|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barn
Der tar du faktisk feil. Er det livstruende for en gammel pasient og invalidiseringstruende for en ung så vinner gjerne den unge. |
|
|
|
#222 |
|
can-jur
|
Man prioriterer etter behov og sannsynlighet for overlevelse, ikke etter kriminellt rulleblad...
Jeg tror det er viktig å da debatten rundt det.
Ja, og sånn bør det også være. Men det har da ingenting med menneskeverdet å gjøre?
|
|
|
|
#223 |
|
can-jur
|
Nå var det vel ikke alder det var snakk om å vurdere etter, men etter handlinger.
|
|
|
|
#224 |
|
Peppy!
|
Ja, som jeg sa. Og jeg prøvde da å få frem at hvis vi velger å redde den som er ung fremfor den som er gammel på grunn av alder så setter vi menneskeverdet ulikt. Det blir som å si at den som er ung har mer verdi. Uten at det trenger å ligge noe kontroversielt i en slik beslutning. |
|
|
|
|
|
#225 |
|
Passiv
|
Jeg sliter med å vurdere akkurat barn til ulik verdi kjenner jeg. Men voksne mennesker med ansvar for seg selv bedømmes jo ut fra mange ulike parametre. Hvor alder, gjerninger osv inngår. Jeg hadde glatt prioritert mor Teresa foran Fritzl også. |
|
|
|
#226 |
|
can-jur
|
Det blir jo ren synsing.
|
|
|
|
#227 |
|
Bedreviter
|
Jeg var sant og si ikke helt sikker på hva det var som var saken.
I prinsippet, nei, men nå har jeg heller ikke argumentert ut i fra en gradering av menneskeverd i utgangspunktet. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
maler
|
Sv: Overgrepsbilder av barnDet blir litt skummelt å begi seg ut på en diskusjon om hvilke mennesker som har fått redusert sin verdi på grunn av sine handlinger. De fleste vil gå med på at f.ekx. Fritzl har begått bestialske handlinger som gjør at han fortjener streng straff. Men å si at det fratar han verdi blir litt feil. Han er ved dom fratatt privilegier, frihet og rettigheter, men han har samme verdi som alle andre mennesker. Som blant annet gjør at han ikke kan utsettes for umenneskelige forhold i fengselet, begås overgrep mot eller dømmes til døden uten at samfunnet reagerer.
|
|
|
#229 |
|
can-jur
|
Fortsatt på forskjellige planeter tydligvis.
|
|
|
|
#230 |
|
Passiv
|
Så lenge lunger er en underskuddsressurs så ser jeg ikke en eneste betenkelighet med å prioritere vekk Fritzl der også. |
|
|
|
#231 |
|
can-jur
|
Og, akkurat sånn kan det sies!!
|
|
|
|
#232 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Der sa du noe veldig viktig.
|
|
|
#233 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnJeg lurer på om vi legger ulik betydning ned i hva et menneskes verdi er her? |
|
|
|
#234 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Noe sånt, smilefjes?
|
|
|
#235 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#237 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnHjelp var ikke nødvendigvis ment som i medisinsk hjelp eller redning fra en brann, det var tenkt mer i forbindelse med å yte service eller andre ting man gjør for andre av kjærlighet eller medmenneskelig respekt. |
|
|
|
#238 |
|
Passiv
|
Sv: Overgrepsbilder av barnScarlett har det! Fin låt også. |
|
|
|
#239 |
|
maler
|
Ja jeg tror nok det. Med et menneskes verdi tenker jeg på den grunnleggende verdien man har fordi man er menneske. Som gjør at man har menneskerettigheter. Som gjør at man aldri skal behandles som et middel for å nå et mål, kun som et mål i seg selv.
|
|
|
#240 |
|
Ringskrømt
|
For meg høres det kanskje mer ut som om kanskje du bør se deg om etter en litt mer seriøs kursleverandør ... I Norge er vi så heldige at vi har et standardisert verktøy for prioritering av helseressurser i en nødsituasjon, "Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp". AMK-sentralene er forpliktet til å følge denne og sørge for at det blir gitt forsvarlig helsehjelp uavhengig av pasientens alder, kjønn, rase eller religion. Som et ledd i kvalitetssikringen får all respons tildelt et kriterienummer basert på den informasjonen man har fått. All verbal kommunikasjon blir lagret i en egen lydlogg og alle øvrige registreringer blir knyttet til hendelsen og pasientens journal. Disse tingene blir gjort i den hensikt å sikre at alle blir vurdert og behandlet etter standardiserte kriterier og ikke etter enkeltpersoners forgodtbefinnende. Alle pasienter har rett på samme behandling, og hvis din kilde oppgir noe annet så er kanskje han en av de som ikke burde ha den jobben han har. Formelt sett skal det temmelig mye til før man avslutter behandling av en pasient, og hvis man skal unnlate å starte behandling skal det foreligge et skriftlig samtykke fra pasienten signert av ansvarlig lege i forkant. |
|
|
|
![]() |
|
|