Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-10, 09:17   #61
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Jeg syns ikke egentlig at rene nettroll er så veldig ille, de kan være litt irriterende til tider, men som oftest så oppfatter jeg dem som mer underholdende enn irriterende.

Det jeg derimot ikke liker er personer som utnytter andre. Som drar med seg fantasiene sine over i virkeligheten, som får sympati på feil grunnlag og som ødelegger for andre.

Jeg merker at en av fordelene med å bli voksen er at jeg ikke like lett lar meg ”blende” av andres fantastiske eller tåredryppende historier. Jeg er generelt veldig skeptisk hvis jeg får servert historier som er ”larger than life” uten at jeg har opplevd hvordan historien har utviklet seg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 09:27   #62
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Hvorfor har vi trolltråd akkurat nå?

Sånn tenker jeg også - burde jeg ha skjønt at det er troll på FP nå? Er det det?

Men, som mange andre har sagt; nr tre er verst, spesielt hvis man rekker å engasjere seg i historien før man merker at ting ikke rimer.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 09:43   #63
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Denne tråden dukket nok ikke opp på grunn av spesifikke trollmistanker, men jeg mner å huske at troll ble diskutert på generell basis i en tråd for noen dager siden, som handlet om noe helt annet.
Hva og hvor husker jeg ikke.
(Se tittel ... )

Gammel 15-02-10, 10:11   #64
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett troll på flere forum og synes absolutt nr. 3 er verst. Har sett den typen troll både her og på flere andre forum.
Sånn generelt synes jeg egentlig synd på nr.3 og så lenge et slikt troll "bare" forteller historier og får "litt" omtanke, og det ikke drar med seg RL-konsekvenser er jeg troendes til å si at om de innrømmer det - forteller at her er det nok dratt litt langt og man har fortalt usannheter og tøv - ja da kan jeg både tilgi og støtte. Prøve å forstå og hjelpe. For slike troll er åpenbart i en svært vanskelig situasjon med seg selv.
Der det har konsekvenser i RL, utover "å dæggern, der ble jeg lurt for jeg trodde jo på trollet og syntes synd på det" er det forferdelig vanskelig å tilgi, og gi støtte. For da fremstår det bare som ondsinnet, selv om det nok ikke er tenkt sånn. Det er nok mer for å mele sin egen syke mor de holder på med dette framfor for å skade andre, selv om det risikerer å bli langtidseffekten.

De trollene jeg har dumpet borti har virket som de nærmest tror på egne historier selv, og enhver som tviler blir slem. Da er det hvertfall vanskelig å være tilgivende og støttende - det er jo ikke sjans om å nå frem

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 10:19   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns trollene i de to første kategoriene kan være både underholdende og irriterende. Underholdene når de ikke skjønner at de er avslørt, og fryktelig irriterende når de ikke innser at nok er nok.

Kategori 3 hadde jeg nok mer sansen for før, fordi det kunne være "spennende" å avsløre dem. I det siste så har jeg desverre sett flere eksempler hvor den type troll infiltrerer seg mer med mennesker IRL også, og kan både såre og ødelegge. Da er det ikke like spennende lenger. Kategori 3 kan også være vanskelig å avsløre ordentlig, til tross for at det er relativt lett å kjenne "lusa på gangen". Man får ofte en litt dårlig følelse hvis noens historier er litt over the top, eller alltid skal toppe andres.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 10:19   #66
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg må være litt sær og rar. Jeg klarer ikke å tenke at troll av ulike sorter er underholdende. Jeg gidder ikke bruke tid på fjas. Fordi jeg har bedre ting å ta meg til, rett og slett.

Jeg kjenner at jeg gir litt blanke i om andre bruker forumet til å fortelle løgner og få sympati. Sannheten kommer ofte for en dag uansett. Og jeg kjenner at jeg glatt klarer å hoppe over å lese innlegg fra brukere som virker mistenksomme. Jeg har sluttet å bruke tid og energi på slike tråder og slike brukere. Jeg velger å tro på vedkommende, frem til det motsatte er bevist, men hopper glatt over tråder som virker FOR voldsomme til å være sanne. Da kan jeg godt trekke meg tilbake. Jeg er mulig en godtroende person.

Jeg kjenner også at jeg føler meg mistenkeliggjort, pga. jeg vet at en del brukere, ikke kun her på FP, har trodd jeg har vært eller er et troll. Derfor blir ofte slike tråder litt ubehagelige, men jeg får meg også noen tankevekkere. Og vet jo godt at det er mine tanker og følelser det er noe galt med. Men kjenner at jeg gir litt mer "bæng" nå, enn jeg gjorde før. Folk for ta meg sånn som jeg er. Men etter slike tråder, så får jeg meg en tankevekker, med tanke på hva jeg i fremtiden vil dele med andre, skrive om i det åpne forum. Jeg får jo et inntrykk om hva som er ok, og hva som ikke er ok på en måte.

Jeg har ikke inntrykk av at det er, eller har vært mange troll her inne. På andre forum har jeg sett og opplevd troll.

Jeg tenker, at uansett om man er troll 1, 2 eller 3, så sliter man med sine ting, det ligger årsaker bak når man har slike behov for å fremstille seg selv sånn på nett. Tenker at type 3 troll ikke alltid har det så greit med seg selv. At man har behov for oppmerksomhet. Ofte trenger jo slike brukere hjelp.

