|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Off the map.
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsTakk for tips om artig bok.
|
|
|
#22 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsSom medlem i en familie med agnostikere, ateister, Jehovas vitner og katolikker, er vi ganske bevisste hva vi sier om slikt. Det handler om å formidle respekt for andres livssyn. Jeg ville aldri, aldri sagt at Gud ikke finnes når noen tror at Gud finnes. Det er dessuten folk i familien som tror at spøkelser finnes, og da kan jeg godt si at jeg ikke tror at spøkelser finnes, men at noen tror det. Jeg har forøvrig også en sønn som er opptatt av evolusjonen og det logiske og håndfaste, så han er foreløpig fornøyd med den forklaringen.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kids
Her i huset forenes gudstro og evolusjonsteori og dette klarte eldstesønnen en gang å formidle til hele menigheten da han smatt inn en høylydt kommentar om dinosaurene under sokneprestens preken. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsAng. bøker så har vi masse bøker hvor evolusjon presenteres. Faktabøker for barn finnes det i massevis og der kan man lese om evolusjon i de fleste av dem. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Men jeg regner med at du som religiøs ville si at gud finnes selv om det er mange som tror det motsatte? Jeg kjenner hvertfall ikke en eneste kristen som ikke sier det.
|
|
|
#26 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Jeg ville heller aldri sagt til noen at Gud ikke finnes, bare at JEG ikke tror Gud finnes.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Ja? Hva er forskjellen? Hvis man som religiøs mener at gud fins, sns jeg man kan si det. Akkurat som jeg syns at man kan si det motsatte hvis det er det man tror.
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsDet er vel "tror" som er essensielt her for meg. Så lenge man bare tror noe, synes jeg ikke man kan påprakke andre en sannhet hverken den ene eller den andre veien.
|
|
|
#29 |
|
Off the map.
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsJeg er prinsipielt enig med Glitterchick. Jeg tror at det IKKE finnes en gud. Eller jeg VET at det ikke finnes en gud. Kristne tror/vet at det finnes en gud.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Jeg bruker også ordet "tror" rett og slett fordi det er det mest brukte ordet i den sammenhengen, men jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på å si "Gud fins, det vet jeg", som de aller fleste religiøse ville sagt, og "Gud finnes ikke".
|
|
|
#32 |
|
Glamorøs
|
Da skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du at det ikke er greit at noen sier det?
|
|
|
#33 |
|
|
Ja, det er det jeg mener. I og med at dette ikke er noe som kan bevises med harde facts hverken den ene eller den andre veien.
|
|
|
#34 |
|
|
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsOg grunnen til at jeg i det hele tatt tok det opp, var fordi jeg oppfattet deg dithen at du mente at "siden de religiøse kan si det er sant at Gud finnes, så kan jeg si det er sant at Gud ikke finnes". Det var slik jeg tolket kommentaren din til Gremli, og for meg blir det helt merkelig.
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
OK, sorry, da misforsto jeg.
Nei, du tolket meg helt rett. Jeg mener jo faktisk at det er sant at gud ikke finnes. Hadde jeg ikke ment det hadde jeg vært agnostiker, ikke ateist. Jeg har ikke sett eller hørt ett eneste bevis for det motsatte, og regner det som mest sannsynlig.
|
|
|
#36 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Big Bang-teorien og evolusjon for kidsJeg er enig i at hverken troende eller ikke-troende bør uttale seg bastant om hva som finnes eller ikke finnes uten å legge gode argumenter bak (syner og følelser er ikke argumenter i så måte -data må være noe alle parter kan ha tilgang til og ikke avhenge av at man tror på dem i utgangspunktet).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 17-10-09 kl 12:03. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
Om man synes at det er greit at kristne sier til barna sine "Gud fins" så må det da være greit at ateister sier til barna sine "Gud finnes ikke". Ærlig talt. Enten er det ok at man viderebringer sitt livssyn til barna sine eller så er det ikke.
|
|
|
#38 |
|
|
Det er jeg helt enig i.
|
|
|
#39 |
|
Mother of Dragons
|
Ok, sorry, jeg misforstod deg. Og du pleier jo ikke å være inkonsekvent heller, så sorry igjen.
|
|
|
#40 |
|
|
Helt greit, jeg ser jeg har argumentert litt uklart, og kanskje tatt for gitt at folk har oppfattet mitt ståsted. Som er dette:
For meg er det åpenbart at Guds eksistens hverken kan bevises eller motbevises. Man kan TRO det ene eller det andre, og være personlig helt og fullstendig overbevist. Men det kan ikke bevises, og derfor kan man ikke postulere Guds eksistens/ikke-eksistens som en sannhet, kun som en mulighet. Mener jeg.
Jeg oppfattet at Gremli delte mitt syn (bare arrester meg dersom jeg tar feil, Gremli), og da ble det merkelig at det skulle kunne være greit å påstå ovenfor religiøse mennesker at religion var opium for folket, bare fordi noen (eller mange eller alle, det er irrelevant synes jeg) religiøse forkynner Guds eksistens som en sannhet til alle som vil eller ikke vil høre. Litt sånn "siden du slo så kan jeg slå".
|
![]() |
|
|