|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Når barnevernet svikter fullstendigA-magasinet i dag skriver om den barnevernssaken i Tønsberg, Nøtterøy og Re, der barnevernet var inne i bildet i NI år, der to gutter ble utsatt for grov omsorgssvikt hele tiden, der folk reagerte på alle kanter og der barnevernet var orientert om at barna levde med vold, narkotika og ekstremt ustabile boforhold. Der mor ble trodd (angivelig fordi hun var talefør, hyggelig og sjarmerende?) når hun gang etter gang hevdet at "nei, nå går det fint", "de bor hos noen venner", "neida, Rolf er en fin omsorgsperson han" (selv om han var voldelig ved flere anledninger). Barnehagen varslet om alvorlige utviklingsproblemer. Barna er muligens utsatt for seksuelle overgrep, men dette er aldri blitt skikkelig etterforsket.
|
|
|
#2 |
|
ctrl+z
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigDenne saken får meg til å brøle av raseri. Jeg pleier vanligvis å rope varsku når slike artikler skrives, fordi BV jo åpenbart har liten mulighet til å komme med sin versjon. Denne spesifikke saken er likevel så omfattende og hinsides at jeg ikke ser hvordan det er mulig å forsvare det i det hele tatt. Forferdelig tragisk.
|
|
|
#3 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigSaken er skrevet om her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3559314.ece
|
|
|
#4 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigLeste samme saken, og er ikke veldig forbauset.
|
|
|
#5 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigDet var rystende lesning - har ikke mer å bidra med enn det. Stakkars, stakkars små gutter.
|
|
|
#6 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg leste A-magasinet i dag og måtte ta meg sammen for ikke å bryte ut i krampegråt. At noe slikt kan skje i Norge, er utenfor min fatteevne. BV har vært inne i denne saken fra den eldste gutten var 6 mnd gammel. Allikevel kunne denne moren ture frem og overlate barna sine til ulike monstre mens hun selv var på bingo, og det uten at BV grep nevneverdig inn. Hun uteble fra møter, og unnskyldte seg meg at hun var sliten fordi kjæresten hadde rasert hjemmet. En stor skam. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Er frisk!
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg også holdt på å briste ut i krampegråt da jeg leste dette. Det skal ikke være mulig! Det er helt hinsides at ikke disse guttene ble tatt fra moren i hvert fall før de fylte 1 år! Møkkafolk (ok, tar forbehold om at noe i saken er feil da, men tror det egentlig ikke).
|
|
|
|
#8 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg er så inderlig trist for at slikt faktisk skjer at jeg har ikke ord. Stakkars, stakkars små gutter. Jeg håper de blir veldig godt tatt vare på nå.
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendig
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg synes ikke vi kan kalle oss et sivilisert land når vi erkjenner en ressursmangel i Barnevernet.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Utrolig stygg sak. Det er helt utrolig at barna hadde det så vondt, i så mange år, etter at barnevernet "burde" ha grepet inn og tatt kontroll. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigI tillegg til ressursmangelen (som antageligvis er en årsak til at sakene ikke er godt nok dokumenterte) så står det faktisk at barneverntjenesten fremmet saken for fylkesnemnda for å frata mor omsorgen. Fylkesnemnda ga ikke barneverntjenesten medhold. Nå kan jo dette være nettopp fordi dokumentasjone var for dårlig. Det er vanskelig å vite hva som egentlig har skjedd, for vi får aldri kjennskap til detaljene. Og det er fryktelig trist å tenke på at historien til disse to guttene ikke er unike.
|
|
|
#13 |
|
Multitasker
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigDet står jo at barnevernet blant annet politianmeldte et forhold, men at saken ble henlagt. Og at de fremmet sak om omsorgsovertakelse. Når da flertallet i fylkesnemnda mener mor er skikket, så er det ikke så mye mer barnevernet kan gjøre. Da må de vente en ny runde, og fremme en helt ny sak neste gang noe kommer opp.
|
|
|
|
#15 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når barnevernet svikter fullstendighttp://tb.no/nyheter/varsler-million-soksmal-1.4872236
|
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
jeg kjenner til en sak med ei psykopat av en mor som helt klart ikke burde ha omsorg for sine barn, men hvor banevernet sa rett ut at de ikke turde lage sak av det (altså ta fra omsorgen) fordi moren var så fryktelig ressurssterk og talefør at de var redd for å tape og miste den lille kontrolleen de hadde i form av avlastningshjem og barnehag m.m (som var tiltak moren selv hadde søkt). For familien rundt var det jo til å rive av seg håret av, men homer ikke de våget å gjøre noe, av redsel for å miste kontakten med ungene.
|
|
|
#17 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg bor i en av de nevnte kommunene og min erfaring med BV, er at de er veldig redde for å tape saken i fylkesnemda. Dette er kanskje et økonomisk spørsmål også, dessverre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigOg blir barna tatt fra moren i sånne tilfeller, kan dere banne på at moren oppretter grupper på Facebook og legger ut filmer på Youtube med budskapet "barnevernet tok fra meg barna mine, stakkars meg" og får masse sympati fra alle andre som kun ser hennes versjon.
|
|
|
#19 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det optimale er jo om barnevernstjenesten klarer å jobbe slik med saker at foreldres og barns interesser blir sammenfallende. Det er selvsagt umulig i mange tilfeller.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja ikke sant? Jeg synes vi hører vel så mye om saker der de "stakkars, stakkars foreldrene blir forfulgt og trakkasert av barnevernet". De sakene irriterer meg også, for vi får bare høre foreldrenes versjon av saken. Og den pleier å være serdeles subjektiv. |
|
|
|
![]() |
|
|