Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når barnevernet svikter fullstendig

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-10, 22:37   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når barnevernet svikter fullstendig

A-magasinet i dag skriver om den barnevernssaken i Tønsberg, Nøtterøy og Re, der barnevernet var inne i bildet i NI år, der to gutter ble utsatt for grov omsorgssvikt hele tiden, der folk reagerte på alle kanter og der barnevernet var orientert om at barna levde med vold, narkotika og ekstremt ustabile boforhold. Der mor ble trodd (angivelig fordi hun var talefør, hyggelig og sjarmerende?) når hun gang etter gang hevdet at "nei, nå går det fint", "de bor hos noen venner", "neida, Rolf er en fin omsorgsperson han" (selv om han var voldelig ved flere anledninger). Barnehagen varslet om alvorlige utviklingsproblemer. Barna er muligens utsatt for seksuelle overgrep, men dette er aldri blitt skikkelig etterforsket.

Og så gjør man ingenting??

Jeg blir så forbannet når jeg leser det at jeg rister.

Kommunene syns at barnevernet har gjort en god nok jobb.

Jeg finner dessverre ikke saken på nett. Noen som klarer å søke den opp?

Hvordan kan dette skje? Er dette kultur? Ressurser? Saken nevner dokumentasjon, og dette har jeg også hørt fra andre: At barnevernet ofte dokumenterer sakene altfor dårlig, slik at det blir vanskelig å få til omsorgsovertagelse.

Gammel 12-03-10, 22:41   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når barnevernet svikter fullstendig

Denne saken får meg til å brøle av raseri. Jeg pleier vanligvis å rope varsku når slike artikler skrives, fordi BV jo åpenbart har liten mulighet til å komme med sin versjon. Denne spesifikke saken er likevel så omfattende og hinsides at jeg ikke ser hvordan det er mulig å forsvare det i det hele tatt. Forferdelig tragisk.

Gammel 12-03-10, 22:42   #3
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Saken er skrevet om her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3559314.ece

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 22:46   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Leste samme saken, og er ikke veldig forbauset.

Jeg tenker at det handler om en kombinasjon av ressursmangel, ekstrem turnover i barnevernstjenesten (muligens ikke like utpreget i mindre kommuner som her i byen?), dårlig samarbeid fra kommune til kommune - god mulighet for å "flytte fra en sak," det idiotiske biologiprinsippet i barnevernslovgivningen og i denne konkrete saken: høyst trolig en god dose ren inkompetanse.

Gammel 12-03-10, 22:49   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Det var rystende lesning - har ikke mer å bidra med enn det. Stakkars, stakkars små gutter.

Gammel 12-03-10, 22:50   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste A-magasinet i dag og måtte ta meg sammen for ikke å bryte ut i krampegråt. At noe slikt kan skje i Norge, er utenfor min fatteevne. BV har vært inne i denne saken fra den eldste gutten var 6 mnd gammel. Allikevel kunne denne moren ture frem og overlate barna sine til ulike monstre mens hun selv var på bingo, og det uten at BV grep nevneverdig inn. Hun uteble fra møter, og unnskyldte seg meg at hun var sliten fordi kjæresten hadde rasert hjemmet. En stor skam.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 23:27   #7
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg også holdt på å briste ut i krampegråt da jeg leste dette. Det skal ikke være mulig! Det er helt hinsides at ikke disse guttene ble tatt fra moren i hvert fall før de fylte 1 år! Møkkafolk (ok, tar forbehold om at noe i saken er feil da, men tror det egentlig ikke).

Gammel 12-03-10, 23:47   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så inderlig trist for at slikt faktisk skjer at jeg har ikke ord. Stakkars, stakkars små gutter. Jeg håper de blir veldig godt tatt vare på nå.

