Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Redd for døden og holdning til eutanasi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Følelser for døden og eutanasi
Er redd for å dø, mot eutanasi 3 3,03%
Er ikke redd for å dø, mot eutanasi 23 23,23%
Er redd for å dø, for eutanasi 15 15,15%
Er ikke redd for å dø, for eutanasi 28 28,28%
Er redd for å dø, usikker i forhold til eutanasi 11 11,11%
Er ikke redd for å dø, usikker i forhold til eutanasi 13 13,13%
Denne pollen var drepen ... 6 6,06%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-09, 15:31   #41
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redd for døden og holdning til eutanasi

Ikke redd for døden - for eutanasi

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 18:52   #42
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke redd for selve døden, derimot er jeg svært redd for å være døende.
Er prinipielt for dødshjelp, men i praksis i mot, fordi jeg ikke ser hvordan det skal være mulig å løse alle de etiske dilemmaene.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:31   #43
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Er ikke redd for å dø (men litt redd for å ikke skulle leve lengre), er usikker på om jeg er for eller imot aktiv dødshjelp.

I enkelte tilfeller er jeg nok helt klart for, men er usikker på om man klarer å sette grenser som aldri vil gi rom for tvil/skjønn.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:33   #44
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke redd for å dø, og ambivalent i forhold til eutanasi. Jeg er i prinsippet for, men ser for mange åpenbare fallgruver i praktiseringen av det, at jeg inntil videre har landet på å være mot.

Her er jeg også føler jeg.
Selv om det er greit å si at man må bestemme selv, så er man nok kanskje i en rimelig spesiell situasjon når man er syk, og da er jo spørsmålet om man vet sitt eget beste?

Jeg er ikke redd for å dø, jeg håper jo så klart at jeg slipper en lang, seig periode med mye sykdom og alt det der. Men jeg orker liksom ikke helt å forholde meg til det. Jeg kan jo ikke styre det uansett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 20:38   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke redd for å døden, men jeg blir livredd ved tanken på å forlate de jeg er glad i. Dere ser forskjellen?

Jeg har hatt nære slektninger som har nektet å ta imot livreddende behandling (min bestefar ville ikke operere svulsten i hjernen selv om han fikk brukbar prognose). De følte at deres tid på jorden var forbi og ikke trengte å leve videre. Dette respekterer jeg fullt ut. J

eg har også opplevd å se min bestemor gjennomgå et smertehelvete grunnet tykktarmskreft. Det er få jeg har elsket mer betingelsesløst enn henne, men på en måte hadde det vært greit om hun hadde fått kunne dø uten smertene hun gjennomgikk den siste tiden. På bakgrunn av den erfaringen tror jeg at jeg er for eutanasi, men jeg ser at det blir uhyre vanskelig å vite hvor man skal trekke grensene.

Gammel 29-11-09, 21:14   #46
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Ikke redd for å dø, men mot eutunasi.

Jeg har endt på et standpunkt mot abbort også, fordi jeg etter hvert har begynt å se selv et svært lite foster som liv. Det er ikke et absolutt standpunkt. Men der også ser jeg problemet med hvem skal avgjøre hva. Når slutter den døende å være tilregnelig? Hvor skal grensen gå for når det er greit å innvilge dødshjelp? Hvem skal få ansvaret det er å aktivt/passivt ende andres liv? Det finnes mange flere vanskelige spørsmål. Og så ser jeg at i en del tilfeller kan slutten bli vannvittig tøff og/eller uverdig.

Pokker heller, det er ikke lett å ta standpunkt og så holde på det i alle situasjoner.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 21:55   #47
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er ikke redd for å dø, og både for og imot eutanasi. Jeg er redd for å dra i fra barna mine, redd for at det ikke vil være noen som vil ta vare på dem og støtte dem når de trenger det. Jeg er redd for å bli dødssyk, for det er jeg ikke så sikker på om jeg takler, jeg er også redd for å bli til bry.
Det er kanskje der jeg er mest imot eutanasi, at min skrekk for å bli til bry vil overskygge de verdier livet tross alt gir hvert sekund man har av det.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 23:04   #48
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg svarte at jeg ikke er redd for døden, og for eutanasi. Men ser absolutt dilemmaet ved eutanasi, på lik linje som ved abort. Enkelte kan nok oppleve et press/forventning om å avslutte liv, og da blir det helt feil. Så jeg synes reglene rundt evt måtte være kjempestrenge.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 23:13   #49
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke redd for selve døden, men livredd for å dø fra barna mine før de er voksne. Vi er så utrolig få igjen i vår familie så mannen hadde blitt svært så alene. Kun mamma som lever og mine to svigerinner (på alder med mamma) som bor et annet sted i landet kan ikke regnes med.
Jeg er i mot aktiv dødshjelp.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 23:14   #50
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke redd for døden, og er for eutanasi. Jeg er heller ikke redd for å dø fra ungene mine, for de har en flott pappa som er der for dem. Dersom jeg var i en situasjon der både jeg og mannen skulle dø og ikke ungene, så hadde jeg nok blitt redd for å dø fra dem, men hvor sansynlig er nå egentlig det? Jeg er nok mye mer redd for at ungene skal dø fra meg enn at jeg eller mannen skal dø.

Gammel 29-11-09, 23:24   #51
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke redd for døden, og mot eutanasi.

Gammel 30-11-09, 19:36   #52
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er ikke redd for å døden, men jeg blir livredd ved tanken på å forlate de jeg er glad i. Dere ser forskjellen?

Her er jeg litt også.

Jeg er overhodet ikke redd for døden, men alt jeg må forlate gjør meg veldig trist.

Jeg er i utgangspunktet for eutenasi så sant et menneske er beregnelig og har en sykdom med dødlig utgang/har kort tid igjen å leve.

Jeg har ikke gjort meg opp en mening ang barn/umyndige.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.