Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivå på generelle allmennkunnskaper

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 14:19   #81
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nivå på generelle allmennkunnskaper

Hjernen min er forresten råtten. Jeg har ingen utfordringer og det merkes, altså. Jeg er mye, mye dårligere på å huske ting nå, enn før.

Gammel 03-02-10, 14:23   #82
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg kommer aldri videre på de oransje. Jeg pleier å grine til meg to rosa i stedet.

De oransje har jo noen konjakk og whisky-spørsmål også, så det hender at jeg plutselig treffer på.

Gammel 03-02-10, 14:23   #83
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

OL er ikke allmennkunnskaper. Det nekter jeg! Det er trivia. Som da også passer best i lunsjen (med mindre man lunsjer med meg, for da får jeg manet-blikk). Det tidligste OL jeg husker, var Albertville, men jeg visste hvorfor vinter-OL ble fremskyndet med to år. Men det er ikke noe jeg forventer at noen skal kunne.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:25   #84
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja.

Se på det trynet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:26   #85
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var morsomme diskusjoner på gamlejobben min om grensen mellom "allmennkunnskaper" og "trivia", husker jeg. Både når det gjaldt hva som skulle tas med i diverse oppslagsverk, og hva man skulle kunne spørre om i spørrespill/spørrekonkurranser som skulle være for "allmennmarkedet". Sport er et vanskelig felt i så måte, fordi de som er interessert, ofte kan så veldig mye, mens de som ikke er interessert, ikke kan forventes å kunne noe som helst - og å heller ikke synes det er interessant eller nyttig å lære noe, slik man jo kan oppleve av og til på andre områder.

Gammel 03-02-10, 14:34   #86
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Denne MÅ jeg jo svare på:

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvem var kjent som Norges beste møtende spiss? pass
Hvilken norsk keeper kastet ballen i eget mål i 1988? pass
Hvilken norsk keeper fører tankene hen til frosker? pass
Hvem var kjent som "brutter'n" til Mini? Denne vet jeg, denne vet jeg! Kåre Ingebrigtsen!
Hvilken tidligere norsk fotballspiller fra Østfold har en søster i Aftenposten? pass
Hva heter den hårløse spilleren og treneren fra Grue Finnskog? pass

Gammel 03-02-10, 14:42   #87
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Så jeg lurer på - hadde dere visst svaret på dette? Tenkte det var en grei pekepinn på om dette er noe normalt 'oppegående' mennesker vet - min teori er at de fleste vet det.

Nei.

Jeg ville ha visst at det var vinter-OL i Lillehammer i 1994, det kan vanskelig unngås for en som var noenlunde ved bevissthet i Norge på den tiden.

Jeg ville også ha visst at vinter-OL og sommer-OL pleide å bli arrangert i samme år, men at det på et eller annet tidspunkt ble endret slik at vinter-OL inntreffer de årene som er midt mellom to sommer-OL. Men jeg ville ikke ha visst akkurat når dette skjedde, ut over at det seinest måtte ha skjedd i 1994.

Det eneste OL jeg noensinne har fulgt sånn halvveis med på var sommerlekene i Moskva i 1980. Hvor de olympiske lekene har vært arrangert andre ganger bortsett fra Moskva i 1980 og Lillehammer i 1994 kan jeg stort sett ikke svare på (i hvert fall ikke hvis jeg også måtte ha med hvilket år det var i hvilken by).

Den eneste vintersport-begivenheten jeg kan huske å ha sett noensinne var da Oddvar Brå brakk staven.

Jeg har for øvrig aldri i mitt liv sett en fotballkamp, hverken på TV eller live (unntatt noen få skolekamper hvor jeg var tvunget til å være til stede). Jeg har sett én basketballkamp (også en skolekamp). Jeg har oppholdt meg i nærheten av noen innebandykamper (var faktisk med på bedriftslaget i den sporten en stund). That's about it.

