|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?
Stadig og stadig, fru Blom. Det var uansett ikke mitt poeng, i de fleste andre land vil halleluja-stemningen være høyere enn her. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Ja, det er skikkelig mange land som ikke skiller stat og kirke.
|
|
|
#103 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Poeng, men religion har ikke en stor plass i dagliglivet til folk likevel. (Og, ja, det er merkelig at vi fremdeles har statskirke. ) |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Jeg har en høyere terskel for å kalle meg religiøs, enn jeg har for å si at jeg tror på en Gud. Det er fordi jeg opplever at med en gang man sier man har en gudstro og det er åpenbart at man ikke er muslim, så går alle automatisk ut fra at man er tilnærmet fanatisk og at man forsvarer alt kirken står for og har gjort opp gjennom tidene. Jeg føler derfor alltid for å presisere at jeg har en personlig tro. Jeg tror ikke på kirken, men på Gud. Hva det innebærer gidder jeg ikke å diskutere med hvemsomhelst. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Pauset
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Tidligere hadde jeg ikke noe ønske om å bli religiøs. Jeg tok avstand fra religiøsitet pga veldig religiøse mennesker som var svært dobbeltmoralske og fordømmende. Sist redigert av Jessica : 26-11-09 kl 18:30. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Pauset
|
Jeg mener det er forskjell på å tro på noe, og det å være relgiøs ja. Tenker at da er man aktiv og man er en del av et felleskap. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Jeg mener at man kan være religiøs uten å tro. Religiøsitet er for meg mer knyttet til handlinger og ritualer, som man gjerne er av oppfatning at man må holde. Jeg har sett fundamentalistiske miljøer som for meg fremstår som mer preget av religiøsitet enn tro.
|
|
|
|
#108 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Nei, det har det ikke. Flere retninger innenfor new-age har ikke noen Gud, og det har ikke buddhismen heller.
|
|
|
#109 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Jeg er glad jeg ikke er religiøs og jeg kommer nok heller aldri til å bli det. Har utelukkende tro på menneskeheten og trenger i grunnen ingen andre å "skylde på" enn meg selv. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Fola Blakken
|
Jeg er av og til like tvilende til menneskeheten som jeg er til Gud.
|
|
|
|
#111 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Nuvel, det kan jeg være til en viss grad enig i, men alikevel er det jo ingen grunn til å skylde på de høyere makter når det er mennesket som driter på draget? |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Men hvor mange skylder på høyere makter når menneskeheten driter seg ut, da?
|
|
|
|
#113 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Har aldri hørt det før? |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Gal kattedame
|
Den tanken har slått meg også flere ganger. Jeg er trygg i min tro og slett ikke hårsår på dette området, men synes det av og til blir et voldsomt negativt fokus på kristne og kristendom.
|
|
|
#115 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Just for the record: Jeg har overhodet ikke noe i mot/problemer med å akseptere at andre er religiøse, uansett hvilken religion. Jeg finner dog temaet veldig interessant, og tar meg friheten til å diskutere mine synspunkter. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Personlig pessimist
|
Hvor skrev jeg "Har aldri hørt det før", dramaqueen?
|
|
|
|
#117 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Det blir ikke mer drama enn man lager selv. Tråder om religion blir ofte veldig.. Hva skal man kalde det? Spennende? |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Si det til bokmålsordboken.
|
|
|
#119 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Åh, åh..! |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
DET er jo sant. Så hva er en buddhist? Ikke religiøs?
|
![]() |
|
|