|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter
En oppdretter kan vel ikke kreve å få noe som helst for fremtidige valper på hunder de har solgt?
![]() |
#62 |
can-jur
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterRing kennelklubben og hør.
![]() |
![]() |
#64 |
Retromum
|
Jeg innser at jeg kanskje ikke burde postet innlegget mens jeg fortsatt var veldig følelsesmessig opprørt. Jeg burde nok ha formulert meg annerledes, tenkte faktisk ikke over at folk kunne tolke det slik at jeg beskylder oppdretter for å ha forskyldt min SA, noe som absolutt ikke er tilfelle. Det var særdeles mange stresselementer tilstede da jeg ble gravid. Grunnen til at jeg nevnte SA var at jeg ga klar beskjed til oppdretter om at det ikke var aktuelt med kull i og med at jeg var gravid selv, følte at jeg ville få mer enn nok med svangerskapet og ville ikke ta på meg mer arbeid. Jeg trodde at oppdretter ville respektere min avgjørelse, men hun fortsatte like godt med presset sitt samt at hun fikk eier av hundens pappa til å mase/presse på også. De var veldig klar over min situasjon men respekterte ikke mitt ønske om å få være i fred. Det virket iallefall dengang at de ville ha valper uavhengig av hvilken belastning det måtte medføre for meg og tispa. Det gjør meg enda mer betenkt.
![]() |
#65 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#66 |
can-jur
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterFra nkk sin kjøps kontrakt
![]() |
![]() |
#67 |
can-jur
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterAvtaleloven:
![]() |
![]() |
#68 |
villende
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterJeg er enig med Floksa. Oppdretter er den profesjonelle, valpekjøper er forbruker. Kravene til oppdretter er derfor strengere enn kravene til kjøper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Passiv
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterSer ut som Floksa har peiling her og at det gjelder regler spesielt for dyr også. Da blir saken annerledes. |
![]() |
![]() |
#71 |
can-jur
|
Nei, greia er nettopp at kjøpsloven gjelder. Kjøpt er kjøpt. Og avtalen var sterkt urimelig for kjøper.
![]() |
![]() |
#72 |
villende
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterÅkei, nå flisespikker jeg litt her, men jeg kan vel ikke helt se at det er kjøpsloven som kommer til anvendelse på dette tilfellet, men (som tidligere påpekt i denne tråden) avtalelovens § 36 om tilsidesettelse av urimelige kontraktsvilkår. Partenes stilling (profesjonell oppdretter vs. forbrukerkjøper) er et relevant tolkningsmoment i denne sammenheng. Samt at jeg vil påstå, basert på det faktum at mocci har betalt fullpris for hunden, at det i dette tilfellet uansett er snakk om en ensidig disposisjon. Siden mocci (ut over å få lov til å kjøpe hunden) ikke får noe ut av at det settes valper på tispen hennes. [/nerdmode off] |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
villende
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterMen det må sies at det er lenge siden jeg har drevet med forbrukerkjøp, og jeg har bare scannet loven rask, så jeg tar gjerne i mot en korreks hvis det er noe jeg har oversett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterSiden det helt sikkert er rett hva Floksa sier, har jeg nå kommet fram til at jeg hadde stått på mitt alternativ A - holdt på mitt, og latt være å sette valper på hunden, for så heller tåle å bli upopulær.
![]() |
#75 |
Retromum
|
Supert at vi har jurister her inne.
Du har helt rett i dine antagelser om "kravene" i den såkalte avtalen, på tross av det er betalt fullpris for valp, det ikke foreligger skriftlig avtale og det forventes at jeg skal ta alle kostnadene med valpingen, vil jeg også si at avtalen ensidig kommer oppdretter til gode.
Ja, men har fått meg en lærepenge, aldri poste innlegg når man er veldig opprørt samt være varsom med formuleringen. Jeg føler at jeg har fått oppreisning takket være Gaia og Floksa, all ære til dere!
Jepp, det er helt korrekt.
Fortsett gjerne i nerdemodus Gaia.
![]() |
#76 |
can-jur
|
Jurist
![]() |
![]() |
#79 |
Pauset
|
Jeg tenker også at selv om oppdretter har vært dum i den forstand at vedkomne vil ha både pose og sekk (penger for valp og valpekull i tillegg), så burde man uansett ikke si ja til noe som helst om man ikke tenker helt sikkert holde avtalen. Lurer man på vilkår, så burde man sjekke dette før man kjøper. Jeg mener at forbruker også har et ansvar jeg da, eller man kan i alle fall ikke forvente at det jubles når man ikke holder avtaler, rimelige eller urimelige. Dette burde man ha klarert før man kjøpte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter... |
![]() |
![]() |
![]() |
|