Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skulle du ønske du var religiøs?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 21:04   #121
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skulle du ønske du var religiøs?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Nuvel, det kan jeg være til en viss grad enig i, men alikevel er det jo ingen grunn til å skylde på de høyere makter når det er mennesket som driter på draget?

Nå la vel Gud opp til at mennesket selv skulle være ansvarlig for de valg det tok.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:32   #122
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Jeg har vært kristen i barne og ungdomsår, helt til jeg oppdaget hvor kynisk det faktisk var.
Jeg har respekt for alle som er kristne og syns det er fint at de har en tro, men for meg ble det så dobbeltmoralsk at jeg fikk det mye bedre med meg selv da jeg trakk meg ut.
Jeg tror på mye mellom himmel og jord, bare helt andre ting.

Jeg er også litt her. Det har alltid vært mye fordømmelse og dobbelmoral innenfor religionene (i tillegg til mye godt). Mye av dette stemte ikke for meg. Jeg tror på Gud som en kjærlig energi/skaperkraft og at det er opp til den enkelte av oss via tanke og handling på å få det beste ut av livet og omgivelsene rundt. Tror også på et liv etter døden. Opplevelser jeg har hatt gjør at det føles riktig og godt å ha denne overbevisningen.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:34   #123
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Si det til bokmålsordboken.

Jeg kan rekke tunge til bokmålsordboken tenk, når jeg vet bedre.

Gammel 26-11-09, 21:36   #124
itherska
Nybegynner

itherska sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
itherska har et hav av muligheter foran seg
Standard

Etter å ha sett hva menigheten har gjort med svigermor er jeg sjele glad jeg ikke er religiøs.
Alle som ikke tror på Jesus kommer til helvete,spiller liten rolle hvordan du har det i dette livet for når du dør blir jo alt bra osv osv... Kan nevne så mye mer,men jeg blir rett og slett deprimert av å tenke på hvordan dette har ødelagt familien

itherska er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:44   #125
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at Wiki er Svaret på Alt, har de en relativt god definisjon på religion, synes jeg.

Sitat:

En religion er et trossystem som gjerne forutsetter eksistensen av en høyere/dypere makt, og kan defineres som et tankesett som forsøker å gi kunnskap om ting vi ikke kan oppleve med våre sanser eller rasjonelle tankegang.

Dermed inkluderer religiøsitet buddhisme, newagisme, snåsaisme og buffet-tro - det siste er blitt utrolig poppis i engere kretser, har det blitt meg fortalt. Altså at man ser på alle etablerte og nye religioner som en eneste stor buffet der man plukker akkurat det man selv har lyst på og tror man har funnet opp hjulet på nytt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:49   #126
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Nå la vel Gud opp til at mennesket selv skulle være ansvarlig for de valg det tok.

Hva gud har lagt opp til og hvordan folk eventuelt måtte tolke det, er ofte to vidt forskjellige ting.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:55   #127
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvor skrev jeg "Har aldri hørt det før", dramaqueen?

Ja, jeg hører det jeg også, men kjenner du til veldig mange som mener det?

Jeg kjenner mange, veldig mange, som både finner trøst i og gir trøst gjennom en genuin tro på at gud har en mening med alt.

- No. 4 -
Gammel 26-11-09, 22:04   #128
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kjenner mange, veldig mange, som både finner trøst i og gir trøst gjennom en genuin tro på at gud har en mening med alt.

Stakkar... Det må være vanskelig å skulle trøste seg med en så lunefull Gud?

Jeg tror absolutt ikke Gud ser en mening med alt, og ikke alt i denne verden er av Gud.

Gammel 26-11-09, 22:33   #129
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Stakkar... Det må være vanskelig å skulle trøste seg med en så lunefull Gud?

Jeg tror absolutt ikke Gud ser en mening med alt, og ikke alt i denne verden er av Gud.

