|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Åja sånn ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt? At man ikke kan avse den betyr ikke at man sitter på den selv hele tiden og ikke gir barna oppmerksomhet, men fordi den er et verktøy som ikke bør gå i stykker. Han sier at barn ikke bør få egen PC før de bruker den som et arbeidsverktøy, men mener samtidig at foreldre skal låne bort sitt arbeidsverktøy villig vekk? Det virker ikke som han (dere) har forståelse for at foreldre kan ha PCer hjemme som ikke kun brukes til rekreasjon.
![]() |
#123 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Har ikke lest hele tråden, men svarer på HI
![]() |
#124 |
Kontrollfrik
Jeg kan ikke huske å ha sagt at det er negativt. Jeg har bare sagt at det er et faktum at man ikke trenger en egen dersom det er en felles maskin man kan bruke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Glamorøs
|
Kanskje ikke i so many words, men det skinner ganske tydelig igjennom syns jeg, med kommentarer om stillesittende barn, brettspill, trolldeig og what not. Veldig mange foreldre kan ikke låne bort, av grunner jeg (og flere) har forklart flere ganger. Hele denne tråden er jo helt merkelig. Det virker som du oppkonstruerer et problem som ikke eksisterer, siden alle er enige i at de ikke trenger egen hvis de kan låne.
![]() |
#126 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Ja, det må du gjerne mene. Jeg skal prøve å forklare for siste gang, og legger til at det egentlig er mannen min som spør, og ikke meg, men det spiller liten rolle, all den tid jeg ikke har en veldig tydelig mening om dette (men heller ikke kan si meg uenig med ham): |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?OK, da har han bare en definisjon jeg ikke deler. Jeg mener at Glitterbarnets PC er hans, selv om den kun blir brukt på stua, med oss ved siden av eller svinsende rundt. Vi som familie "trenger" at alle har hver sin PC, og min definisjon av "trenger" for Glitterbarnets del er da: morsomt, lærerikt og utviklende.
![]() |
#128 |
Kontrollfrik
Hallo. Det virker jo også som du i utgangspunktet er ute etter å tillegge meg meninger og argumenter jeg aldri har hatt. Jeg luftet bare en tanke, og det synes jeg kommer godt fram i hovedinnlegget. Dette med passive barn hadde lite med hovedbudskapet å gjøre, det var en kommentar til at diskusjonen gikk i retning av for mye pc-bruk. Trolldeig var å sette ting på spissen. Jeg har ALDRI laget trolldeig med mine barn og kommer heller ikke til å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Kontrollfrik
Ja. Til det har mannen min å si at man har forskjellige definisjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Kontrollfrik
Det gjør jeg helt sikkert. Jeg ser jo at mange åtteåringer har egen pc (all den tid de får til jul, da vil jeg jo si at de får en egen). Våre unger har ikke egne, og det er ikke et problem, ergo eksisterer det jo ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
søt
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei, en 8-åring trenger ikke egen pc.
![]() |
#132 |
maler
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Men ah ok da er jeg ikke på så forskjellig klode som Hyacinthmannen likevel. Vi bare definerer egen pc veldig forskjellig. Jeg er helt enig i at de fleste barneskolebarn ikke har behov for pc i så stor grad at de trenger sin egen av den grunn. Jeg er også enig i at de ikke trenger egen pc hvis de kan låne. Og at de bør ha tilsyn av voksne mens de holder på, spesielt på nett. Men de kan vel ha egen pc selv om de ikke får bruke den på rommet og disponere den fritt? Stort sett oppstår egen barnepc fordi de voksne ikke kan eller vil dele pc med barna når det trengs.
![]() |
#133 |
Glamorøs
|
Men det er jo fordi dere har en helt annen definisjon på "egen". En helt egen definisjon kan man kanskje si.
![]() |
#134 |
Kontrollfrik
Jeg er enig med deg i det meste du skriver, men når det gjelder mobiler, så er det kun EN eneste grunn som gjør at jeg vil vente lengst mulig: Faren for strålingsskader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Kontrollfrik
Jeg skal ikke kverulere så mye mer om dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
maler
|
Ja, den grunnen er absolutt den viktigste for meg også, men jeg har inntrykk av at det er helt andre grunner til at man på foreldremøter er svært enige om at man bør vente til de går i 4. klasse før de får egen mobil. Og ikke minst at alle andre bør vente så det ikke blir noe mas/press. Litt sånn alt-var-bedre-og-tryggere-før, la-oss-bremse-utviklingen-så-godt-vi-kan. Mulig det bare er hos oss.
![]() |
#137 |
© All rights reserved
|
Veldig pedagogisk korrekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
maler
|
![]() |
#139 |
Men først, kaffe!
Hvorfor er definisjonen viktig eller spørsmålet? Trenger barn eget klesskap? Nei, de kan selvsagt dele med oss voksne, men vi synes det er praktisk at de har sine egne. Jeg falt litt av underveis her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
søt
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Hey, dere må oppdra ungene deres til å ikke spise leverpostei over pcen! Hilsen hun som sølte hostesaft i sin.
![]() |
|
|