Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skulle du ønske du var religiøs?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 18:00   #101
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skulle du ønske du var religiøs?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, det er vel derfor vi stadig får påpakning fra høyere hold om hvordan ungene messes for i skolen.

Stadig og stadig, fru Blom. Det var uansett ikke mitt poeng, i de fleste andre land vil halleluja-stemningen være høyere enn her.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:03   #102
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er skikkelig mange land som ikke skiller stat og kirke.

Gammel 26-11-09, 18:10   #103
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poeng, men religion har ikke en stor plass i dagliglivet til folk likevel. (Og, ja, det er merkelig at vi fremdeles har statskirke. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:20   #104
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har en høyere terskel for å kalle meg religiøs, enn jeg har for å si at jeg tror på en Gud. Det er fordi jeg opplever at med en gang man sier man har en gudstro og det er åpenbart at man ikke er muslim, så går alle automatisk ut fra at man er tilnærmet fanatisk og at man forsvarer alt kirken står for og har gjort opp gjennom tidene. Jeg føler derfor alltid for å presisere at jeg har en personlig tro. Jeg tror ikke på kirken, men på Gud. Hva det innebærer gidder jeg ikke å diskutere med hvemsomhelst.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:24   #105
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Tidligere hadde jeg ikke noe ønske om å bli religiøs. Jeg tok avstand fra religiøsitet pga veldig religiøse mennesker som var svært dobbeltmoralske og fordømmende.

Jeg er på samme ståsted som Susse og Divine. Jeg ser på religiøsitet som noe negativt i vårt samfunn. Religiøsitet er, for meg, små konservative miljøer der alle tror det samme, og har lite til overs for andre måter å tro på. Jeg er troende. Altså jeg tror på en kraft i oss som vi godt kan kalle Gud eller en kraft som vi har i oss og som vi merker når vi trenger den og søker etter den.

New Age har også blitt negativt ladet, og jeg skjønner det egentlig. Det lukter av "fundamentalisme" på et vis.... dårlig valgt ord kanskje, men finner ikke noe annet akkurat nå.

Sist redigert av Jessica : 26-11-09 kl 18:30.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 19:15   #106
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Jeg blir litt slik av slike kommentarer. Jeg tror ikke fordi jeg trenger å tro. Det er utrolig nedlatende.
Noe menighet er jeg ikke medlem av og føler ikke noe felleskap med andre på grunn av eller på tross av at jeg har en gudstro. Men det er kanskje forskjell på å ha en gudstro og det å være religiøs?

Jeg mener det er forskjell på å tro på noe, og det å være relgiøs ja. Tenker at da er man aktiv og man er en del av et felleskap.

Jeg benekter ikke at det finnes noen gud, men jeg vil heller ikke si at jeg er relgiøs. Jeg bare gir ikke den guden som kanskje finnes et navn, fordi jeg mener at på tross av forskjellige trossamfunn, det kan bare finnes en gud. Om han heter Gud eller Allah, eller noe annet.... det er ikke vesentlig. Jeg mener at det å skulle identifisere seg selv via en trosretning eller et trossamfunn er noe mange gjør fordi det gir mening. Mener ikke å være nedlatende egentlig, men skjønner at det kan tolkes sånn. Jeg syntes vel i bunn og grunn, det å skulle benekte at det finnes en gud, er like teit som å tro blindt på det.

Dette ble litt rørete.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 19:24   #107
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at man kan være religiøs uten å tro. Religiøsitet er for meg mer knyttet til handlinger og ritualer, som man gjerne er av oppfatning at man holde. Jeg har sett fundamentalistiske miljøer som for meg fremstår som mer preget av religiøsitet enn tro.

Men hvorfor får alltid slike tråder som dette en undertone av hån og dissing av kristne og kristne miljøer? Jeg for min del har langt flere dårlige erfaringer med ikke-kristne enn kristne, men har av en merkelig grunn lite behov for å understreke det hver gang religion diskuteres?