Jeg vet ikke om de mener det selv. Det er vel mer nesten en barnlig tillit til at det handler om noe man selv ikke kjenner det hele bildet av. Det som preger flere av disse menneskene jeg kjenner er at de selv er gjennomført snille, ser det beste i andre mennesker og generelt har et lyst sinn.

Jeg passer ganske dårlig i den kategorien, kan jeg avsløre.

- No. 4 -
Gammel 26-11-09, 22:40   #130
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg vet hva du mener. Det jeg gjerne har sett er at disse menneskene lett kan gå på en smell. Fordi det finnes ondskap i verden, og det begås onde handlinger. Å late som noe annet blir fornektelse.

Gammel 26-11-09, 23:00   #131
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener Niobe er inne på noe vesentlig når hun sier "ikke alt er av Gud"

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 23:03   #132
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har så absolutt intet ønske om å være religiøs.

Gammel 26-11-09, 23:24   #133
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har aldri vært religiøs, og aldri hatt noe ønske om å være det.

Gammel 26-11-09, 23:44   #134
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Religionsdefinisjon er et kjempedigert tema. Det er også vanskelig å finne klare definisjoner fordi det er vanskelig å definere hva Gud/guder er for noe. Hvis Gud kan defineres som hva som helst "transcendent" så kan dette gripe over mye som man vanligvis ikke tenker på som guder. Guddommelig/Åndelig er andre begreper som er temmelig flytende, men som jeg mener begge har å gjøre med religion siden det baserer seg på tro på noe overnaturlig/transcendent.

Dersom man definerer Gud som "personlig Gud" og kun plasserer det semittiske gudsbildet inn i definisjonen blir man temmelig eksklusiv igjen og utelukker andre religioners gudsbilder.

Ikke lett.. men temmelig morsomt som fag.

Godt (og interessant) sagt.

Det er vel bare å innse at ordet brukes forskjellig av forskjellige folk, noe som synes i tråden over. Så til info, når jeg bruker ordet religiøs mener jeg alle som tror på en eller flere guder. Gjerne noen som ikke gjør det også, men det er en glidende overgang til der jeg synes "livssyn" er et bedre begrep.

Det å oppleve å ha akkurat de samme meningene som et større kirkesamfunn er i mine øyne ikke noe krav for å være religiøs. Se bare på norges biskoper, hvis det er noen som skal falle midt i en definisjon av "religiøs" så må det vel være dem. Men gå dem nærmere etter sømmene, og jammen er det ikke store forskjeller innenfor selv denne ytterst homogene gruppen av velskolerte troende i hva de mener om grunnleggende spørsmål. Hvis de kommuniserer jevnlig med sin gud får de åpenbart ikke konsekvente svar. Med andre ord, du kan være del av et større trossamfunn og likevel definere guden din etter eget hode like mye som om du har en en-persons-religion.

Når det gjelder religiøs som "skjellsord" så kan vel det være riktig i noen sammenhenger, men ofte virker det på meg som om de som føler det slik gjør det fordi de i praksis blir bedt om å utdype eller forsvare sin tro. Det å sette ord på det oppleves av mange som ubehagelig: svarer man ikke får man heller ikke forsvart seg, men ting ser ofte ikke like holdbare ut svart på hvitt som det gjør inne i ens eget hode, og da er det en menneskelig reaksjon å føle seg angrepet fordi man føler seg tvunget opp i et hjørne.

Men hvis dere opplever "religiøsitet" som et stigma (no pun intended forresten) kan dere jo prøve ateisme. Bortsett fra muligens på FP er man helt åpenbart en minoritet. I Norge går det stort sett greit, men vi er da visstnok også en av de aller minst religiøse nasjonene i verden (vi har også relativt lav kriminalitetsrate, god sosial fordeling osv, så argumentet om at man trenger religion for å være nogenlunde greie mot hverandre er tilsynelatende ikke vanntett). Men selv her er det å være åpen ateist noe som gjør at en blir sett rart på i mange sosiale miljøer. De fleste steder er en litt ullen "jeg tror på mer mellom himmel og jord og min versjon av den kristne Gud " gangbar mynt, mens ateisten ikke er med i det gode selskap.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 00:08   #135
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Når det gjelder religiøs som "skjellsord" så kan vel det være riktig i noen sammenhenger, men ofte virker det på meg som om de som føler det slik gjør det fordi de i praksis blir bedt om å utdype eller forsvare sin tro. Det å sette ord på det oppleves av mange som ubehagelig: svarer man ikke får man heller ikke forsvart seg, men ting ser ofte ikke like holdbare ut svart på hvitt som det gjør inne i ens eget hode, og da er det en menneskelig reaksjon å føle seg angrepet fordi man føler seg tvunget opp i et hjørne.