Jeg kjenner ikke godt nok til barnevernstjenesten til å uttale meg noe særlig, men jeg kan ikke forstå at det i en så alvorlig omsorgssviktsak som dette kan det være mulig at barnevernet ikke har tatt skikkelig affære. Det heter jo barnevern, men det ser ut som det har vært mer morsvern i dette tilfellet.

Gammel 13-03-10, 00:45   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Møkkafolk (ok, tar forbehold om at noe i saken er feil da, men tror det egentlig ikke).

Er det de som jobber i disse barneverntjenestene du snakker om?

Her står det mer, og med litt andre nyanser. Det er dessverre sånn at det er altfor lett å flytte fra barnevernet, og da blir det vanskelig å få det hele bildet. Og det bør vel være temmelig innlysende at mangel på ressurser spiller en stor rolle i slike saker?
Helt forferdelig det disse gutten har opplevd.

Gammel 13-03-10, 00:49   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke vi kan kalle oss et sivilisert land når vi erkjenner en ressursmangel i Barnevernet.

Gammel 13-03-10, 00:55   #11
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg synes ikke vi kan kalle oss et sivilisert land når vi erkjenner en ressursmangel i Barnevernet.

Enig. Utrolig stygg sak. Det er helt utrolig at barna hadde det så vondt, i så mange år, etter at barnevernet "burde" ha grepet inn og tatt kontroll.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 01:03   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til ressursmangelen (som antageligvis er en årsak til at sakene ikke er godt nok dokumenterte) så står det faktisk at barneverntjenesten fremmet saken for fylkesnemnda for å frata mor omsorgen. Fylkesnemnda ga ikke barneverntjenesten medhold. Nå kan jo dette være nettopp fordi dokumentasjone var for dårlig. Det er vanskelig å vite hva som egentlig har skjedd, for vi får aldri kjennskap til detaljene. Og det er fryktelig trist å tenke på at historien til disse to guttene ikke er unike.

Gammel 13-03-10, 01:42   #13
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og det er fryktelig trist å tenke på at historien til disse to guttene ikke er unike.

Jeg har en fosterbror (halvsøsteren hans bodde også hos oss i noen år) som dessverre har opplevd noe lignende. De kom til oss da de var 5 og 6 år gamle. En lang og grusom historie. Og i deres tilfelle gjorde ikke barevernet jobben sin, og her er det ikke snakk om ressursmangel. De har to eldre søsken, disse ble tatt i fra moren før de to siste ble født. Da den ene barnevernkonsulenten ble konfrontert med spørsmål om hvorfor de ikke hadde fratatt moren omsorgen for de to minste svarte han: "Stakkars mor! Hun har jo allerede mistet to av sine barn."
Nå er moren død og det er stygt å si det, men nå har gutten i en alder av 16 år endelig fått "fred" som han sier selv. I alle disse årene har barnevernet tatt hensyn til mors "beste" og ikke barnas. Så sånne historier som dette gjør meg forferdelig trist og så sint på disse barnas vegne!

Gammel 13-03-10, 01:50   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står jo at barnevernet blant annet politianmeldte et forhold, men at saken ble henlagt. Og at de fremmet sak om omsorgsovertakelse. Når da flertallet i fylkesnemnda mener mor er skikket, så er det ikke så mye mer barnevernet kan gjøre. Da må de vente en ny runde, og fremme en helt ny sak neste gang noe kommer opp.

Barnevernet kan ikke frata noen omsorgen for et barn. De er nødt til å få medhold i fylkesnemnda.

Gammel 13-03-10, 02:13   #15
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

http://tb.no/nyheter/varsler-million-soksmal-1.4872236

Kort sagt: "TØNSBERG: I kjølvannet av overgrepssaken mot de to små brødrene, vurderer guttenes bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen å gå til millionsøksmål mot Re, Nøtterøy og Tønsberg."

Barneombudet har også vist interesse for saken. Store tragiske saker i Vestfold!

