Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Søkte barna fri fra skolen, men jeg skjønner ikke helt svaret ...

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 17:12   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Søkte barna fri fra skolen, men jeg skjønner ikke helt svaret ...

Vi sendte søknad om fri 12 dg fra skolen da vi skal til Florida. Vi blir borte i 3,5 uke, men ene uka er i skolens vinterferie. Så det er 12 skoledager som gjenstår.
Vi fikk svar som følger:

Sitat:

Svar på søknad om skolefri 18.02-19.02. og 1.03-12.03.2010, 12 skoledager
for jente 3C og gutt 6B
Det vises til søknad.
I Opplæringsloven § 2-11 "Permisjon frå den pliktige opplæringa " står følgende:
Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to
veker".
Rektor har fått delegert myndighet til etter søknad fra foreldre/foresatte å gi elever permisjon
fra den pliktige opplæringa i inntil 10 dager.
Skolen forutsetter da at foreldrene sørger for nødvendig undervisning i permisjonstida, slik at
elevene kan følge med i trinnets undervisning når permisjonstida er over. Det avklares med
kontaktlærer hva trinnet/kontaktgruppene skal arbeide med i den tida elevene blir borte.
Søknaden om permisjon fra pliktig opplæring for jenteog gutt i tidsrommet
(totalt 10 skoledager) imøtekommes.

Okei, men hva med de 2 siste dagene? Noen som har gjordt dette før og vet hvor jeg skal henvende meg? Jeg har skrevet til skolen og spurt, men ikke fått svar enda.

Gammel 16-12-09, 17:16   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Søkte barna fri fra skolen, men jeg skjønner ikke helt svaret....

De har ikke mulighet til å gi mer enn 10 dager høres det ut som.
Da må du vel til, eh, kommunadministrasjonen elns da?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 17:21   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Søkte barna fri fra skolen, men jeg skjønner ikke helt svaret ...

Ja, jeg og forstod den med 1o dager. Men jeg ble så usikker på hvor jeg henvender meg videre liksom...
Det synes jeg de kunne nevnt....

Gammel 16-12-09, 17:28   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det her slik at de får ti dager fri - og så må dere videre ta to "sykedager" ?

Gammel 16-12-09, 17:29   #5
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter det jeg vet så har man ikke lov til å gi mer enn 10 dager fri. Blir man borte ut over det på ferie så mister man skoleplassen sin. Som regel får man den jo tilbake, men hvis det er en skole med søkere på venteliste så kan plassen være borte når man er tilbake.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 17:40   #6
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Jeg tviler på at plassene er borte. De er vel ca 22-23 i klassen, og det er vel ikke maksgrensen.

Så jeg må si opp skoleplassen da? Og så lage eget skoleopplegg i to dager, deretter søke de inn igjen? :styr:
Opplegg dag 1: NASA
Opplegg dag 2: ? svømmetimer i bassenget?

Gammel 16-12-09, 17:42   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NASA
Skal dere til KFC altså?! Kult!
Bo på Merritt Island da eller?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 17:44   #8
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

NASA er vel ikke langt fra Orlando vel? Vi skal bo der...
Guttungen og sambo gnåler veldig om noe NASA greier vi skal på, og havfiske ved Key West. Det kunne forresten være dag to...

Gammel 16-12-09, 17:46   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Her er siden de viser meg hele tiden:
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/home/index.html
Jeg er litt i tvil om jeg og jentene skal bli med, eller om det blir kjedelig for dem...

Gammel 16-12-09, 17:48   #10
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden de ikke sier noe om hva du da skal gjøre, men bare sier at søknaden er innvilget, ville jeg bare dratt, jeg.

Gammel 16-12-09, 18:12   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Siden de ikke sier noe om hva du da skal gjøre, men bare sier at søknaden er innvilget, ville jeg bare dratt, jeg.

Skolen har innvilget 10 dager, ikke de to siste.

Gammel 16-12-09, 18:35   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det betyr kanskje at de siste to dagene vil bli registrert som fravær i papirene deres?

Gammel 16-12-09, 18:44   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som skjer (eller skal skje), er at man automatisk mister skoleplassen om man blir borte lenger enn ti skoledager. Når du kommer hjem, skriver du barna inn igjen. Om det er slik at det er en skole uten venteliste, vil ikke det by på problemer.

Bakgrunnen for denne regelen, er at det har vært et problem i skolene at minoritetsspråklige foreldre har blitt borte i månedsvis med barna sine, og om elevene i den perioden står oppført som elev ved skolen, er skolen også ansvarlig. Et slikt ansvar kan ikke skolen ta mtp evt. rettsaker ang. tapt skolegang på et senere tidspunkt.

Gammel 16-12-09, 18:44   #14
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det betyr kanskje at de siste to dagene vil bli registrert som fravær i papirene deres?

Man blir faktisk skrevet ut de to dagene for så å bli skrevet inn igjen hvis det er plass. Skolen har ikke noe ansvar for elevene de dagene de er borte over 10 dager.

Gammel 16-12-09, 19:10   #15
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Okei. Så jeg skal ikke søke om de to dagene ekstra noen plass? Bare dra, og så ringe den dagen vi kommer tilbake? Vi kommer hjem en lørdag, så må jo sende de på skolen mandagen. Kan ikke være så tullete at jeg må ringe skolen mandag for å høre om de har plass liksom.

Gammel 16-12-09, 19:45   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere må skrive barna ut av skolen hvis dere skal være borte mer enn to dager. Skolen har bare myndighet til å innvilge 10 dager permisjon, men dere er ikke pliktige til å ha barna i skolen, så dere står fritt til å skrive dem ut (og inn igjen etterpå).

Dere trenger ikke skolens tillatelse til å skrive barna ut av skolen. Dette er noe dere bare kan informere skolen om at dere gjør. Dere tar samtidig over det hele og fulle ansvaret for barnas skolegang og plikter dermed å ha "hjemmeskole" med ungene.

Det er det brevet du har fått betyr. Det virker selvsagt litt voldsomt for en ferie som bare er to dager for lang, men det er altså slik skoleloven fungerer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 19:47   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og som flere over har nevnt: dere har krav på skoleplass når dere kommer tilbake, men ikke nødvendigvis på samme skole eller i samme klasse. Dette er selvsagt ikke noe problem dersom skolen eller klassen har ledig kapasitet, men det er jo greit å vite i tilfelle dette skulle være tilfelle.

Gammel 16-12-09, 19:48   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Her er siden de viser meg hele tiden:
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/home/index.html
Jeg er litt i tvil om jeg og jentene skal bli med, eller om det blir kjedelig for dem...

Min syvåring hadde elsket å få reise dit! (Og jeg!)

Gammel 16-12-09, 20:01   #19
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Okei. Så jeg skal ikke søke om de to dagene ekstra noen plass? Bare dra, og så ringe den dagen vi kommer tilbake? Vi kommer hjem en lørdag, så må jo sende de på skolen mandagen. Kan ikke være så tullete at jeg må ringe skolen mandag for å høre om de har plass liksom.

De må nok skrives ut for de 2 ekstra dagene og dere har det fulle ansvaret for opplæringen. Men snakk med læreren du så er det helt sikkert ikke noe problem når de kommer tilbake på mandagen. Så lenge du vet at det er god kapasitet og ikke noen venteliste på den skolen og klassetrinnet så skal det ikke være noe vanskelig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:18   #20
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Skulle likt å se den kommunen/skolen som satte inn nye elever i klassen når de visste at de opprinnelige elevene kommer tilbake om to dager.(Hvis det hadde vært fullt fra før og ventelister.)

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.