Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overgrepsbilder av barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-09, 10:34   #261
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Overgrepsbilder av barn

Jeg ser verdi som to ting ja. Alle har noen grunnleggende rettigheter i egenskap av å rett og slett være mennesker. Den er udiskutabel. Og jeg mener denne rettigheten går over rettighetene jeg mener alle livsformer har.

Men så kan man legge på litt eller mye selv i forhold til hvilken verdi man utgjør for verden, seg selv, ens nærmeste eller på andre måter.

Men de grunnleggende menneskerettighetene mister man ikke om man er en drittsekk heller.

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:36   #262
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Og ja, vi sperrer inne forbrytere og tar fra dem retten til frihet for å beskytte andre mot dem, men det betyr ikke at deres grunnleggende, "objektive" verdi som mennesker er mindre.)

Det krever derimot at deres objektive menneskeverd kommer enda tydligere frem. De har i kraft av sine handlinger mistet sin subjektive verdi for andre mennesker. Fritzl er nevnt, han har nok mistet sin subjektive verdi for hele verden. Desto viktigere at han fremdeles har sin objektive verdi i kraft å være et menneske i behold. Hvis han groteske handlinger skulle gjengjeldes (noe som måtte være den verste straff) ville det allikevel ikke gjøre hans datter (og barnebarn/barn) rett.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:39   #263
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det krever derimot at deres objektive menneskeverd kommer enda tydligere frem. De har i kraft av sine handlinger mistet sin subjektive verdi for andre mennesker. Fritzl er nevnt, han har nok mistet sin subjektive verdi for hele verden. Desto viktigere at han fremdeles har sin objektive verdi i kraft å være et menneske i behold. Hvis han groteske handlinger skulle gjengjeldes (noe som måtte være den verste straff) ville det allikevel ikke gjøre hans datter (og barnebarn/barn) rett.

Enig.

Jeg kan forøvrig ikke se for meg en verre skjebne enn å miste min subjektive verdi for andre mennesker. Jeg vil faktisk heller tortureres enn at de som elsker meg skal slutte å elske meg tror jeg. Dermed mener jeg at rettferdighet er oppnådd i tilfellet Fritzl.

Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:49   #264
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se her ja. Nå er det bare harmoni og lykke

Så da må jeg ta opp igjen en tråd som forsvant et stykke bakover her.

Det var dette med menneskenes plass på jorden og hva som ville skjedd om vi forsvant.
Der fikk jeg liksom litt inntrykk av at flere mente det ville bety noe for jorda om menneskene *poff* forsvant.

Og da lurer jeg på hva vi mennesker tilfører jorda, som økosystem, som den ikke kan greie seg uten?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:52   #265
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var dette med menneskenes plass på jorden og hva som ville skjedd om vi forsvant.
Der fikk jeg liksom litt inntrykk av at flere mente det ville bety noe for jorda om menneskene *poff* forsvant.

Og da lurer jeg på hva vi mennesker tilfører jorda, som økosystem, som den ikke kan greie seg uten?

Hvem var det som ga inntrykk av det, synes du? Jorda, som planet, greier seg vel like bra med eller uten mennesker (eller med eller uten dyr i det hele tatt, for den del). Om det finnes mennesker eller ikke, er vel egentlig bare av interesse for mennesker - men siden jeg er menneske, synes jeg det er viktig.

Gammel 29-09-09, 14:56   #266
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er jo veldig vanskelig å svare på, all den tid økosystem er utrolig komplekse og det er vanskelig å forutse effekten av selv små endringer.

Jeg kan vanskelig se for meg at det ikke ville medføre ganske katastrofale følger for økosystemene de fleste steder dersom man plutselig skulle fjerne mennesker fra ligningen sånn over natta. Det er tross alt svært, svært mye dyre- og planteliv som er helt avhengig av menneskelig inngripen for å fungere eller ikke komme aldeles ut av kontroll.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:57   #267
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ellers regner jeg med at jorda som sådan gir blaffen i om den er befolket av verken det ene eller den andre. Det er da også ganske irrelevant, synes jeg.

