Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av Lucia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 23:39   #121
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av Lucia

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mener dere helt alvorlig at gutter også bør få være Lucia? Jeg trodde problemet var at alle jentene hadde lyst, løser man det ved å trekke guttene (som ganske sikkert ikke har lyst) inn i saken.
Hva blir det neste? "Nore, i et dukkehjem." (Skjønt dukkehjem går vel heller ikke...

Jeg har aldri tenkt tanken engang at gutta mine skulle være Lucia. Vil en gutt på 5 år være det?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:41   #122
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Eneste rettferdige er loddtrekning!

:den heldige innehaver av mørkt hår som utelukket enhver mulighet for å være Lucia på barneskolen og var i tillegg yngst i klassen:

Gammel 10-12-09, 23:41   #123
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har aldri tenkt tanken engang at gutta mine skulle være Lucia. Vil en gutt på 5 år være det?

Har aldri opplevd gutter traumatisert av misunnelse når Lucia velges, nei.
Det får jo være måte på å problematisere uviktige saker.

Gammel 10-12-09, 23:44   #124
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(..) ved å trekke guttene (som ganske sikkert ikke har lyst) inn i saken.

Hvis gutter møtes med denne typen forventinger i forhold til å trå inn på såkalt jentedomene så blir det sikkert ikke flere gutter som har lyst iallefall. Selv om jeg prøver å være kreativ så klarer jeg ikke å forstå hvorfor en gutt ikke skulle kunne ha lyst til å være lucia, og dagens midtpunkt? Er lys på toppen ekstremfeminint? Er det noe jeg ikke har fått med meg, er luciatoget et skuespill?

Jeg innser hvor forskjellige man er. Jeg har aldri tenkt tanken at gutten min ikke skulle ha lyst til å være lucia.

Gammel 10-12-09, 23:46   #125
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

I vår barnehage er det trekning blandt alle førskolebarna. Ei jente som lucia og en gutt som stjernegutt skal gå foran i luciatoget.

Heretter blir det en gutt foran som Lucifer og så masse stjernejenter.

Jeg er ganske sikker på at han ikke vil. Skal lodde stemningen i morgen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:48   #126
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke gutters uvilje mot å være Lucia har noe med manglende livmor, lys på hodet eller hvit kjortel å gjøre. Lucia var en kvinneskikkelse, vanskeligere er det ikke.

Gammel 10-12-09, 23:50   #127
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Har aldri opplevd gutter traumatisert av misunnelse når Lucia velges, nei.
Det får jo være måte på å problematisere uviktige saker.

Det går vel an å diskutere saker prinsipielt selv om de ikke er viktige?

Gammel 10-12-09, 23:51   #128
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Vår egen utgave av Little miss perfect"

Gammel 10-12-09, 23:52   #129
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hvis gutter møtes med denne typen forventinger i forhold til å trå inn på såkalt jentedomene så blir det sikkert ikke flere gutter som har lyst iallefall.

Jeg pleier ikke å dåne av dine innlegg, men la oss gjøre et unntak:

Her er det ikke snakk om "jentedomene". Her er det snakk om at Santa Lucia var en jente.

Burde jenter få være Josef i julespillet? Er det urettferdig om de ikke får være det? Opererer vi da med trange båser og fastlåst kjønnsrollemønster.

Gammel 10-12-09, 23:52   #130
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det går vel an å diskutere saker prinsipielt selv om de ikke er viktige?

Klabern.

Gammel 10-12-09, 23:55   #131
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener dere helt alvorlig at gutter også bør få være Lucia? Jeg trodde problemet var at alle jentene hadde lyst, løser man det ved å trekke guttene (som ganske sikkert ikke har lyst) inn i saken.
Hva blir det neste? "Nore, i et dukkehjem." (Skjønt dukkehjem går vel heller ikke...

