Den ene gangen ble jeg lammet først deretter gikk alt på autopilot til det var ferdig. Den andre gangen gikk det som Esme beskriver. Tusen millioner prosent i fokus og rasjonell og orientert i retning av løsninger og fikse. Deretter skjelven så jeg knapt sto på bena.

Den siste var med en unge hjemme med raskt utviklende allergisk sjokkreaksjon og ingen voksne tilgjengelig og meg selv i bilen på vei fra jobb i kø. Det gikk helt fint.

Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:48   #7
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Jeg har alltid innbildt meg at jeg er handlekraftig og vil klare å holde hodet kaldt i akutte situasjoner. Vel, så feil kan man ta. Da minstemann fikk anfall og rykninger (noe som i ettertid viste seg å være et særdeles kraftig feberkrampeanfall) og mannen ringte meg og ba meg ringe etter sykebil, klarte jeg ikke å huske hvilket nummer jeg skulle ringe. Heldigvis var det en kollega i nærheten som sa at jeg måtte ringe 113. Etter det klarte jeg heldigvis å få hjernen i gang igjen og jeg klarte å oppføre meg nogenlunde rasjonelt.

Gammel 23-09-09, 15:49   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er både og. Jeg har opplevd at bena mine frøs fast i bakken når jeg egentlig burde løpe avgårde for å sjekke sjåføren av en bil som hadde kræsjet, og jeg har opplevd å handle fullstendig på autopilot og ikke fått skjelven før etterpå.

Det er nok veldig sant at man minsker faren for slikt når man er forberedt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:49   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har til og med tatt kommandoen delvis i en buss og jaget folk bort fra den som besvimte for at den syke skulle få bedre plass.

Jeg blir iskald når det er "panikk" reagerer slik jeg har lært og slår de riktige telefonnummerene etc.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:56   #10
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Må man så må man. Det tror jeg alle klarer hvis man kommer i en situasjon hvor det virkelig gjelder.

Når Nicholas døde så gjorde vi jo det vi måtte. Vi hadde jo en 6-åring å ta hånd om i tillegg. Man kan ikke bare grave seg ned.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:59   #11
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaringen har vist meg at jeg er bedre i krisesituasjoner enn jeg gir meg selv kredit for.

Jeg så det spesielt under utdanningen da jeg var i praksis. Jeg følte at jeg ikke kunne noenting og stotret og stammet når noen stilte spørsmål. Da en pasient ble akutt dårlig, derimot, da bare var alt der. Kunnskapen, kompetansen og selvsikkerheten.

Det var nok nettopp krisen som gjorde at jeg ble mindre selvbevisst og fokuserte såpass på det som var viktig. Samme erfaring har gjentatt seg også i andre situasjoner. Jeg kan mye mer enn jeg tror når det først gjelder.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 16:02   #12
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker ikke så mye gjennom sånt til daglig, men tror jeg handler i stedet for å bli passiv, hvis det først skjer noe. Føler i hverfall at jeg har tenkt klart og gjort ting riktig før, selv om jeg ikke har vært i noen store katastrofer da.

Gammel 23-09-09, 18:03   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler! Jeg stresser ikke, fryser ikke og tenker klart.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 18:09   #14
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan bare komme på en gang jeg har opplevd det. Da ble jeg stående som lammet først, helt til noen ropte til meg at jeg måtte gjøre noe. Da handlet jeg rasjonelt og effektivt.
Har opplevd å bli hysterisk en gang eller to også når jeg har kjørt av veien med bilen men det begynner å bli en god del år siden så jeg vet ikke om det er sånn jeg ville reagert i dag. Jeg er vel uansett neppe den beste å ta med seg til en ulykke.

Gammel 23-09-09, 18:12   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker på sånne situasjoner på forhånd, og får ikke panikk. Jeg er superrasjonell i stressede situasjoner og får den store skjelven når faren er over.

Jeg også.

Gammel 23-09-09, 18:21   #16
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg handler og er klartenkt, men vi hadde en episode på jobben bare for noen netter siden som gjorde meg stresset. Jeg tror det kom av at jeg var usikker på rutinene rett og slett. Ikke hva jeg praktisk og medisinsk skulle gjøre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 19:45   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro jeg handler. Har gjort det til nå i alle fall, men det vil sikkert avhenge av situasjonen. Merker ofte at jeg får reaksjoner på ting leeeeenge etter andre. Akkurat det er litt ensomt, når jeg sitter og depper eller er i "tenk om! "-fasen så er alle andre ferdige.

Gammel 23-09-09, 19:49   #18
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg holder hodet kaldt i den tiden det trengs, og hylgriner og skjelver etterpå.

Gammel 23-09-09, 20:19   #19
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på sånt på forhånd, og har vist flere ganger at jeg er iskald og handler. Da kommer kommandantstemmen frem, og jammen er den god å ha.

Gammel 23-09-09, 20:24   #20
tøffelise
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2007
tøffelise har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg sjekker alltid hvor nødutgangene er på hotell, ferger ol. Sjansene for å komme seg ut øker betraktelig hvis man har sett hvor man skal gå.

tøffelise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.