|
|||||||
| Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
L.F.C. supporter
|
Bruker bilen min mye olje, eller?Ser jo at det er en del her inne som har greie på motor og bil.
Sist redigert av Crimina : 24-11-09 kl 15:03. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?Min Golf har også begynt å bruke noe som virker som usannsynelig mye olje. Møller sier det er vanlig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?Min 2003 modell Citroen C8 HdI har gått 160.000 km. Jeg bruker også Longlife-olje og skifter hver gang vi har service på bilen (dvs hver 20-30.000 km). Vi etterfyller ikke i hele tatt og har aldri gjort det. Sjekker selvsagt oljenivået med jevne mellomrom, men det minker så å si ikke. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Søt og rar
|
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?Vi må ofte fylle på Opel astraen vår. Da jeg tok den på kontroll fikk jeg beskjed om at vi burde kjøpe en tykkere olje, for vår type motor (altså bensin) sugde visstnok mye olje.
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?Jeg viste mannen innlegget ditt, og han sier ja, den bruker mye olje. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?
Jeg kjører en 2005 Sharan TDI pumpedyse, med longlife. Første 24 000 etterfylte jeg vel en god liter. De neste ca 25 000 etterfylte jeg under en liter, og i løpet av de siste 15 000 har jeg ikke etterfylt. Dette er normalt - oljeforbruket går ned etterhvert som motoren blir innkjørt.
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Personlig mener jeg mange overdriver "problematikken" med pumpedyse i henhold til støy og hvordan de gjerne liker å snakke om hvor "kultivert" en motor er. Saken med 1.9TDI er egentlig at den har vist seg svært drivstoffsnill og det er en rimelig motor å produsere, og temmelig driftsikker.
2-3 liter på 20-24K høres ganske så normalt ut.
For min egen del med 1.9TDI-en tror jeg ikke at jeg etterfylte noe før den var gått godt over 10K. I ettertid vil jeg vel tro at jeg kanskje bruker 1-2 liter per 15 000. Jeg peiler ganske jevnlig og stoler ikke på at bilen skal si i fra. Etterfyller da gjerne ikke så mye, så ikke helt greit å holde oversikten.
Hvis man vil redusere slitasje, spesielt om man har en del småkjøring, kan det være anbefalt å omså skifte oftere enn det anbefalte intervallet. Har man tenkt å ha bilen lenge og den går såpass lite at skifte kanskje først skjer per 2 år (intervallet er jo 2 år/opptil 30 000 km - de fleste opplever vel at serviceindikator kommer litt før 30 000 uansett). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
2-3 liter per 24 000 km er ikke mye på disse. De fleste opplever vel også at oljeforbruket går litt opp når den er kjørt et stykke, men som sagt - det kan også henge sammen med oljen man bruker. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?Hmm, har aldri etterfylt en eneste dråpe olje på noen av bilene mine jeg.... den ble vel bytta på service på den gamle bensinbilen vår da, men den relativt nye dieselbilen vi nå har kjørt i over et år, har jeg aldri puttet en milliliter med olje på... den BRUKER olje altså? Det visste jeg ikke, bare hatt bensin før, og de skal jo ideelt sett ikke bruke olje, utfra alt jeg har lært.
|
|
|
#12 |
|
L.F.C. supporter
|
Jeg har snakket med Møller nå faktisk og de sa det samme. 2-3 liter på Touran motoren var ikke mye.
|
|
|
|
#13 |
|
L.F.C. supporter
|
Om oljelampa fungerer så vil du få beskjed når det er lite olje.
|
|
|
|
#14 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?mrc, ang. støy. Touran motoren støyer mye. Og den vibrerer litt mere enn jeg liker. Men jeg har hatt bilen inne til sjekk, og de sier det er normalt, at disse motorene er sånn.
|
|
|
|
#15 |
|
L.F.C. supporter
|
Jeg har ikke oljeflekker nei.
|
|
|
|
#16 |
|
En grunn til å peile olje er ikke bare for å se at det er nok olje, men at oljen ser "frisk" ut... |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Forrige bilen solgte jeg med oljeflaska jeg kjøpte 4 år tidligere når bilen ble kjøpt. Altså nada, og kun 1 service i mellom. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
L.F.C. supporter
|
Jeg skjønner det.
|
|
|
|
#19 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
Når man etterfyller er det like greit og fylle til max merket,bruker ikke mere av den grunn. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Tilfeldig valgt sitat fra et Googlesøk (det finnes mange som peker i samme retning):
|
![]() |
|
|