|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Strenge matregler i barnehagen
Nja, noen er nok litt mer bastante enn meg. Og jeg har opplevd at mange i barnehagen er ganske pirkete på dette, også med små barn. Jeg har prøvd forklare Hannah at det er best om hun spiser skorpa sammen med skiven, ikke spare den til slutt. Men jeg har aldri sagt at hun ikke får mer mat om hun ikke spiser opp skorpa si.
|
|
|
#22 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hvilke barnehage er det du holder praksisen i?
|
|
|
#23 |
|
sporadisk
Ja, og der ligger forskjellen.
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Strenge matregler i barnehagenDet kunne ikke falt meg inn å verken indirekte eller direkte tvinge ungene mine til å spise skorpene. Noen liker ikke konsistensen, og det synes jeg er ok. Hadde barna mine gått sultne i barnehagen/på skolen fordi de ikke spiste skorpene sine opp, hadde det blitt månelyst.
|
|
|
#25 |
|
sporadisk
|
|
|
#26 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
nei nå tror jeg du misforstod meg litt... jeg lar ikke barna sulte selvfølgelig! Men vi har faktisk ikke mat i barnehagen... De har matpakke med til alle måltider. Men det er også derfor jeg passer på at de har igjen mat til siste måltid, og ikke bare skorper. Hvis de nå har spist opp alt uten at jeg har sett så spør jeg om det er noen andre barn som har ekstra mat igjen. Hvis ikke så har ikke vi annet enn frukt i barnehagen. Det har og hendt at de har fått min mat som jeg har hatt med. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
This is normal!
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenEr det strengt å forvente at barna spiser hele skiven (inkl. skorpe) før de får mer brødskive altså? Jeg ville se på det motsatte som litt dillete, jeg. Grunnen til at en del lar skorpen ligge, er vel at de synes "det myke" er bedre. Hos oss har vi hatt som regel at hele skiven må spises før neste påbegynnes fra de var ca 1,5 år, og det er en grei måte å lære at vi ikke sløser med mat. Ikke har det vært noe særlig sutring rundt det heller.
|
|
|
|
#28 |
|
Erfaren nok
|
Hva folk krever er opp til dem synes jeg, iallefall på hjemmebane. For meg blir det en forskjell om en instituasjon, som en barnehage er, stiller en type krav til alle ungene.
|
|
|
#29 |
|
Nybegynner
![]() |
veldig mange foreldre forventer at barnehagen gjør det samme som det de gjør hjemme. Men det blir vanskelig når foreldre har så forskjellig syn på ting. Det er derfor vi i min barnehage har valgt å be de foreldrene som ikke er nøye på skorpespising om å skjære den av før de putter brødskiven i matboksen. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
This is normal!
|
Dette høres greit ut synes jeg. Barnehagen vår har samme "regel" som vi har hjemme. Man gjør seg ferdig med en skive før man begynner på en ny. Helt greit synes jeg.
|
|
|
|
#31 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg synes det er helt greit at barn på storbarnsavdelig må spise opp skorpen sin før de kan få en ny brødskive (jeg snakker ikke om neste måltid altså). Men jeg synes at barn på 1-2 år kan få litt slækk på harde skorper.
|
|
|
#32 |
|
Drømmer
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenVi er ikke superstrenge med skorper men prver å få de til å spise den opp før de får ny. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Strenge matregler i barnehagenMen hvorfor spiser ikke barna skorpe, når de vil ha skalken som neste skive?
|
|
|
#34 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Er frisk!
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenSynes absolutt det normale er å spise opp skorpene. Så får heller barn som ikke kan spise dem opp heller få en spesialregel for seg.
|
|
|
|
#36 |
|
Nymotens gammeldags
De deler vel ikke av matpakken sin, de fleste barnehager har vel mat på kjøkkenet. Er det ikke vanlig at barnehagen står for minst ett måltid daglig? Men uansett, har barna med seg for lite mat skal det jo selvsagt tas opp med foreldrene.
|
|
|
#37 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg er helt sikkert for lite streng, men jeg ser ingen grunn til å være mat-nazi så lenge barna spiser variert og greit sunt. Jeg har aldri forstått poenget med at man MÅ spise skorpene, feks. Har skorper mer næringsverdi enn resten av brødskiva? Eller er det for å ikke kaste mat? Det siste argumentet skjønner jeg jo, men jeg vil allikevel ikke tvinge ungene mine til å spise ting de virkelig ikke liker fordi jeg skal unngå å kaste mat. Jeg kjenner voksne også som ikke liker skorper eller skalker. Men barna, de skal tvinges de.
|
|
|
#38 |
|
This is normal!
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg kjenner ngen voksne som ikke spiser skorpene på brødskivene sine. Hos oss spiser vi skorper fordi vi prøver å unngå å kaste mat. Skorper er mat. Barna har vendt seg til å tygge på skorper siden før de fikk tenner og siden de ble 1,5 har vi altså lært de at skorper skal spises opp. Unntaket er veldig brente, harde skorper, men det har vi veldig sjelden.
|
|
|
|
#39 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg har vært litt slækk på slikt. mat skal være lystbetont - Nå har jeg sikkert hatt flaks, for de har da begynt å spise skorpe innen de har startet på storbarn. Jeg ser jo det at skorper metter mer enn luftig brød - men det har vi glatt løst med en skive ekstra eller to.
|
|
|
#40 |
|
Nybegynner
![]() |
jo jeg har måttet dele av maten min.. eller jeg har gitt bort maten min og heller vært sulten selv... jeg har bare godt av å slanke meg litt :-P Det er sjelden jeg gjør da, men om et barn hadde lite til mellommåltidet og, så vet jeg jo at det sannsynligvis er veldig sulten til det siste måltidet. Og da holder ikke frukt. |
|
|
|
![]() |
|
|