Gammel 13-03-10, 03:11   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I tillegg til ressursmangelen (som antageligvis er en årsak til at sakene ikke er godt nok dokumenterte) så står det faktisk at barneverntjenesten fremmet saken for fylkesnemnda for å frata mor omsorgen. Fylkesnemnda ga ikke barneverntjenesten medhold. Nå kan jo dette være nettopp fordi dokumentasjone var for dårlig. Det er vanskelig å vite hva som egentlig har skjedd, for vi får aldri kjennskap til detaljene. Og det er fryktelig trist å tenke på at historien til disse to guttene ikke er unike.

jeg kjenner til en sak med ei psykopat av en mor som helt klart ikke burde ha omsorg for sine barn, men hvor banevernet sa rett ut at de ikke turde lage sak av det (altså ta fra omsorgen) fordi moren var så fryktelig ressurssterk og talefør at de var redd for å tape og miste den lille kontrolleen de hadde i form av avlastningshjem og barnehag m.m (som var tiltak moren selv hadde søkt). For familien rundt var det jo til å rive av seg håret av, men homer ikke de våget å gjøre noe, av redsel for å miste kontakten med ungene.

Alle kunne se at moren kom til å ødelegge ungene, men ingen grep inn av nevnte grunner. Noe som forteller meg at vi langt på vei har mer foreldrevern en barnevern i Norge. Norge er et lite land, så jeg skal ikke si mer om denne situasjonen, men når så åpenbart onde og følelseskalde mennesker som denne moren får lov å ha omsorg for barn, da er det alvorlig svikt i systemet .

Gammel 13-03-10, 08:46   #17
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor i en av de nevnte kommunene og min erfaring med BV, er at de er veldig redde for å tape saken i fylkesnemda. Dette er kanskje et økonomisk spørsmål også, dessverre.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 08:51   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og blir barna tatt fra moren i sånne tilfeller, kan dere banne på at moren oppretter grupper på Facebook og legger ut filmer på Youtube med budskapet "barnevernet tok fra meg barna mine, stakkars meg" og får masse sympati fra alle andre som kun ser hennes versjon. Det florerer av slike grupper på FB nå, flere på lista mi melder seg inn i dem og jeg får helt makk.

Gammel 13-03-10, 09:02   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Noe som forteller meg at vi langt på vei har mer foreldrevern en barnevern i Norge.

Det optimale er jo om barnevernstjenesten klarer å jobbe slik med saker at foreldres og barns interesser blir sammenfallende. Det er selvsagt umulig i mange tilfeller.

Det biologiske prinsipp står sterkt i norsk barnevernlovgivning, og er nok sterkt medvirkende til at åpenbart udugelige omsorgspersoner får prøve seg igjen og igjen.

Gammel 13-03-10, 10:25   #20
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og blir barna tatt fra moren i sånne tilfeller, kan dere banne på at moren oppretter grupper på Facebook og legger ut filmer på Youtube med budskapet "barnevernet tok fra meg barna mine, stakkars meg" og får masse sympati fra alle andre som kun ser hennes versjon. Det florerer av slike grupper på FB nå, flere på lista mi melder seg inn i dem og jeg får helt makk.

Ja ikke sant? Jeg synes vi hører vel så mye om saker der de "stakkars, stakkars foreldrene blir forfulgt og trakkasert av barnevernet". De sakene irriterer meg også, for vi får bare høre foreldrenes versjon av saken. Og den pleier å være serdeles subjektiv.

Det er neimen ikke lett å være barnevernet. På den ene siden må vi ikke risikere at barnevernet bli en institisjon som selv begår overgrep mot familier. På den andre siden skal de gripe inn i situasjoner der det er nødvendig. Jeg synes at medias innblanding i slike saker blir veldig vanskelig. Det kan være nødvendig å sette søkelys på saker der det blir begått feil. Men samtidig er det alt for lett å bli revet med av den ene partens ensidige framtsilling (gjerne foreldrene da, barnevernet sier sjelden noe pga taushetsplikt)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.