|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barn
Og hvor kom dette noen gang i konflikt med at dersom et barn får hjertestans så settes alle kluter til og litt mer, mens hvis en kreftpasient på 93 får det så noterer man gjerne bare klokkeslettet? |
|
|
|
#242 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#243 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Overgrepsbilder av barnDet er kanskje en fordel for oss andre, i hvert fall, å presisere når dere snakker om AMK og når dere snakker om livreddende behandling generelt?
|
|
|
#244 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnMin kreftsyke farmor fikk stoppet tilførselen av mat og drikke for at det ikke skulle ta for lang tid derfra. Det er ingen tvil om at damen ville dødd uten kreften også på de nesten fire døgnene det tok henne å krepere uten mat og vann. Hun fikk ikke velge selv om hun skulle sultes ihjel. |
|
|
|
#245 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#246 |
|
Ringskrømt
|
Ser ikke helt sammenhengen mellom det du skriver her og det du skrev i det første innlegget ... Dette er noe ganske annet enn nedprioritering av en frisk og oppegående eldre person med hjertestans fremfor et sykt/skadet barn. |
|
|
|
|
|
#247 |
|
can-jur
|
Det var sånn jeg også trodde det var.
|
|
|
|
#248 |
|
Leser
|
Sv: Overgrepsbilder av barnJeg er på mange måter enig med Floksa. Mye kommer selvfølgelig an på om man har forstått den man debatterer med, og det er det selvfølgelig ikke sikkert jeg har gjort.
|
|
|
#249 |
|
Passiv
|
Siden det jeg på det tidspunktet diskuterte egentlig var sex med dyr så beklager jeg at ikke eksempelet mitt var tilstrekkelig utfylt på dette punktet. |
|
|
|
#250 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnhim - jeg er enig i at mennesker har en verdi rett og slett fordi de er mennesker. Det er Floksa som mener at mennesker ikke har noen annen verdi enn dyr. |
|
|
|
#251 |
|
Leser
|
Jeg er ikke enig med deg i hvordan du har lest Floksa. Slik jeg leser det sier hun akkurat det samme som meg: Nemlig at dyr har en verdi fordi de er levende, og denne verdien ikke nødvendigvis er mindre enn hos mennesker. For meg personlig er det vanskelig å diffrensiere, nettopp fordi jeg selv behandler mennesker bedre, de er meg nærmere, min egen art. Men er det at jeg skatter andre mennesker høyere enn dyr et bevis på at mennesker har en større verdi enn dyr? Da må jeg vel også si at mine barn har en større verdi enn andre sine barn, siden jeg uten tvil setter de høyere enn et hvilket som helst barn i Darfur?
Ja, det er en ekkel tanke (ok, mer enn ekkel). Men spørsmålet i denne diskusjonen er jo hvorfor er det ekkelt?
|
|
|
#252 |
|
Passiv
|
Spørsmålet i denne tråden er ikke hvorfor det er ekkelt. Det er den ene tingen alle er helt enige om. Spørsmålet er om det at det er ekkelt over enhver grense er nok til å forby noe? |
|
|
|
#253 |
|
Sær og kresen
Jeg mener det ligger mer i hvordan vi faktisk forholder oss til dyr - som kultur og samfunn. Dyrene har en mer rendyrket nyttefunksjon, enten som mat (f.eks. kyr), som en del av det økologiske systemet (f. eks. fluer), eller som selskap for mennesket (f. eks. hunder). Mennesket står jo forsåvidt i et gjensidig nytteforhold til dyrene, men vi er utstyrt med kognitive evner som gjør at vi har en viss makt over dyrene og deres skjebne. Dyr har selvsagt også verdi, men det er i høy grad vi som mennesker som avgjør denne verdien - ikke dyrene selv. Og verdien er som regel knyttet til hva dyrene kan gi oss. Vi forholder oss med andre ord ganske kynisk til dyr, i bunn og grunn.
|
|
|
#254 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Overgrepsbilder av barnJeg er helt uenig med deg, Smilefjes. Menneskeverd er objektivt, på samme måte som dyr har en egenverdi i kraft av å være levende vesner, og ikke bare nytteverdi for oss mennesker. Siden dyrene i stor grad er avhengig av oss mennesker er det veldig viktig at vi nettopp ser denne egenverdien og behandler dyrene med den respekt de fortjener.
|
|
|
#255 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#256 |
|
Leser
|
Slik har ikke jeg oppfattet tråden. Jeg vil heller si at alle synes det er galt, men at det er uenighet om hvorfor det er galt.
Vi har tydeligvis lest med ganske så forskjellige briller.
Jeg mener jo stikk motsatt av deg. Den verdien jeg snakker om er objektiv, den har ingen sammenheng med mine personlige valg og smak. Den verdien jeg snakker om er typisk det som blir beskrevet i buddhismen og i typiske "naturreligioner" feks hos indianere og samer.
Men dette er en kulturell preferanse. I andre kulturer har det vært praktisert kannibalisme for å ære de døde, man tar opp i seg den dødes ånd. Hos oss synes vi det er greit med organdonasjon - om det er så mye bedre enn kannibalisme kommer vel an på de kulturelle preferansene.
Jeg tror nok at man kan skille mellom hva som er objektivt sant og hva som er subjektivt sant, ved å etterprøve teoriene.
|
|
|
#257 |
|
Sær og kresen
Ja, det er nettopp det.
|
|
|
#258 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig!
|
|
|
#259 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnAlle mennesker er født likeverdige og skal ha de samme muligheter og rettigheter. (Men det har jo ingen da...) |
|
|
|
#260 |
|
flisespikker
|
Men jeg synes du blander sammen "verdi for andre" og "verdi som menneske". Det er klart at f.eks. dine barn har uendelig mer verdi for deg enn alle andre mennesker har, og det er klart at det er forskjell på hvor mye bra en person gjør og betyr for andre og følgelig hvor stor "nytteverdi" de har. Men menneskeverdet har ikke noe med det å gjøre. Den grunnleggende verdien er den samme for alle, enten man er en Josef Fritzl, Nelson Mandela, en helt vanlig arbeidstaker, eller man har en hjerneskade eller sykdom som gjør at man aldri vil kunne "yte" noe som helst til verden. (Og ja, vi sperrer inne forbrytere og tar fra dem retten til frihet for å beskytte andre mot dem, men det betyr ikke at deres grunnleggende, "objektive" verdi som mennesker er mindre.)
|
![]() |
|
|