Gammel 03-02-10, 14:45   #88
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var morsomme diskusjoner på gamlejobben min om grensen mellom "allmennkunnskaper" og "trivia", husker jeg.

"Allmennkunnskaper" er det som jeg kan, mens "trivia" er sånt som andre bryr seg om (særingene), men som egentlig er komplett unyttig og uinteressant. Ja?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:46   #89
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme

Bengt Skammelskog

Det hørtes ut som Donald Duck-parodinavnet!

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:47   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

"Allmennkunnskaper" er det som jeg kan, mens "trivia" er sånt som andre bryr seg om (særingene), men som egentlig er komplett unyttig og uinteressant. Ja?

Til dels, ja. Men sånn rent forsøksvis så prøvde vi oss jo på å definere allmennkunnskap som "ting man i stor grad kan forutsette at den alminnelig opplyste allmennhet [hvis noe slikt finnes] kjenner til". Ikke at dette gjorde diskusjonene mindre livlige, altså! ("Hva mener du med at det er for sært? Det er snakk om Spanias tredje høyeste fjell, det vet da folk!")

Gammel 03-02-10, 15:14   #91
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Albertville 92 og Lillehammer 94 og hvorfor det var to år i mellom visste jeg, Calgary hadde jeg slitt mer med å komme på.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:30   #92
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Calgary, Albertville og Lillehammer var jo gullårene, selvfølgelig husker man dem.

Andre ting som noen går rundt og husker er: At vinter-OL ble arrangert i Sarajevo i 1984 og at Eirik Kvalfoss gjorde et godt OL, mens det kun var Bjørg Eva Jensen som tok medalje for Norge i bunnåret 1980 i Lake Placid. At sommer-OL 88 ble arrangert i Seoul er selvfølgelig noe alle vet. Og husker man det ikke kan man bare synge på håndballjentenes store hit fra 86 "Vi skal til Seoul i 88, der tror vi verden skal få se, at vi kan gjenta vår suksess, og vi spiller fordi det gir oss glede, vinner fordi vi vil bli best, vi er et lite land, men vi har vist at det går an. Norge, heia Norge, vi er jenter som står på. Norge, heia Norge, vi gir oss ikke nå" (fritt etter hukommelsen). Det var da Ben Johnson vant 100 m, så ut som en hormonbølle og ble tatt for doping. Carl Lewis vant forøvrig 100 m i 1984 (Los Angeles).

(melder meg ut av FP-klubben som ikke husker sportsresultater)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:33   #93
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OL-sangen til OL i Seoul var "Hand in Hand" av/med Koreana.
Jeg tror ikke jeg husker teksten helt riktig, men jeg skal nok klare å synge refrenget sånn noenlunde. Og jeg var bare 10 år den gang.

:gud bedre:

Gammel 03-02-10, 15:36   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Albertville er det første OL-et jeg faktisk husker. :ungsau:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:36   #95
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg tror ikke jeg husker teksten helt riktig, men jeg skal nok klare å synge refrenget sånn noenlunde. Og jeg var bare 10 år den gang.

Hand in hand we staaaand
all across the laaaand
we can make the world a better place for us to liiiiiiiiive.....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:36   #96
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Hand in hand we stand all across the land. We can make the world a better place for each to live...

Troor jeg da.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:39   #97
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Kilde: youtube.com)

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 15:40   #98
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hand in hand we stand
all across the land
we can make this world a better
place in which to live

Hand in hand we can
start to understand
lalalalalala....

Gammel 03-02-10, 15:40   #99
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 03-02-10, 15:43   #100
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terje Langli vant forøvrig 10 km under VM i Lahti 1991, i det samme mesterskapet Bjørn Dæhlie virkelig slo gjennom. Jeg regner med alle har en viss formening om at han hadde en god karriere på 90-tallet.

(Hvem putta på en en tier? Da er da virkelig ikke gamle sportsresultater jeg skal ha på hjernen nå)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.