Sv: Bruker bilen min mye olje, eller?
Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.
Min 2004 modell Touran 1,9 TDI har pumpedysemotor. Ønsket meg Common rail motor, men VW er som kjent litt trege til tider. 
Jeg kjører på longlife olje, og bytter etter 20-24 000 km. Kjørecomputer sier ifra når det er tid for bytte.
Mellom hvert oljebytte, etterfyller jeg 2-3 liter, er det mye? Noen som har greie på dette? Kan nevne at motoren er gått 150 000 km.
Jeg har en helt ny VW også, som har Common rail motor, og den bruker mindre olje. Jeg har ikke etterfylt olje siden jeg fikk bilen levert fra fabrikken. Og jeg har kjørt noen tusen med den nå. Snart 8000 km. På Touran har jeg etterfylt minst 1 liter olje når jeg har kjørt 7-8000 km.
Jeg kjører en 2005 Sharan TDI pumpedyse, med longlife. Første 24 000 etterfylte jeg vel en god liter. De neste ca 25 000 etterfylte jeg under en liter, og i løpet av de siste 15 000 har jeg ikke etterfylt. Dette er normalt - oljeforbruket går ned etterhvert som motoren blir innkjørt.
2-3 liter på en motor som har gått 150 000 er nokså mye, egentlig altfor mye. Du har ikke oljeflekker under bilen eller noe? Har den "alltid" brukt så mye? Du skal ikke etterfylle før du er på minimum, og ikke mer enn halvveis opp på peilepinnen. Fyller du helt til øverste merke bruker den mer.