Jeg ser jo minuset med troll av type 3, der mange brukere bruker tid og energi på å svare, for så å finne ut at alt bare var løgn og tull. Og som Kie skriver, så går dette utover brukere som virkelig har store utfordringer og problemer i livet, og som har få å prate med IRL, og som bruker nettet som terapi, eller for å få råd og hjelp. Slik jeg har gjort litt for mye av. Men det er det jeg mener med å få lærepenger. Ofte, i alle fall for meg, så må man få noen lærepenger før man lærer.

Ser jo at mange her inne bruker forumet på forskjellige måter, og jeg har ofte en følelse av at jeg tar det meste litt for seriøst. Jeg har hatt stor glede av FP på mange måter, fordi forumet virker seriøst, og med lite troll og tull.

Men jeg klarer ikke lengre å irritere meg over trollene. Det blir litt for fjernt i min verden nå. Jeg hopper heller over tråder og brukere som virker trollete.

Jeg er litt sur i dag. Men jeg tror jeg fikk frem det jeg mente allikevel.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 10:29   #67
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Ja, nr 3 har jeg møtt. :roll:

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 10:50   #68
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kan for ordens skyld ikke akkurat like de som hiver sammen en story på nett heller altså. Det er helt idiotisk. Jeg ville bare få frem at det hender troll tar den helt ut og over i rl. De som invaderer andre mennesker der er de verste.

Ikke sant. Og enkelte troll har de samme trekkene som man ser hos psykopatlignende mennesker. De evner å overbevise de mest oppegående og smarte mennesker om ting som ikke eksisterer. Dessverre er enkelte meget lette ofre, da de alltid skal se det beste hos folk og tenker som så at fortid er fortid. Men av og til er fortiden meget viktig for å kjenne et menneske også i nåtiden.

Det er bekymringsverdig at man kan la sånne mennesker komme så tett innpå seg at de har tilgang til sitt nettverk, og ikke minst sine barn.

Gammel 15-02-10, 10:58   #69
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Nr 3 er selvsagt verst.

Gammel 15-02-10, 10:59   #70
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Troll som er opplagte troll fra første stund er morsomme.

Troll som utnytter andres følelser, tid og ressurser er vanskelige å forholde seg til, siden man både synes synd på de og synes synd på de som blir lurt.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De verste? De jeg ikke vet hvem er og som folk driver og hinter om.

Godt oppsummert av kloke damer.

Jeg trodde jeg var nokså immun, men jeg får stadig en på tygga. Troll som bevisst lurer andre inn i et omfattende spill som også invovlerer IRL er rett og slett forferdelig.

Gammel 15-02-10, 11:01   #71
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes nr 3 er de absolutt verste.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 11:02   #72
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Men altså, mener dere at det er troll på FP nå?!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 11:03   #73
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De verste trollene er de som dukker opp i RL og invaderer, lurer og utnytter forsvarsløse mennesker. :har eldre familiemedlem som er i den situasjonen:

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 11:04   #74
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig enig i at troll IRL er de verste. Troll IRL ønsker jeg ikke flere av.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 11:44   #75
Kahlan

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er bekymringsverdig at man kan la sånne mennesker komme så tett innpå seg at de har tilgang til sitt nettverk, og ikke minst sine barn.

Noen ganger oppdager man at trollet er samboer/kjæreste med familiemedlemmer, når de i tillegg har psykopatlignende trekk har man en tøff periode foran (nå bak) seg.

Gammel 15-02-10, 11:46   #76
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Type tre kan jeg ikke fordra. *har fått dosen min, og vel så det*

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 12:13   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror dette er ca det verste trollet: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1940087.ece

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 12:17   #78
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal man gjøre med slike troll da? Forumledelsen har sagt at de ønsker innrapporteringer om troll i stedet for outing, slik at man ikke driver med heksebrenning. Men hva når trollet er involvert i forumbrukernes liv også utenfor forumet? Skal man gi beskjed? Skal man overse det? Det er jo kanskje noe vi bør ta stilling til, ettersom FP etterhvert har blitt et forum hvor deltagerne omgås mye utenfor nettet også, på treff og diverse.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 12:22   #79
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært borte i en tilsvarende situasjon på et annet forum, hvor jeg har valgt å trekke meg tilbake framfor å konfrontere noen med situasjonen eller si ifra på forumet. Der har ikke jeg personlig noe med brukeren å gjøre IRL og kjenner heller ikke brukeren spesielt godt, men kjenner flere som tar en mer aktiv interesse og nok burde vært fortalt hvordan ståa egentlig er. Brukeren er svært aktiv men det virker gudskjelov som om oppspinnet ikke går utover noen andre annet enn at de synes synd på vedkommende for ting som ikke er sanne. Derfor har jeg heller ikke sagt ifra...

I det tilfellet tror vedkommende selv at historiene hvertfall er dels sanne, så det er ikke bare å gå inn å si at "hah - du er avslørt!" - det blir en mye større greie.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 12:22   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Men hva når trollet er involvert i forumbrukernes liv også utenfor forumet? Skal man gi beskjed? Skal man overse det? Det er jo kanskje noe vi bør ta stilling til, ettersom FP etterhvert har blitt et forum hvor deltagerne omgås mye utenfor nettet også, på treff og diverse.

Det syns jeg er et godt poeng. Og hva med de tilfellene man har en hunch man er ganske sikker på at stemmer, men man ikke kan bevise?

For å dra det litt videre, så ser man jo flere og flere tilfeller av mennesker som legger ut sob stories på nett for å få penger og gaver. Det kan jo fint skje her også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.