Gammel 29-09-09, 15:00   #268
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo veldig vanskelig å svare på, all den tid økosystem er utrolig komplekse og det er vanskelig å forutse effekten av selv små endringer.

Jeg kan vanskelig se for meg at det ikke ville medføre ganske katastrofale følger for økosystemene de fleste steder dersom man plutselig skulle fjerne mennesker fra ligningen sånn over natta. Det er tross alt svært, svært mye dyre- og planteliv som er helt avhengig av menneskelig inngripen for å fungere eller ikke komme aldeles ut av kontroll.

Mest systemet vil jo alltid finne en likevekt på sikt. Tar du bort menneske blir det kaos en bitteliten stund (sett i det store perspektiv) før det igjen er orden. Jeg tror nok også at det vil være en mer harmonisk likevekt i et økosystem uten en spiller som er så totalt overlegen de andre som det mennesket er.

Siden jeg også er et menneske og ikke en planet foretrekker jeg allikevel at menneskene ikke blir utryddet.

Gammel 29-09-09, 15:02   #269
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Mest systemet vil jo alltid finne en likevekt på sikt. Tar du bort menneske blir det kaos en bitteliten stund (sett i det store perspektiv) før det igjen er orden. Jeg tror nok også at det vil være en mer harmonisk likevekt i et økosystem uten en spiller som er så totalt overlegen de andre som det mennesket er.

Det tror jeg også, men siden Floksa spurte om det ville bety noe om mennesker *poff* forsvant, så svarte jeg på det.

Og jeg vil heller ha mennesker på jorden med ubalanse i økosystemene, enn balanse uten mennesker.

Gammel 29-09-09, 15:10   #270
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Boken "The World Without Us" prøver å gi et svar. Hvis vi blir *poff* borte, vil det bli et forbigående problem at kjernekraftverk som smelter ned rundt omkring, men det går seg til igjen etter hvert. Ellers - fra omtale i Aftenposten:

Sitat:

• Det ville bare tatt 36 timer før hele New Yorks T-banesystem var oversvømmet ettersom ingen bemannet de 756 pumpene som daglig pumper ut millioner av liter vann.
  • Huskatter ville vært blant dyrene i verden som klarte seg aller best uten mennesker. Storfe på den andre siden, ville – uten noen til å se etter dem – bli lett bytte for rovdyr.
  • Panama-kanalen ville innen 20 år ha tørket opp.
  • Plastikk, dessverre, vil finnes nærmest i det uendelige. De enorme mengdene vil finnes helt frem til naturen utvikler en mikroorganisme som spiser plastikk.

Jeg er også tilhenger av en jord med mennesker.

Gammel 29-09-09, 15:13   #271
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler Girlfriend in a coma av Douglas Coupland.

Ja, av The Smiths også, seff, om enn av helt andre grunner.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 15:18   #272
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mm..
Jeg bare syntes jeg plukket opp at noen mente menneskene som art betydde så mye, sånn i den store sammenhengen.
Men det ser ut til at jeg har lest noe mellom linjene som ikke sto der

Jeg foretrekker også en ubalansert verden med mennesker altså, om noen skulle betvile det

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 19:10   #273
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Boken "The World Without Us" prøver å gi et svar. Hvis vi blir *poff* borte, vil det bli et forbigående problem at kjernekraftverk som smelter ned rundt omkring, men det går seg til igjen etter hvert. Ellers - fra omtale i Aftenposten:

Jeg er også tilhenger av en jord med mennesker.

Hvorfor står det ingenting om sjokolade her? Hva skjer med sjokoladen?!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 19:13   #274
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Den spiser dyrene. Bare ikke hundene, for de kan bli syke av den.

Gammel 02-10-09, 16:18   #275
Skvetten
Passiv

Standard

Sjokoladen spiser Skvetten. : Deltar:

For en tråd, jeg er jammen glad jeg ikke har lest gjennom den tidligere. Her har jeg ledd og ristet på hodet gjennom 14 sider.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.