Vi snakker barnehage her. Klart jenter kan være spiderman om de vil det. Gutter kan være lucia om de vil det. I skolealder blir historien bak viktigere, og da er det mer naturlig at man følger kjønn i forhold til typen rolle.

Gammel 10-12-09, 23:57   #132
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg pleier ikke å dåne av dine innlegg, men la oss gjøre et unntak:

Her er det ikke snakk om "jentedomene". Her er det snakk om at Santa Lucia var en jente.

Burde jenter få være Josef i julespillet? Er det urettferdig om de ikke får være det? Opererer vi da med trange båser og fastlåst kjønnsrollemønster.

Jeg har sagt det før, men jeg synes det er stor forskjell på å markere lucia med å traske rundt i et tog og synge en sang - og det å spille en rolle i et skuespill. Lucia er også markering til minne om en liten gutt, så at en gutt kan få lov til å ta hovedrollen synes jeg ikke strider spesielt mot luciadagens "ånd".

Gammel 10-12-09, 23:59   #133
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi snakker barnehage her. Klart jenter kan være spiderman om de vil det. Gutter kan være lucia om de vil det. I skolealder blir historien bak viktigere, og da er det mer naturlig at man følger kjønn i forhold til typen rolle.

Men vil de være det? Jeg synes forresten historien bak er viktig i barnehagen også.

Gammel 11-12-09, 00:05   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vil de være det? Jeg synes forresten historien bak er viktig i barnehagen også.

Noen jenter vil være spiderman. Noen gutter vil være lucia (jeg har en hos meg som veldig godt kunne tenke seg det og en som ikke kan tenke seg det fordi det er det bare jenter som er). Selvfølgelig skal de slippe om de ikke vil, men jeg synes det bare er dumt at det er de voksne som trer kjønnsbestemte roller nedover hodene på førskoleunger. Historien bak er forsåvidt viktig, men det at lucia var ei jente betyr vel ikke nødvendigvis at en gutt ikke kan gå med den kuleste lyskransen i toget? Man kan nemlig se på det som den største lyskransen også, ikke bare som en pynte-dille-vise-frem-fin-jente-greie.

Gammel 11-12-09, 00:09   #135
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I eldstemann sin barnehage var det alltid eldste jente som var Lucia. I den barnehagen de to minste har gått/går i, blir det trukket en gutt og en jente fra førskolegruppen. Jeg syns den siste ordningen er best. Verken jenten eller gutten min har tatt det tungt at de aldri har vært selveste Lucia, de har hatt glitter og hvite klær uansett, og fårr lussekatter attpå.

Gammel 11-12-09, 00:09   #136
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Noen jenter vil være spiderman. Noen gutter vil være lucia (jeg har en hos meg som veldig godt kunne tenke seg det og en som ikke kan tenke seg det fordi det er det bare jenter som er). Selvfølgelig skal de slippe om de ikke vil, men jeg synes det bare er dumt at det er de voksne som trer kjønnsbestemte roller nedover hodene på førskoleunger. Historien bak er forsåvidt viktig, men det at lucia var ei jente betyr vel ikke nødvendigvis at en gutt ikke kan gå med den kuleste lyskransen i toget? Man kan nemlig se på det som den største lyskransen også, ikke bare som en pynte-dille-vise-frem-fin-jente-greie.

Hvis en liten gutt har fryktelig lyst til å være Lucia, kan man vel ikke nekte, nei. Jeg lurte bare på om det var en vanlig problemstilling i grunn.

Gammel 11-12-09, 00:12   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvis en liten gutt har fryktelig lyst til å være Lucia, kan man vel ikke nekte, nei. Jeg lurte bare på om det var en vanlig problemstilling i grunn.

Det vet jeg ikke. I mange tilfeller blir det vel bare valgt ei jente også, uten at det blir gjort noe stort nummer utav det. Men hvis man først skal gjøre noe nummer utav valget, type trekning, blir det litt dumt at ikke guttene blir spurt om de vil være med. Vi bruker ikke å godta at jenter som en selvfølge blir holdt utenfor på grunn av kjønn selv om det ikke er vanlig at jenter vil det det er snakk om.

