|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Jeg kan ikke huske å ha sagt at det er negativt. Jeg har bare sagt at det er et faktum at man ikke trenger en egen dersom det er en felles maskin man kan bruke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
Kanskje ikke i so many words, men det skinner ganske tydelig igjennom syns jeg, med kommentarer om stillesittende barn, brettspill, trolldeig og what not. Veldig mange foreldre kan ikke låne bort, av grunner jeg (og flere) har forklart flere ganger. Hele denne tråden er jo helt merkelig. Det virker som du oppkonstruerer et problem som ikke eksisterer, siden alle er enige i at de ikke trenger egen hvis de kan låne.
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Ja, det må du gjerne mene. Jeg skal prøve å forklare for siste gang, og legger til at det egentlig er mannen min som spør, og ikke meg, men det spiller liten rolle, all den tid jeg ikke har en veldig tydelig mening om dette (men heller ikke kan si meg uenig med ham): |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Men først, kaffe!
Hvorfor er definisjonen viktig eller spørsmålet? Trenger barn eget klesskap? Nei, de kan selvsagt dele med oss voksne, men vi synes det er praktisk at de har sine egne. Jeg falt litt av underveis her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
Må legge meg, men han sier dette om dette, sånn kort oppsummert: Hans erfaring er at jo mer eierskap et barn har til en datamaskin, jo mer blir den brukt uten oppsyn og at dette er temmelig vanlig. Uten internettilgang blir det jo selvsagt ikke et så stort problem. Men han mener altså at svært mange barn som EIER en pc i praksis kan bruke den nesten som de vil. Han mener også at foreldre skal sitte sammen med barnet og at barnet dermed ikke har mulighet til å ødelegge spesielt mye. (En jobb-pc blir anneledes, men de fleste har jo private pc-er.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
Men snakker vi da plutselig ungdomsskolepopulasjonen? For der vil mange ha egen bærbar og mange vil nok ha relativt frie tøyler. Men 8-10-åringer? Jeg håper ikke mange 8-åringer sitter mye uten tilsyn på internett. 14-åringer gjør nok ofte det. Da håper man vel at de har lært endel nettvett før de kommer så langt. Det blir litt samme diskusjonen som sykkel. Bør de ikke få sykkel før de er 10-12 år fordi de da kan finne på å sykle utenfor oppmerket område mens foreldrene ser en annen vei? Eller satser man på å lære dem trafikkregler til de blir store nok til ferdes utenfor gårdsplassen?
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Hallo. Det virker jo også som du i utgangspunktet er ute etter å tillegge meg meninger og argumenter jeg aldri har hatt. Jeg luftet bare en tanke, og det synes jeg kommer godt fram i hovedinnlegget. Dette med passive barn hadde lite med hovedbudskapet å gjøre, det var en kommentar til at diskusjonen gikk i retning av for mye pc-bruk. Trolldeig var å sette ting på spissen. Jeg har ALDRI laget trolldeig med mine barn og kommer heller ikke til å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Men ah ok da er jeg ikke på så forskjellig klode som Hyacinthmannen likevel. Vi bare definerer egen pc veldig forskjellig. Jeg er helt enig i at de fleste barneskolebarn ikke har behov for pc i så stor grad at de trenger sin egen av den grunn. Jeg er også enig i at de ikke trenger egen pc hvis de kan låne. Og at de bør ha tilsyn av voksne mens de holder på, spesielt på nett. Men de kan vel ha egen pc selv om de ikke får bruke den på rommet og disponere den fritt? Stort sett oppstår egen barnepc fordi de voksne ikke kan eller vil dele pc med barna når det trengs.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Jeg er enig med deg i det meste du skriver, men når det gjelder mobiler, så er det kun EN eneste grunn som gjør at jeg vil vente lengst mulig: Faren for strålingsskader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
maler
|
Ja, den grunnen er absolutt den viktigste for meg også, men jeg har inntrykk av at det er helt andre grunner til at man på foreldremøter er svært enige om at man bør vente til de går i 4. klasse før de får egen mobil. Og ikke minst at alle andre bør vente så det ikke blir noe mas/press. Litt sånn alt-var-bedre-og-tryggere-før, la-oss-bremse-utviklingen-så-godt-vi-kan. Mulig det bare er hos oss.
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
Jeg skal ikke kverulere så mye mer om dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
![]() |
#13 |
© All rights reserved
|
Veldig pedagogisk korrekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Det gjør jeg helt sikkert. Jeg ser jo at mange åtteåringer har egen pc (all den tid de får til jul, da vil jeg jo si at de får en egen). Våre unger har ikke egne, og det er ikke et problem, ergo eksisterer det jo ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|