Jeg har ikke noen bestemt oppfatning av at religiøs er et skjellsord. Likevel føler jeg for å svare litt på dette.
Det kommer an på i hvilke sammenhenger man blir bedt om å forsvare eller uttdype sin tro. For meg er min tro en veldig personlig greie og jeg føler sjelden for å uttype den for noen. Det handler om meg, mine erfaringer, mine opplevelser, min overbevisning. Jeg trenger ikke å rettferdiggjøre min tro overfor noen. Det er sjelden jeg gidder å forsvare den. Hva jeg tror og hvorfor er kun min buisness.
Om noen som anser troende for halvidioter og tolker dette som at jeg ikke tåler å se min tro i svart hvitt så får de tro det. Om de var oppriktig interessert i å vite hva min tro handlet om ville de valgt en annen fremgangsmåte.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 00:09   #136
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er utrolig mange rare forestillinger folk har av religiøse (og kanskje også av ateister.. uten at jeg vet så mye om det).
Jeg får hørt det uttalt mange ganger. "Du er jo ikke "slik"", som om alle religiøse skulle være på en bestemt måte. Ofte gjelder dette oppfatninger/måter å være på som jeg kun kjenner fra enkelte ganske snevre religiøse miljøer.

Jeg har også fått reaksjon fra en ateist en gang fordi min tro skurret med hans fiendebilde. Det var ganske interessant. Han var selverklært ateist, men hadde en brokete religiøs bakgrunn. I hans øyne var jeg IKKE kristen fordi jeg ikke passet inn i hans bilde av hvordan kristne skulle være og det var tydelig forstyrrende for ham. Det var veldig mye mer irriterende visstnok enn om jeg hadde passet inn i fiendebildet hans.

Gammel 27-11-09, 00:09   #137
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Sitat:

Innenfor alternative kretser er det "åndelighet" og "energi" som er blant de sentrale stikkordene. Det går igjen og igjen i alternativ litteratur. Ser man på måten man beskriver åndeligheten på så skiller den seg lite fra en del tradisjonelle gudsbilder. Det blir bare et annet ord på det transcendente. Det som kan virke som en tendens i noe av denne litteraturen er at man ønsker å gjøre åndeligheten immanent og bruker terminologi hentet fra vitenskaper for å beskrive det åndelige. Ofte kan dette blandes inn i konspirasjonsteorier. "Egentlig" har myndighetene utstyr som kan avsløre at spøkelser og ånder finnes, men de holder dette skjult. osv.

Energi er jo også i seg selv et veldig klart definert vitenskapelig ord som man elsker å redefinere i disse såkalte alternative kretsene.

- No. 4 -
Gammel 27-11-09, 00:13   #138
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Når jeg ser hva det gjør med min mor og hvilken styrke det gir henne - ja.
Ikke alle kristne er hjernevaskede stakkarer.

Gammel 27-11-09, 00:14   #139
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Og forøvrig vil jeg, når jeg tenker meg om, kanskje også kategorisere meg som religiøs.

Gammel 27-11-09, 08:08   #140
Left
Passiv

Standard

Nei. Jeg har tro på kraften hver enkelt har i seg, og at den er det som hjelper oss gjennom livet.
Skulle jeg trodd at Gud har en plan med alt h*n gjør, så hadde jeg fått problemer. Store problemer. At jeg har klart meg så bra er m i n fortjeneste.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.