Sv: Når barnevernet svikter fullstendig
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
I tillegg til ressursmangelen (som antageligvis er en årsak til at sakene ikke er godt nok dokumenterte) så står det faktisk at barneverntjenesten fremmet saken for fylkesnemnda for å frata mor omsorgen. Fylkesnemnda ga ikke barneverntjenesten medhold. Nå kan jo dette være nettopp fordi dokumentasjone var for dårlig. Det er vanskelig å vite hva som egentlig har skjedd, for vi får aldri kjennskap til detaljene. Og det er fryktelig trist å tenke på at historien til disse to guttene ikke er unike.
jeg kjenner til en sak med ei psykopat av en mor som helt klart ikke burde ha omsorg for sine barn, men hvor banevernet sa rett ut at de ikke turde lage sak av det (altså ta fra omsorgen) fordi moren var så fryktelig ressurssterk og talefør at de var redd for å tape og miste den lille kontrolleen de hadde i form av avlastningshjem og barnehag m.m (som var tiltak moren selv hadde søkt). For familien rundt var det jo til å rive av seg håret av, men homer ikke de våget å gjøre noe, av redsel for å miste kontakten med ungene.
Alle kunne se at moren kom til å ødelegge ungene, men ingen grep inn av nevnte grunner. Noe som forteller meg at vi langt på vei har mer foreldrevern en barnevern i Norge. Norge er et lite land, så jeg skal ikke si mer om denne situasjonen, men når så åpenbart onde og følelseskalde mennesker som denne moren får lov å ha omsorg for barn, da er det alvorlig svikt i systemet .