Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på sjokoladekake for langpanne med mindre sukker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-09, 21:36   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppskrift på sjokoladekake for langpanne med mindre sukker?

Har noen en oppskrift på en sjokoladelangpannekake med mindre sukker enn vanlig? Vi skal snart ha bursdag og en av gjestene har diabetes. Han spiser vanlig bursdagsmat, men jo mindre sukker, dess bedre selvfølgelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 22:01   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på sjokoladekake for langpanne med mindre sukker?

Det er ikke noe problem å redusere mengden sukker i hvilken som helst oppskrift. Alternativt kan man jo bruke kunstig søtning?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 22:07   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er ikke noe problem å redusere mengden sukker i hvilken som helst oppskrift. Alternativt kan man jo bruke kunstig søtning?

Jeg blir veldig dårlig av kunstig søtning, så helst ikke. Men kan man redusere sukker helt uten problem? Jeg har alltid tenkt på kakebaking som kjemi, og at alle ingrediensene står i nøye forhold til hverandre slik at den ikke funker som den skal hvis man reduserer noe.

Gammel 11-10-09, 22:09   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring er at søt gjærbakst kan bli litt "tung" med lite sukker i, mens vanlige kaker går helt fint. (Eldstebarnet vårt var veldig følsom for sukker for noen år siden.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 22:13   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg abonnerer. Ikke fordi det er noen medisinsk grunn, men jeg synes det er helt forferdelig mye sukker i langpannekakeoppskriftene jeg finner. Ungene flyr jo oppunder taket etter en eneste kakebit.

Jeg lager en gulrotkake hvor jeg nå har rotet om forholdet til nesten samtlige ingredienser, men det blir bare veldig, veldig god.

Gammel 11-10-09, 22:15   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg abonnerer. Ikke fordi det er noen medisinsk grunn, men jeg synes det er helt forferdelig mye sukker i langpannekakeoppskriftene jeg finner. Ungene flyr jo oppunder taket etter en eneste kakebit.

Ja, finner jeg en god oppskrift med mindre sukker bruker vi nok den ellers også, det føles helt absurd å helle oppi de enorme mengdene med sukker.

Jeg skulle gjerne hatt en ferdigprøvd oppskrift, jeg har ikke lyst til å stå dagen før bursdagen og bake en mislykket kake. Jeg har ikke tid til å prøve og feile masse.

Gammel 11-10-09, 23:06   #7
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Jeg pleier ofte å bare reduse sukkermengden, jeg, går som regel helt fint.

Sist redigert av Maki : 11-10-09 kl 23:41.
Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 23:14   #8
Prilla
Superduperaktiv

Prilla sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Hva med å bytte ut en del av sukkeret med sukrin? Det er et naturlig søtstoff som ikke påvirker blodsukkeret. Det er ikke fullt så søtt som sukker, men tror det skal gå greit å bytte likt mot likt.

Bjørkesøtt er også et naturlig søtstoff og kan brukes isteden for sukker i bakst.
Begge deler får du kjøpt på helsekost.

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 23:16   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker en oppskrift som funker utmerket med å halverer sukkeret (altså, jeg bruker 2dl sukker). Den blir veldig god.

200 gram smør
2 dl vann
4 dl sukker
3 ss kakkao
5 dl hvetemel
1/2 ts salt
1 ts natron
2 egg
1/2 beger lettrømme

Fyll:
100 gr smør
200 gr melis
2 ss kakkao
2-3 ss kaffevann
1 ts vaniljesukker
1 egg

Stekes nederst i ovnen 180-200 grader i 20-30 min. (25x35 form)

Gammel 11-10-09, 23:43   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker alltid mye mindre sukker enn i oppskriftene, og kakene blir like gode. Om ikke bedre.

Gammel 12-10-09, 00:48   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk Lisa, da skal jeg prøve ut den. Godt at mange har redusert sukkermengden og fått godt resultat, da stoler jeg på dere!

Opprinnelig lagt inn av Prilla, her.

Hva med å bytte ut en del av sukkeret med sukrin? Det er et naturlig søtstoff som ikke påvirker blodsukkeret. Det er ikke fullt så søtt som sukker, men tror det skal gå greit å bytte likt mot likt.

Bjørkesøtt er også et naturlig søtstoff og kan brukes isteden for sukker i bakst.
Begge deler får du kjøpt på helsekost.

Takk for tips, men jeg har ikke tid til mye eksperimentering. Jeg vet heller ikke om bjørkesøtt utgjør den helt store forskjellen, jeg regner med at det er sirup kokt på bjørkesevje? Sukrin er jeg skeptisk til siden jeg reagerer så sterkt på andre søtstoff. Jeg liker å bruke uraffinert sukker hvis jeg først skal lage noe søtt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.