Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage i romjula?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 22:48   #101
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehage i romjula?

Her har barnehagen åpent hele romjulen, til og med juaften og nyttårsaften. Jeg pleier å ta endel fri i julen, men alt ettersom hvordan dagene faller. Passer det best dagene før jul+ de røde dagene blir det sånn. I år blir det fri hele romjulen.

Så min gutt har vært i bhg i romjulen, ja. Men da har han hatt endel fri i forkant. Han har alltid fri når jeg har fri. Jeg har jo bare én, så det er ikke slitsomt for meg, samt at han liker å ha fri.

Det har alltid vært mange barn i bhg når han har vært der i romjulen, men så er det også en sykehusbarnehage.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:49   #102
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skjønner det, men jeg føler på en måte at vi som da MÅ bruke barnehage i romjula belaster de ansatte og de andre barna noe helt forferdelig. Det er ingen god følelse.

Men det gjør dere da ikke. Det er jo et tilbud, og da er det jo slik at man selvsagt bruker det om man har behov. Og med behov tenker jeg både jobb, og det å ha tid for seg selv.

Gammel 21-12-09, 22:49   #103
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber/drar bort i mellomjula, men Pappan blir hjemme. Så i år er det ikke noe barnehage for Poden, og jeg syns det er synd. Jeg vet at Pappan ikke kan tilby lek og moro slik barnehagen kan.
Hvis jeg hadde hatt poden hos meg hadde han nok hatt barnehageplass de dagene i mellomjula det er åpent. Men det hadde vært fint å kunne gitt ham kortere dager enn normalen. Vi har hatt to forskjellige barnehager og det har altid vært flere unger der både de åpne dagene i julen og påsken.

Jeg får litt hetta av mange dager i strekk med ferie og familiehygge. Hyggen forsvinner på en måte. Vi har ikke mange barn i familie eller omgangskrets, så Poden blir litt lei når det er mange dager med lange lunsjer og voksenprat. Fullt forståelig fra min side.

Og ang hva vi gjør om sommeren når vi har flere uker fri? Jeg har aldri hatt fri med familie i over 2 uker. Men jeg husker at de siste dagene av de 2 ukene var ikke gode for min del.
Poden har venner i barnehagen og liker seg der.

Jeg syns også den der betlehemsstjerna til Bluen skinner kraftig her inne. :tsktsk:

Gammel 21-12-09, 22:50   #104
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Det skjønner jeg. Og det tror jeg ikke du skal tenke på en gang. De aller fleste som jobber i barnehage er proffesjonelle, og tenker ikke sånn.

Neida, jeg tror ikke at de ansatte tenker slik. Min mann gjør det i hvert fall ikke. Det jeg personlig mente var at dersom vi kan trikse litt med å jobbe noen dager hver, og ta fri resten, så kan vi kanskje også bidra til at noen ansatte får fri. Kanskje. Det er mye verdt det for vår familie, at vi har noen dager fri alle i familien.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:51   #105
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hvis foreldre ikke leser det skrivet de selv skriver under på så tenker jeg at det er en sak man tar opp med dem. Det er faktisk bekymringsfullt synes jeg.

Når det med at "ditt barn blir alene" og det med avspasering sies i samme åndedrett kan det gi foreldrene skikkelig samvittighetskvaler.

Er det vondt for barn å være alene sammen med en voksen i barnehagen?

Nei, det syns jeg ikke det er, og ikke bare en voksen men 2 voksne får jo barnet. Jeg tror de barna som er i barnehagen har det topp der, de får gjøre ting de ellers ikke gjør. Kanskje blir det laget litt god mat, ja i det hele tatt er det nok veldig koselig å jobbe og være i barnehagen i romjula.

Gammel 21-12-09, 22:51   #106
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Det skjønner jeg. Og det tror jeg ikke du skal tenke på en gang. De aller fleste som jobber i barnehage er proffesjonelle, og tenker ikke sånn.

