Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Strenge matregler i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-10, 14:31   #21
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strenge matregler i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Førskolelæreren, her.

ja men da gjør du jo det samme selv... jeg sitter ikke og tvinger i barna skorpene. Men har de spist en brødskive og vil begynne på en ny og la skorpene være igjen så mener jeg da kan spise opp skorpen først. Og gidder de ikke det så tror jeg ikke de er så sultne. Det er ikke farlig å spise én brødskive til et måltid. For mange er det mer enn nok. Dessuten blir det fryktelig kjedelig til siste måltid om det da bare er skorper igjen i matboksen... Enkelte har ikke med seg mer mat enn akkurat passe.. og spiser de da ikke opp skorpene så har de ikke annet enn skorper igjen til siste måltid.

Nja, noen er nok litt mer bastante enn meg. Og jeg har opplevd at mange i barnehagen er ganske pirkete på dette, også med små barn. Jeg har prøvd forklare Hannah at det er best om hun spiser skorpa sammen med skiven, ikke spare den til slutt. Men jeg har aldri sagt at hun ikke får mer mat om hun ikke spiser opp skorpa si.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 14:32   #22
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

ja men da gjør du jo det samme selv... jeg sitter ikke og tvinger i barna skorpene. Men har de spist en brødskive og vil begynne på en ny og la skorpene være igjen så mener jeg da kan spise opp skorpen først. Og gidder de ikke det så tror jeg ikke de er så sultne. Det er ikke farlig å spise én brødskive til et måltid. For mange er det mer enn nok. Dessuten blir det fryktelig kjedelig til siste måltid om det da bare er skorper igjen i matboksen... Enkelte har ikke med seg mer mat enn akkurat passe.. og spiser de da ikke opp skorpene så har de ikke annet enn skorper igjen til siste måltid.

hvilke barnehage er det du holder praksisen i?
barna skal da ikke sitte til siste måltid å spise skorper.
om de har for lite mat med seg en dag, så skal barnehagen gi dem den maten de trenger, så skal personalet gi beskjed til foreldrene om at barnet må ha mer mat med seg. Punktum. Man sulter ikke et lite barn fordi foreldrene har sendt med for lite mat. En brødskive kan være nok for et barn, men trenger ikke det. Du kan jo stille deg på en tredemølle og løpe halve dagen og se om det holder med ei brødskive.

Gammel 29-01-10, 14:34   #23
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men jeg har aldri sagt at hun ikke får mer mat om hun ikke spiser opp skorpa si.

Ja, og der ligger forskjellen. Å nekte barnet mer mat bare fordi det er skorpe igjen er for meg en ufyselig tanke. Det kan jo selvfølgelig komme an på det enkelte barnet, men som hverdagspraksis i en barnehage, så er det ufyselig.

Gammel 29-01-10, 14:37   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kunne ikke falt meg inn å verken indirekte eller direkte tvinge ungene mine til å spise skorpene. Noen liker ikke konsistensen, og det synes jeg er ok. Hadde barna mine gått sultne i barnehagen/på skolen fordi de ikke spiste skorpene sine opp, hadde det blitt månelyst.

Gammel 29-01-10, 14:40   #25
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det kunne ikke falt meg inn å verken indirekte eller direkte tvinge ungene mine til å spise skorpene. Noen liker ikke konsistensen, og det synes jeg er ok. Hadde barna mine gått sultne i barnehagen/på skolen fordi de ikke spiste skorpene sine opp, hadde det blitt månelyst.

Gammel 29-01-10, 14:53   #26
Førskolelæreren
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
Førskolelæreren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

om de har for lite mat med seg en dag, så skal barnehagen gi dem den maten de trenger, så skal personalet gi beskjed til foreldrene om at barnet må ha mer mat med seg. Punktum. Man sulter ikke et lite barn fordi foreldrene har sendt med for lite mat. En brødskive kan være nok for et barn, men trenger ikke det. Du kan jo stille deg på en tredemølle og løpe halve dagen og se om det holder med ei brødskive.

nei nå tror jeg du misforstod meg litt... jeg lar ikke barna sulte selvfølgelig! Men vi har faktisk ikke mat i barnehagen... De har matpakke med til alle måltider. Men det er også derfor jeg passer på at de har igjen mat til siste måltid, og ikke bare skorper. Hvis de nå har spist opp alt uten at jeg har sett så spør jeg om det er noen andre barn som har ekstra mat igjen. Hvis ikke så har ikke vi annet enn frukt i barnehagen. Det har og hendt at de har fått min mat som jeg har hatt med.

