|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Overgrepsbilder av barnPå nyhetene for noen dager siden så hørte jeg følgende:
|
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Overgrepsbilder av barnDet var jo på en måte en god nyhet, ja. Knut Nærum gikk forresten inn for å fjerne bruken av "sex-tatt" og "sex-dømt" om voldteksdømte, også, i et innlegg i spalten sin i Dagbladet her om dagen.
|
|
|
#6 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overgrepsbilder av barn
Men er all seksuell omgang med dyr nødvendigvis overgrep?
|
|
|
#8 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor det? Eller for å si det slik: Spiller det noen rolle for en steinkåt hannbikkje hvilken art han feier over? Hvor er overgrepet?
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Så hvis ei 12 år gammel jente har lyst og går med på å ha sex med en tredveåring er det ikke overgrep fra tredveåringens side? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Live and let live
|
Overgrepet ligger i maktbalansen. Hunden er ikke samtykkende i omfanget av hva som foregår fordi vi er sterkt overlegen ham som art. Vi skal ha makt i forhold til dyr fordi vi er dem overlegne. Å la dyr slippe til på en slik måte blir bare fullstendig feil. Hva skulle skje med maktbalansen? Hva skulle skje med samfunnet om dyret fant ut at han kunne høvle over alt og ingenting (kaninen ville blitt sprengt feks. :har lest om et tilfelle: ). Hva ville skje om hunden så ble nektet å fortsette seksuell omgang? Ville hunden respektere et nei som det oppegående reflekterte dyret det er? Ville den blitt agressiv? Hvordan kan man vite at han ikke ville gå løs på barn? Osv. osv. Ja, og man kan også spørre seg om, spiller det noen rolle om en steinkåt 13.åring høvler over en 30 åring om den logikken skulle være grei.
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
De gangene dyret får smerter og/eller fysiske skader så er det vel ganske klart (for meg i hvert fall) at det er riktig å kalle det et overgrep.
|
|
|
#12 |
|
Live and let live
|
Samleie mellom mann og samtykkende ku?
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er ikke uenig i dette altså, nå argumenterer jeg mot for å få frem alle argumenter sånn at jeg kan bestemme meg senere.
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes det kommer i samme kategori som samleie med en bevisstløs person; det er mulig å gjennomføre uten smerter eller fysiske mén eller følger for den bevisstløse, men det er like fullt voldtekt, all den tid personen ikke ga sitt samtykke. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Hmm … Godt poeng. Det er mulig jeg må gå i meg selv og likevel plassere dette i "Det er galt bare fordi det er motbydelig"-kategorien. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Tja. Jeg er ikke helt enig. Et menneske har større verd enn et dyr per definisjon. Derfor vil ikke ting som er en forferdelig handling mot et menneske automatisk være en forferdelig handling om det blir gjort mot et dyr. Å krenke autonomien til et mennesker er en forferdelig handling i seg selv, uansett på hvilken måte det blir gjort, det er det jo ikke hos dyr. Når det gjelder dyr så har jo i regelen dyr ikke selvstyre man ser kun på smerter/trivsel etc i stedet når det gjelder hvordan man skal oppføre seg.
|
|
|
#19 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Overgrepsbilder av barnJeg plasserer en manns samleie med ku som motbydelig handling. Ikke fordi jeg tror kua tar skade av det, men fordi jeg synes det er en motbydelig ting å gjøre fra menneskets side. Å velge å ha seksuell omgang med noen som ikke kan samtykke er like motbydelig uansett hvem som utsettes for det. Det er altså en heslig handling i seg selv. Ku, gris eller hest, jeg tror neppe hunndyret vil oppfatte nevneverdig hva som skjer (hvis hun står stille vel og merke), så jeg vet ikke om jeg automatisk tenker på det som overgrep på lik linje som overgrep mot et annet menneske.
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Jepp, det er vel der jeg sitter jeg også. Men det er vel kanskje greit sånn for en problemsstillings skyld?
|
![]() |
|
|