Signerer denne!

Gammel 21-12-09, 22:51   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

det å ha mulighet til å gi ungene fri i romjula, men å velge å sende dem i barnehagen for "adspredelse" virker veldig, veldig fjernt for meg.

Ja, men hva om det er barna selv som vil i barnehagen? Som maser hull i hodet på foreldrene om å få gå dit? Det virker som om mange av dere tror at alle barn automatisk ville valgt å være hjemme om de fikk velge. Vel, news flash; barn er forskjellige og mange barn velger faktisk selv å gå i barnehagen fremfor å være hjemme.
Min datter har aldri vært i barnehagen i romjulen, fordi jeg helst vil at alle skal ha fri og være sammen da, vi har muligheten til det. Hun er også fritatt SFO denne uken fordi jeg ønsker å ha henne hjemme med oss frem til skolestart i januar. Og nå synes hun det er ok selv også, men hver gang hun fikk velge mellom å være hjemme fra barnehagen eller å gå dit, valgte hun det siste.
Sønnen min er en annen type enn henne, så han kommer nok til å velge motsatt om han får sjansen. Han begynner i barnehagen for første gang over nyttår, blir spennende å se hvordan han vil takle det.

Gammel 21-12-09, 22:53   #108
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis foreldre ikke leser det skrivet de selv skriver under på så tenker jeg at det er en sak man tar opp med dem. Det er faktisk bekymringsfullt synes jeg.

Når det med at "ditt barn blir alene" og det med avspasering sies i samme åndedrett kan det gi foreldrene skikkelig samvittighetskvaler.

Vet ikke hva andre gjør, men på mi avdeling drar vi aldri fram det med avspasering flere ganger enn på skrivet. De fleste foreldre setter pris på at vi sier ifra, sånn at de kan høre med besteforeldre eller tanter/onkler. Vi sier selvsagt ingenting om vi vet at de ikke har noen andre og at de MÅ på jobb.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:54   #109
wollafruen
Fullverdig medlem

wollafruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
wollafruen er litt kul
Standard

Vi har ikke jobber hvor vi alltid har mulighet til å ha fri i jula. Har vi mulighet tar vi fri, og da har ALLE fri. Ungene er ikke i bhg, mens jeg og mannen har fri, for å si det sånn.

Jobber vi må de i bhg, sånn er det bare.

Gammel 21-12-09, 22:55   #110
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Storebror har fri i romjulen, men skal være med meg på jobb i "min" barnehage da jeg ikke har fri i år. Tipper han kommer til å storkose seg sammen med meg og de barna som er påmeldt.

Jeg kan forstå at barnehager spør litt ekstra om man har tenkt til å komme når man er påmeldt i romjulen. Vi opplever hvert år at halvparten av de påmeldte ikke kommer, da kunne vi jo sendt ut flere voksne i ferie. Når det er sagt er det ikke meningen å såre de som faktisk skal benytte seg av tilbudet. Jeg opplever at det er veldig koselig å være i barnehagen når det er jul, man har god tid til å gjøre morsomme aktiviteter og vi koser oss!

Sånn har det vært der jeg jobber å, mange skriver seg opp men så kommer 1 barn.
Selv synes jeg det er utrolig koselig å være på jobb når det er jul , da koser vi oss masse.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:58   #111
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidligere har barnehagen vært stengt i romjula, så da har vi vært hjemme. Nå går de i en barnehage som er åpen, men i romjula er mine unger hjemme. Vi har fullt av planer og plenty av nabounger, så de kommer ikke til å mangle lekekamerater.

Tidligere hadde snuppa sikkert valgt barnehagen hvis hun kunne velge, men nå tror jeg hun foretrekker å være hjemme. Særlig siden alle venninnene også skal være hjemme.

Gammel 21-12-09, 22:58   #112
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På ingen måte! Det er jo bare stas. Jeg ville spurt foreldrene om vi fikk lov til å dra på tur til bibliotek eller musem!