Gammel 26-11-09, 19:57   #108
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Religion har jo bare med om man tror på en gud.

Nei, det har det ikke. Flere retninger innenfor new-age har ikke noen Gud, og det har ikke buddhismen heller.

Gammel 26-11-09, 19:58   #109
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Jeg er glad jeg ikke er religiøs og jeg kommer nok heller aldri til å bli det. Har utelukkende tro på menneskeheten og trenger i grunnen ingen andre å "skylde på" enn meg selv.

Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 20:07   #110
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Jeg er glad jeg ikke er religiøs og jeg kommer nok heller aldri til å bli det. Har utelukkende tro på menneskeheten og trenger i grunnen ingen andre å "skylde på" enn meg selv.

Jeg er av og til like tvilende til menneskeheten som jeg er til Gud.

Gammel 26-11-09, 20:10   #111
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er av og til like tvilende til menneskeheten som jeg er til Gud.

Nuvel, det kan jeg være til en viss grad enig i, men alikevel er det jo ingen grunn til å skylde på de høyere makter når det er mennesket som driter på draget?

Gammel 26-11-09, 20:17   #112
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor mange skylder på høyere makter når menneskeheten driter seg ut, da?

Gammel 26-11-09, 20:20   #113
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men hvor mange skylder på høyere makter når menneskeheten driter seg ut, da?

Har aldri hørt det før?
Type:" Krig, ja. Jaja, Gud hadde nok en mening med det også." eller "Jamen Allah sa at det var greit at vi krasjet flyene. Var det ikke det?"

For mange er religion en fin knagg og henge ting menneskeheten ikke vil vedkjenne seg på. Men, for all del; religion har også hjulpet utallige mennesker ut av sine egne personlige kriser.

Gammel 26-11-09, 20:23   #114
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

.......Men hvorfor får alltid slike tråder som dette en undertone av hån og dissing av kristne og kristne miljøer-?......

Den tanken har slått meg også flere ganger. Jeg er trygg i min tro og slett ikke hårsår på dette området, men synes det av og til blir et voldsomt negativt fokus på kristne og kristendom.

Gammel 26-11-09, 20:25   #115
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Just for the record: Jeg har overhodet ikke noe i mot/problemer med å akseptere at andre er religiøse, uansett hvilken religion. Jeg finner dog temaet veldig interessant, og tar meg friheten til å diskutere mine synspunkter.

Gammel 26-11-09, 20:27   #116
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Har aldri hørt det før?
Type:" Krig, ja. Jaja, Gud hadde nok en mening med det også." eller "Jamen Allah sa at det var greit at vi krasjet flyene. Var det ikke det?"

For mange er religion en fin knagg og henge ting menneskeheten ikke vil vedkjenne seg på. Men, for all del; religion har også hjulpet utallige mennesker ut av sine egne personlige kriser.

Hvor skrev jeg "Har aldri hørt det før", dramaqueen?

Ja, jeg hører det jeg også, men kjenner du til veldig mange som mener det?

Gammel 26-11-09, 20:32   #117
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Hvor skrev jeg "Har aldri hørt det før", dramaqueen?

Ja, jeg hører det jeg også, men kjenner du til veldig mange som mener det?

Det blir ikke mer drama enn man lager selv. Tråder om religion blir ofte veldig.. Hva skal man kalde det? Spennende?

I min krets er det nok aldersgrense på 60 år for å bruke gudhaddenokenmeningmeddetogså-kortet. Trur eg.

Gammel 26-11-09, 21:30   #118
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, det har det ikke. Flere retninger innenfor new-age har ikke noen Gud, og det har ikke buddhismen heller.

Si det til bokmålsordboken.

Gammel 26-11-09, 21:37   #119
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åh, åh..!
FP har en egen religion, Bokmålsordboka.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 21:37   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

DET er jo sant. Så hva er en buddhist? Ikke religiøs?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.