Men det er til syvende og sist foreldrenes oppgave å sende med barna nok mat. Og ikke alltid det hjelper å si fra at de trenger mer heller.

Førskolelæreren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 14:53   #27
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det strengt å forvente at barna spiser hele skiven (inkl. skorpe) før de får mer brødskive altså? Jeg ville se på det motsatte som litt dillete, jeg. Grunnen til at en del lar skorpen ligge, er vel at de synes "det myke" er bedre. Hos oss har vi hatt som regel at hele skiven må spises før neste påbegynnes fra de var ca 1,5 år, og det er en grei måte å lære at vi ikke sløser med mat. Ikke har det vært noe særlig sutring rundt det heller.

Hadde jeg hatt en unge/et barn(/en kalv) som virkelig ikke klarte skorpe, ville det nok være litt anderledes.

Gammel 29-01-10, 14:56   #28
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Er det strengt å forvente at barna spiser hele skiven (inkl. skorpe) før de får mer brødskive altså? Jeg ville se på det motsatte som litt dillete, jeg. Grunnen til at en del lar skorpen ligge, er vel at de synes "det myke" er bedre. Hos oss har vi hatt som regel at hele skiven må spises før neste påbegynnes fra de var ca 1,5 år, og det er en grei måte å lære at vi ikke sløser med mat. Ikke har det vært noe særlig sutring rundt det heller.

Hadde jeg hatt en unge/et barn(/en kalv) som virkelig ikke klarte skorpe, ville det nok være litt anderledes.

Hva folk krever er opp til dem synes jeg, iallefall på hjemmebane. For meg blir det en forskjell om en instituasjon, som en barnehage er, stiller en type krav til alle ungene. Dessuten har det jo mye med brødet å gjøre også. Hjembakt brød har jo nesten ikke "skorpe" liksom, den er iallfall ganske myk. Mens kjøpt brød ofte er seigere og vanskelig å spise for en del 1,5 åringer synes jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 15:02   #29
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Hva folk krever er opp til dem synes jeg, iallefall på hjemmebane. For meg blir det en forskjell om en instituasjon, som en barnehage er, stiller en type krav til alle ungene. Dessuten har det jo mye med brødet å gjøre også. Hjembakt brød har jo nesten ikke "skorpe" liksom, den er iallfall ganske myk. Mens kjøpt brød ofte er seigere og vanskelig å spise for en del 1,5 åringer synes jeg.

veldig mange foreldre forventer at barnehagen gjør det samme som det de gjør hjemme. Men det blir vanskelig når foreldre har så forskjellig syn på ting. Det er derfor vi i min barnehage har valgt å be de foreldrene som ikke er nøye på skorpespising om å skjære den av før de putter brødskiven i matboksen.

Gammel 29-01-10, 15:19   #30
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

veldig mange foreldre forventer at barnehagen gjør det samme som det de gjør hjemme. Men det blir vanskelig når foreldre har så forskjellig syn på ting. Det er derfor vi i min barnehage har valgt å be de foreldrene som ikke er nøye på skorpespising om å skjære den av før de putter brødskiven i matboksen.

Dette høres greit ut synes jeg. Barnehagen vår har samme "regel" som vi har hjemme. Man gjør seg ferdig med en skive før man begynner på en ny. Helt greit synes jeg.

Gammel 29-01-10, 15:29   #31
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit at barn på storbarnsavdelig må spise opp skorpen sin før de kan få en ny brødskive (jeg snakker ikke om neste måltid altså). Men jeg synes at barn på 1-2 år kan få litt slækk på harde skorper.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 15:33   #32
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke superstrenge med skorper men prver å få de til å spise den opp før de får ny.
Der poden går spiser de matpakken før de får frukt, dette fordi mange barn ble sultne etter bare litt frukt og ble grinete på ettermiddagen.

Selv har poden fått en liten regel som gjelder han i barnehagen, han får mat når han er sulten. Men dette er det selvsagt veldig gode grunner til. Vi prøver å holde måltidene som de andre men sier han at han er sulten utenom så får han mat.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 15:34   #33
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor spiser ikke barna skorpe, når de vil ha skalken som neste skive?