Gammel 11-12-09, 00:23   #138
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke lst hele tråden, men dette bragte uvegerlig frem minner om den gode, gamle novellefilmen "Tungekysset". Noen som husker den?

Gammel 11-12-09, 00:29   #139
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Slaget ved Lucia - Ingrid Bjørnov

Slaget ved Lucia sto i søttifire
Kampen om prinsessereviret sto mellom Trine og Tove
Trine hadde viljen, Tove hadde håret
Klassestyreren ville tilfredsstille alle,
nyutdannet, kjekk og fullav 70-tallet spurte han, i pedagogisk ånd:
Må Lucia virkelig alltid være blond?

Han fikk et rungende ja,
og burde skjønt at han skulle gitt seg der og da,
men han fikk blod på tann, han strålte som en sol
mens han stakk hånda inn i verdens største vepsebol.

- Skal vi ikke heller trekke lodd, da, dere? Så kan alle være med.
Han visste ikke hvilke krefter han rørte ved.
Dette kunne vireklig bli dramatisk
det var ikke særlig smart å tenke demokratisk.

Tilgi ham, for han vet ikke hva han gjør,
han har ikke vært i jentegarderober før
INGEN gikk mellom Tove og Trine,
Trine ble forbanna, Tove begynte å grine.

Alle var vi fyllt med 70-talls pedagogikk,
vi taklet samnorsk, sløyd og felles gymnastikk,
men visse ting er pene pikers privilegium.
Og ingen mann med strikkevest
skal ta fra små prinsesser årets kanskje største fest.

Tretten andre småpiker forskanset seg umiddelbart
i utkanten av krigssonen. Kloke av skade søkte vi
tilflukt for å unngå bråk.
I en alder av 11 år var vi fullt villige til å forsvinne inn i flokken av lakendledte terner. Vi skulle tross alt på leirskole sammen neste sommer.
Sammen med Tove og Trine.

Det lærer'n burde ha beregnet,
det var karriereplanen Tove og Trine hadde tegnet,
der var Lucia prøvedistanse,
treningskamp før første missekonkurranse.
Stopper man en frøken Norge-kandidat
må man skjønne at man vil bli lagt for hat
og hvordan kan en voksen mann
stille seg i veien for en ny Anita Hegerland?

Så trakk vi lodd med skjelvende hender,
her kom vi til å miste gode venner.
Verden falt i grus da lærer'n kom med resultatet,
for ingen mann i fotformsko
veit hvor kjipe små prinsesser er når de går to og to.

Og slik ble jeg Santa Lucia med plastkranse og kappe,
mot en nattehimmel av selvklebende stjerner,
etterfulgt av fjorten fly forbanna terner.
Santa Lucia i engstelig posisjon,
nygredd, livredd, forberedt på represalier og hevnaksjon.

Lærer'n kom seg faktisk ut av vepsebolet,
søkte om forflytning til en annen skole.
Det er usikkert hvorvidt hans mål var nådd,
men han kommer aldri mer til å foreslå og trekke lodd.

Et råd til de som nå i løpet av året
har en liten søt Lucia de skal kåre:
Kast inn håndklet, kryp til korset,
gi jobben til jenta med det lange lyse håret.

Kanskje noen mødre med komplekser fra denne tiden med barnehagebarn nå?

Den er så herlig!

Gammel 11-12-09, 00:52   #140
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bare vært med på å arrangere Lucia på skolen hvor jeg jobber. Vi var 3 klasser på 3. trinn og valgte ved loddtrekning 3 Luciaer som byttet på underveis. Hvis ikke jeg husker helt feil var 2 av 3 tamiler og en av mer nordisk opprinnelse. Det var så vakkert atte.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:29.