|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenIset: Man kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig, men man kan ta ut ferie samtidig som den andre forelderen tar ut foreldrepenger.
|
|
|
#82 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenboff |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvoten
Ah, selvfølgelig.
|
|
|
#84 |
|
Passiv
|
Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at samfunnet bør tilrettelegge for de ordningene som er best for barnet så får foreldre heller velge å sabotere om de vil. |
|
|
|
#85 |
|
Pauset
Enig .
I min ideelle verden var permisjonen 55 uker med 100% lønn eller 65 uker med 80%. 1 mnd etter fødsel var felles for mor og far. Resten kunne de fordele etter ønske. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Pauset
Joda, jeg så jo det, men å legge til rette for det beste for barnet innebærer noe annet hos meg enn hos deg. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenAlenetid for far og barn er viktig ja. Min mann hadde faktisk ikke permisjon denne gangen da jeg stod uten jobb da jeg ble gravid og han dermed ikke hadde krav på farskvoten. Men vi løste det slik at han overtok babyen når han kom hjem fra jobb og han hjalp til på nettene (frivillig, faktisk) og tok så mye stell han kunne. Jeg reiste til og med bort med eldste i en hel uke da minsten var 3 mndr, så pappaen kunne være alene med ham. Så det er mange måter å løse det på, selv uten permisjon. Jeg er for utvidet fedrekvote altså, ville bare nevne det.
|
|
|
#88 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenMen, altså: Syns dere som mener at fedrekvoten er for mye detaljstyring at fordeling av sykt-barn-dager også er det? Bør hver familie ordne dette slik det passer best?
|
|
|
|
#89 |
|
Bedreviter
|
Det var minst like stor motbør mot loven av 1988, der man ble nektet å røyke på flermannskontor, uavhengig av om alle på kontoret var røykere eller ikke.
Nå er det vel like sannsynlig at det er mor som er psykisk uskikket til å ha aleneomsorg for barnet (på grunn av forekomster av svangerskaps- og barselsdepresjoner), men jeg har aldri hørt dette argumentet brukt for å fjerne mammakvoten eller for å ta til orde for flere uker forbeholdt far.
Man kan ha minst ti uker sammen, all den tid begge kan ha ferie mens den andre har permisjon. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Men det er jo hele poenget; mange fedre må 'oppdras' for å gi barnet, og underforstått familien, det best mulige utgangspunktet. Selvfølgelig er det barnet som må være i fokus, det er jo tross alt den uten stemme i denne situasjonen. Men det blir feil å isolere hensynet til barnet og bare diskutere det. Barnets ve og vel er direkte knyttet opp mot familiens ve og vel, for ikke å snakke om forholdet mellom mor og far. En debatt vinklet utelukkende utfra hva forskning sier om barnets beste på bekostning av mor og far, vil i verste fall være direkte destruktiv for foreldrenes hverdag, og det kan da umulig være til barnets beste? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
weird
Ved psykisk sykdom har man en mulighet for at det gjøres unntak. Altså at mor blir sykmeldt og far overtar.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#92 |
|
weird
Barn som er syke skal ha det ok. Og så fordeler man, i de tilfellene der dette kun kan gjennomføres med kun en av foreldrene, utifra det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Yes, we can!!
|
Jo, men poenget mitt var at det på 5 (6) år kan skje utrolig mye holdningsmessig. Fra "HVA?! FOLK MÅ DA DÅ RØYKE NÅR DE SKAL UT OG KOSE SEG?!?!" til stort sett enstemmig støtte til loven.
|
|
|
#94 |
|
Bedreviter
|
Og hvis det hadde vært slik at man kunne risikere at barnet ble sendt i barnehage ved seksmånedersalder med dagens løsning, så hadde jeg vært enig med dem, men med dagens løsning kan barnet være hjemme nesten til ettårsalderen uten pappakvoten, og da skjønner jeg ikke hvor det store problemet ligger.
Og poenget mitt var at man må innføre store omveltninger over tid. Man begynner med to uker pappaperm, som folk lager ramaskrik over, utvider til fire og deretter til seks, før man kommer til fire måneder og et halvår (som selvsagt legges til permisjonens lengde og ikke tas fra dagens fellespott). Og når man kommer dit at det er normen at relativt unge menn er borte fra jobb et halvår og nybakte fedre forventer at det skal være slik, fordi "slik har det alltid vært" i deres verden, så tror jeg sikkert at vi begynner å nærme oss mål. Sånn om en 15–20 års tid. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Bedreviter
|
Og jeg er ellers helt enig i at man godt kan forvente at en ny ordning, når den først er innført, setter seg og oppfattes som "helt normalt" og "slik det skal være" i løpet av en femårsperiode. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Ekvilist
|
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg synes forslaget fra høyres kvinner er ren idioti, og minner meg litt om hvor langt jeg står i fra Høyre politisk. Det har forsvunnet litt i all dumskapen til Frp.
|
|
|
#97 |
|
Passiv
|
Men for barna våre så skal du ikke se bort fra at det er det samme som er noenlunde best. Siden det er dem det handler om og ikke deg og meg. |
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg tror forøvrig at om vi i dag opphever lovforbud mot røyking inne på puber og lignende så vil det ikke ta lange stunden før vi er tilbake der vi var. Ergo må nok loven være med og støtte fornuften en lang stund til. |
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg synes det skal være meget høy terskel for at fedrekvoten skal kunne overføres til mor. For deaulten skal være at det er far som tar den, og om terskelen er lav så blir ikke dette oppnådd. |
|
|
|
#100 |
|
maler
|
Tja. Jeg ser hva du skriver. Og det minner mye om det foreningen-to-foreldre kommer med fra tid til annen. Dette er valgfritt, men det har lett for å bli nettopp sånn fordi mødre ofte ammer. Mor går også gravid og føder, noe som ikke akkurat etterlater kroppen i toppform. Derav de seks første ukene etter fødsel som mor må ta alene. De er der ikke fordi mor skal få tid med den nyfødte, men fordi det er helsemessig viktig at hun kommer seg etter fødsel før hun går tilbake i jobb. Og for de fleste er disse seks ukene langt fra nok til at man begynner å fungere som før igjen. Så hvis du snur litt på det: mor får de første månedene med nattevåk, såre brystvorter, fødselsdepresjoner, renselse, amming og depresjon. Når barnet begynner å bli litt større, gir respons, blir mer sosialt og virkelig blir kjent med omverdenen er det far som får overta. Det er slett ikke bunnskrapet å vente til slutten av permisjonstiden.
|
![]() |
|
|