Gammel 21-12-09, 22:58   #113
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Etter å ha lest denne diskusjonen i nettfora nesten hvert år de siste 7 årene og sett barnehageansattes argumentasjon er jeg ikke så sikker lenger.

Det er isåfall fryktelig synd. Skal man blir oppfattet som en profesjonell yrkesgruppe, må man også føre seg som en. Dette jobber vi med på alle avdelingene, og hos oss er det 6. I min by er det begynt å bli konkurranse om å få fyllt opp plassene, så vi jobber hele tiden med å bli best.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:00   #114
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

På ingen måte! Det er jo bare stas. Jeg ville spurt foreldrene om vi fikk lov til å dra på tur til bibliotek eller musem!

Så fin idè!

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:00   #115
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Nei absolutt ikke. Vi finner på ganske mye om vi bare er 1 barn. Drar på biblioteket,hoppeloppeland osv.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:02   #116
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argh - overså at det var 6 sider med svar! :Panneklask:

Jeg tenkte på det her om dagen at her, i vår familie, så TRENGER vi virkelig ferie nå. Kanskje det er fordi vi vet det kommer, og dermed innstiller oss veldig på det. Vi har også vinterferie, høstferie, full påskeferie og lang sommerferie i barnehagen vår, og syns selv at selv om det er utrolig upraktisk innimellom, så er det (fordi vi er så heldige å ha et nettverk som gjør at det går greit), veldig godt for store og små med disse avbrekkene. Jeg er glad og takknemlig for at det er sånn.

Andre familier har andre hverdager, andre familiemedlemmer, andre ting i det hele tatt, og jeg vil ikke mene et pipp om hva de trenger og har godt av.

Gammel 21-12-09, 23:08   #117
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Barnehagen er åpen men ingen av barna har noengang vært der i romjulen. MAnnen har alltid fri sånne dager så han er alltid hjemme med gutta hele juleferien. Jeg jobber nå før jul oga mandagen i romjulen ellers skal jeg også ha fri.

Gammel 21-12-09, 23:16   #118
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Han må i barnehagen fordi andre sine barn skal i barnahagen så jeg må jobbe
Mannen har en del avsspasering så han skal prøve å gjøre sånn at han får kortest mulig dager i romjulen. Jeg har 7-14 vakter også så om han leverer sent og jeg henter tidlig så blir det nok bare kos for han. Jeg har 5 barn fra min avdeling på 15 barn som kommer, det er faktisk ganske mange.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:22   #119
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Her maser ungene om å få gå i barnehagen etter 3 dager fri. Ergo har vi meldt dem på to dager i romjulen, slik at de får litt adspredelse.
Vi skal ingen steder i julen og har kun ett par selskaper totalt vi skal delta i. Ergo vil de kose seg glugg ihjel om de får noen timer i barnehagen de to dagene.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:35   #120
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Vi er begge lærere med lange "ferier", så de har aldri vært i barnehagen i romjula.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Presisering: Jeg antyder ikke at folk som må jobbe i romjula ikke unner ungene sine juleferie, men det å ha mulighet til å gi ungene fri i romjula, men å velge å sende dem i barnehagen for "adspredelse" virker veldig, veldig fjernt for meg.

Tja. Som sagt har ungene våre fri alle skolens feriedager, i utgangspunktet. Men 7 1/2 uke om sommeren er ofte mye, og de har vært i barnehagen enkelte dager for å leke litt med andre unger. Det er snakk om noen få dager. De koser seg, og jeg og mannen får ordnet praktiske ting eller gjort noe sammen. Når det gjelder jula, har de aldri vært der i romjula, men de har vært på SFO og i barnehage i dag, selv om jeg har hatt fri. Jeg har handlet til jul og de har vært på aketur med andre unger og hatt det topp. Så ja, de er der av og til kun for "adspredelse".

De har korte dager (aldri lenger enn til 15.15) ellers også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.