|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg er mer over på Mims linje nå enn jeg var for noen år siden. Da ville jeg sagt kategorisk nei til abort på grunnlag av Downs for min egen del. Jeg mener fortsatt at Downsbarn bør ha livets rett og at det er synd å velge bort barn fordi de er annerledes, men som nevnt av flere i både denne og tidligere diskusjoner følger det ofte med så mye mer. Det er ikke egentlig syndromet i seg selv som er vanskelig, det er tilleggsproblemene, og det tror jeg det er mange som ikke tenker over. Sist redigert av Matilda : 26-02-10 kl 11:11. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Epikur
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg sier ikke kategorisk at jeg ville tatt abort dersom jeg ble gravid med et barn med Downs. Men jeg har jobbet litt med unger med spesielle behov og jeg har ingen Dissimilis-illusjoner om hvor utrolig kjekt og gøy det er hele tiden. "De er jo så GLADE". Jada.
|
|
|
#63 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndrom
Jeg ser heller ikke bort fra at du har rett i dette.
Jeg tror den 38-årsgrensa var relativt tilfeldig. Hvis man ikke vil tilby noe til alle må man jo tross alt sette grensa et sted. Og hvis den skulle være motivert av risikoavveininger er det jo strengt tatt ei meningsløs grense nå, når man i all hovedsak har gått over til ikke-invasive undersøkelser som dobbeltest og tidlig ultralyd.
|
|
|
#64 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromNå føler jeg meg skikkelig
|
|
|
|
#65 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er ikke dette aspektet jeg mener vi bør ha en debatt om, jeg tror de fleste er enige i at man bør få vite ved UL.
|
|
|
#66 |
|
Dig for victory!
|
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jeg ikke så sikker på. Jeg tror at om man, også tidligere, hadde kunnet valgt bort foster med handikapp, så hadde man gjort det. Samfunnet før var absolutt ikke noe mer ålreit for de som ikke var normale, og handikappede barn ble jo i stor grad satt på institusjon.
|
|
|
#68 |
|
anglofil
Veldig enig i dette. Så kan man også si at det å få barn innebærer mange risikoer, et av dem om barnet er født friskt eller ei. Får man et barn som ikke er friskt så vil livet være preget av å ikke vite fremtiden, du skriver om at det ikke er noe kjekt eller gøy å leve i en slik situasjon. Nettopp, og her er hele poenget jeg prøve å få frem med det tidligere kronglete innlegget mitt. I dag, med den teknologien vi har så kan vi selektivt velge å ikke leve disse livene som overhode ikke er hverken gøy eller kjekke. Og selvfølgelig så vil da mange oss oss, jeg selv inkludert, mest sannsynlig ikke velge å leve disse livene.
|
|
|
#69 |
|
can-jur
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromDa jeg gikk med minstebror var jeg UL i uke 12 for å sjekke at det var liv. Da målte jordmor nakkefold uten at vi ba om det. Jeg var så rasende da jeg kom ut i bilen at jeg gråt. Det er hovedgrunnen til at jeg denne gang ikke kommer til gå til legen før 12 uker er vel passert. Jeg VIL ikke velge og jordmor TVANG oss til å måtte forholde oss til det. Nakkefolden var normal og jeg vet jo ikke om hun hadde sakt noe om den ikke var det. Men for meg var det en grusom opplevelse.
|
|
|
|
#70 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromLisa, jeg skjønner ikke helt, samfunnet tidligere var langt ifra bedre for barn med avvik, hverken holdninger, fordommer, levevilkår og anerkjennelse. Men det du er imot er at vi nå i større grad kan velge?
|
|
|
#71 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi skal pakke det sånn inn. De aller fleste av oss hadde nok sikkert tatt abort om vi hadde fått vite at barnet i magen har Downs. Vi kan vel være såpass ærlig og innrømme at ingen ønsker seg et barn med Downs. MEN om man får et barn med downs eller andre handikap, så gjør man jo det beste ut av det og man er jo selvsagt like glad i barnet. Og om man vår vite det på en tidlig UL, så kan man ta et valg. Det er jo ikke ønskelig at det skal bli en "selvfølge" å ta abort om man oppdager noen unormaliteter, men at hver og en familie kan få vite mest mulig i forkant og ta et valg som passer for seg og sin familie.
|
|
|
|
#72 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromJeg tror også jeg ville ha tatt abort om jeg fikk vite at jeg bar et foster med Downs. Det er et innmari alvorlig syndrom, og de man ser i media og i hverdagen er jo bare de som faktisk fungerer godt. Og jeg tror at man ikke kan unngå et sorteringssamfunn så lenge vi har den lovgivningen vi har.
|
|
|
#73 |
|
anglofil
Nei beklager, jeg klarer visst ikke å si det jeg mener i dag. Jeg mener vi skal få vite, jeg skriver at jeg selv tok UL i uke 12 og jeg skriver at jeg selv med nesten 100% sikkerhet ville ha valgt å avslutte svangerkapet hvis det hadde blitt påvist avvik.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 26-02-10 kl 11:20. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
can-jur
|
Greia for meg er at jeg slettes ikke ønsker meg valget! Jeg vil ikke kunne velge bort. Men moderne teknologi gir meg valget jeg ikke vil ha. Så da må jeg velge bort teknologien til grensen er passert. Jeg tror det hadde vært godt å vite på forhånd, slik at vi kunne forbredt oss, men jeg vil ikke ha muligheten til å velge barnet bort.
|
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Signerer! |
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du vil vite, men ikke ha muligheten til å velge? Dvs. du vil at noen skal si til deg i uke 12 at du kommer til å få et barn med spesielle behov, men du får ikke lov til å ta abort? Mener du i såfall at dette skal gjelde for alle? Da tar man jo i praksis vekk muligheten til selvbestemt abort.
|
|
|
#77 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Stadig økende antall aborter av fostre med Downs syndromI går da jeg satt å leste her, satt jeg også å leste i en blogg. En familie får en funksjonshemmet datter, en datter med Downs.Les dette. Nellas fødselshistorie. http://enjoyingthesmallthings.blogsp...rth-story.html
|
|
|
#78 |
|
can-jur
|
Nei, jeg vil ikke vite i uke 12, men det hadde vært fint å vite etterpå.
|
|
|
|
#79 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du må velge, når du er så klar på at du vil beholde.
|
|
|
#80 |
|
Kald på føttene
|
Men så lenge du ikke oppfyller kriteriene for fosterdiagnostikk skal du jo egentlig ikke få vite i uke 12 heller.
|
![]() |
|
|