Vi har brødmat i barnehagen og serverer et barnevennlig brød med myke skorper, og jeg ser ikke noen som helst grunn til at de ikke skal spise opp skorpene sine. Det er jo en del av skiven?
Er ikke det litt som å bare spise pålegget?

Gammel 29-01-10, 15:35   #34
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Mener du virkelig det? Mange barn har med mat selv i barnehagen(, da forventer jeg ikke at de ansatte skal dele av sin matpakke som de har med om poden har med for lite mat.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 15:37   #35
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Synes absolutt det normale er å spise opp skorpene. Så får heller barn som ikke kan spise dem opp heller få en spesialregel for seg.

De får ikke mer pølse før de har spist opp grønnsakene heller i heimen her. Hvis de ikke er mer sultne enn at de spiser grønnsakene, klarer de seg fint! Ikke blir det mer pålegg før de har spist brødskiva dersom de plukker av pålegget og spiser det først. Jeg er nok streng skjønner jeg.

Gammel 29-01-10, 15:41   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Mener du virkelig det? Mange barn har med mat selv i barnehagen(, da forventer jeg ikke at de ansatte skal dele av sin matpakke som de har med om poden har med for lite mat.

De deler vel ikke av matpakken sin, de fleste barnehager har vel mat på kjøkkenet. Er det ikke vanlig at barnehagen står for minst ett måltid daglig? Men uansett, har barna med seg for lite mat skal det jo selvsagt tas opp med foreldrene.

Gammel 29-01-10, 15:42   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Synes absolutt det normale er å spise opp skorpene. Så får heller barn som ikke kan spise dem opp heller få en spesialregel for seg.

De får ikke mer pølse før de har spist opp grønnsakene heller i heimen her. Hvis de ikke er mer sultne enn at de spiser grønnsakene, klarer de seg fint! Ikke blir det mer pålegg før de har spist brødskiva dersom de plukker av pålegget og spiser det først. Jeg er nok streng skjønner jeg.

Jeg er helt sikkert for lite streng, men jeg ser ingen grunn til å være mat-nazi så lenge barna spiser variert og greit sunt. Jeg har aldri forstått poenget med at man MÅ spise skorpene, feks. Har skorper mer næringsverdi enn resten av brødskiva? Eller er det for å ikke kaste mat? Det siste argumentet skjønner jeg jo, men jeg vil allikevel ikke tvinge ungene mine til å spise ting de virkelig ikke liker fordi jeg skal unngå å kaste mat. Jeg kjenner voksne også som ikke liker skorper eller skalker. Men barna, de skal tvinges de.

Gammel 29-01-10, 15:47   #38
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg kjenner ngen voksne som ikke spiser skorpene på brødskivene sine. Hos oss spiser vi skorper fordi vi prøver å unngå å kaste mat. Skorper er mat. Barna har vendt seg til å tygge på skorper siden før de fikk tenner og siden de ble 1,5 har vi altså lært de at skorper skal spises opp. Unntaket er veldig brente, harde skorper, men det har vi veldig sjelden.

Gammel 29-01-10, 15:52   #39
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært litt slækk på slikt. mat skal være lystbetont - Nå har jeg sikkert hatt flaks, for de har da begynt å spise skorpe innen de har startet på storbarn. Jeg ser jo det at skorper metter mer enn luftig brød - men det har vi glatt løst med en skive ekstra eller to.

Gammel 29-01-10, 15:52   #40
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De deler vel ikke av matpakken sin, de fleste barnehager har vel mat på kjøkkenet. Er det ikke vanlig at barnehagen står for minst ett måltid daglig? Men uansett, har barna med seg for lite mat skal det jo selvsagt tas opp med foreldrene.

jo jeg har måttet dele av maten min.. eller jeg har gitt bort maten min og heller vært sulten selv... jeg har bare godt av å slanke meg litt :-P Det er sjelden jeg gjør da, men om et barn hadde lite til mellommåltidet og, så vet jeg jo at det sannsynligvis er veldig sulten til det siste måltidet. Og da holder ikke frukt.

Vi har ikke måltider i barnehagen annet enn ett varmt måltid i uken. Så vi har ikke noe brødmat liggende. Hva tror du de gjør på skolen? Det er faktisk foreldrenes ansvar at barna har med nok mat.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.