Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivå på generelle allmennkunnskaper

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 13:23   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nivå på generelle allmennkunnskaper

Vi hadde en diskusjon i lunsjen i dag, husker ikke hvordan det begynte, men det var i hvertfall snakk om hvor og når det var arrangert OL.

Mine kolleger ble dødsimponerte av at jeg visste at Vinter-OL ble arrangert i Calgary -88, i Albertville i -92 og på Lillehammer i -94. Og at grunnen til at det var to år mellom bare i -92 og -94 var at de ikke lenger skulle ha sommer- og vinterleker samme år.

Nei makan. De var så imponerte at satt med åpen munn og ville melde meg opp i kvitt eller dobbelt. I min bok er dette helt vanlig almennkunnskap. Og i alle fall i min omgangskrets. Der er det flere som kan rundetider, pauseresultater og andre igjen kan alle postnummer i Norge. DET er vel kanskje imponerende. Jeg meldte fra til de på jobben at det var de som var under pari, og ingen grunn til å bli imponert av noe så lite.

Så jeg lurer på - hadde dere visst svaret på dette? Tenkte det var en grei pekepinn på om dette er noe normalt 'oppegående' mennesker vet - min teori er at de fleste vet det.

Gammel 03-02-10, 13:24   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nivå på generelle almennkunnskaper

Når du sier det, husker jeg at det var sånn. Men jeg er elendig på å huske hvor det enkelte OL var i hvilket år. (Lillehammer husker jeg dog.)

Men akkurat det med at det var to år memmom 2 vinter OL i -92 og -94, det visste jeg.

Hvor allment det er? Aner ikke.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:25   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nivå på generelle allmennkunnskaper

Selv jeg, som ikke er overhodet interessert i sport, visste dette. Og jeg er så generelt uvitende at jeg ikke vet hvem som er trener på Rosenborg altså.

Gammel 03-02-10, 13:25   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kom som en liten overraskelse på meg her om dagen at det snart er OL igjen, og jeg hadde ikke peiling på hvor. Vancouver, fikk jeg dog med meg da jeg hørte Arne Scheie på Petremorgen her en dag.

Nei, sånt er interesserelatert. Jeg kunne før, nå er hjernen fylt av andre ting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:25   #5
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sikkert vanlig å vite for de som er interessert i (vinter)sport.

Vi som kjøpte Nintendo Wii til jul og Sonic og Mario winter olympics, vi er dog fullt oppdatert hvor OL snart er.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:25   #6
Left
Passiv

Standard

Da må jeg nok desverre bare si at mine allmennkunnskaper er under pari. Men jeg finnes ikke n o e interessert i sport, så det er mulig det ligger der.

Jeg innbiller meg forsåvidt at akkurat hvilken kunnskap man sitter på i enkelte tilfeller, nok styres av interesser.

Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:28   #7
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde hatt delvis kontroll på det, hadde ikke blitt overveldende imponert akkurat.

Gammel 03-02-10, 13:28   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette visste jeg. Og jeg er under middels interessert i sport, altså. Men jeg har nok ikke like mye peiling på sommer-OL som vinter-OL, det skal sies.

Jeg var 14 år da det var OL i Calgary og det er nok det første OL jeg har et slags forhold til.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:29   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke unyttige sportsting. Jeg visste ikke hørt om Marco Van Basten (?) en gang (mannen min synes det er helt utrolig - han trodde meg ikke før jeg kunne demonstrere at både min far og min bror svarte "Marco hvem?" da jeg spurte dem i mannens påhør).

Den eneste fotballspilleren jeg visste navnet på da jeg vokste opp var Pelé. Det var fordi hans navn sto i en norskbok hvor vi skulle gjøre noen øvelser med adjektiver. En gutt i klassen lo høyt og støyende fordi jeg hadde valgt adjektivet dårlig i setningen "Pelé er en dårlig fotballspiller." Da fikk jeg en hurtiginnføring i fotballspilleren Pelé.

De tingene du nevner kan jeg ikke.

Gammel 03-02-10, 13:30   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser jo at det var flere som visste det. Jeg er heller ingen sportsfreak altså, men sånt bare sitter igjen. (og ikke meninga å henge ut de som ikke kan det, bare litt interessant)

Ble også litt overraska da jeg sto i hotellresepsjonen en gang ved siden av Rune Hauge, han skulle ha med en avis på rommet, men resepsjonisten ante tydeligvis ikke hvem han var. For hun spurte etter navn og romnummer. Den kvelden hadde jeg en uformell rundspørring på byen i Lillehammer, og ingen visste hvem han var.

Gammel 03-02-10, 13:30   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, at OL ble arrangert på Lillehammer i 94 - det visste jeg.

Gammel 03-02-10, 13:30   #12
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde visst svaret på dette ja. Synes kanskje også at dette faller inn under allmennkunnskap, men man må vel kanskje være interessert i sport for å kunne det.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:31   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si du er grusomt nedlatende om du mener at folk er under pari fordi de ikke har de samme kunnskapene som deg. Såpass mye at jeg vil påstå at din EQ er under pari.

Gammel 03-02-10, 13:34   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Selv jeg, som ikke er overhodet interessert i sport, visste dette. Og jeg er så generelt uvitende at jeg ikke vet hvem som er trener på Rosenborg altså.

(men jeg fikk med meg at de ikke ville ha Nils Arne Eggen, og at han svensken er borte)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:36   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg må si du er grusomt nedlatende om du mener at folk er under pari fordi de ikke har de samme kunnskapene som deg. Såpass mye at jeg vil påstå at din EQ er under pari.

Enig. Nei, jeg virkelig hater, haater sport og vet lite om OL annet enn at det var i Lillehammer i -94. Det interesserer meg like mye som hvilket kjønn ei flue på veggen er. Jeg synes jeg har ganske stor allmennkunnskap sånn ellers, men ikke akkurat når det gjelder sport.

Gammel 03-02-10, 13:38   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

(men jeg fikk med meg at de ikke ville ha Nils Arne Eggen, og at han svensken er borte)

Der er jeg også - og jeg bor i Rosenborgland.

Gammel 03-02-10, 13:39   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det var jo selvfølgelig sagt i en litt spøkefull tone som svar til mine kolleger som ville melde meg opp i Kvitt eller dobbelt. Synes vel det var like stor skivebom. Men vil du tolke meg i verste mening så får det være opp til deg.

Gammel 03-02-10, 13:40   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rune Hauge? Har ikke peiling på hvem det er. Det er to uker siden jeg ante at det var OL i år, og at det skulle være i Vancouver. Jeg vet jo at det har vært OL i alle de byene du nevner, men ikke når. Bortsett fra Lillehammer selvsagt. At man kan rundetider, hvor OL har vært til enhver tid og slikt er ikke allmennkunnskap i min bok. Hvis du mener det så er jeg også ganske sikker på at du ikke kan så mye om det som er allmennkunnskap i min krets.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:40   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Kan noen si hvem Rune Hauge er eller må jeg google selv?

Gammel 03-02-10, 13:41   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tolke? Jeg leser hva som blir skrevet, jeg har intet behov for å tolke noe som helst. Om du mener at det var spøkefullt sagt, så bør du nesten legge til noe som tilsier at det var det. Jeg kan nemlig ikke se stemningen innlegget ditt er skrevet i, for det er inni hodet ditt. Ærlig talt, jeg trodde det var normal nettkunnskap å vite dette.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.