|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigMan kan gjerne rase, tidvis med rette, over barnevernet. Men barnevernet kan ikke gjøre det som innlysende og selvsagt er riktig å gjøre. De er bundet til å gjøre det som står i loven - uten hensyn til at dette kanskje er feil. Og barnevernsloven er da ikke god nok. For eksempel følger ikke automatisk en barnevernsak med til neste kommune om man flytter. |
|
|
|
#22 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg blir dårlig av å lese.
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Når barnevernet svikter fullstendig
Det skjer nok ikke noe konkret før noen av disse barna mot alle odds blir ressursterke og tøffe nok til å saksøke staten som voksne. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigDen første bekymringsmeldingen kom da det ene barnet var et halvt år?
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Jeg kjenner til en sak som nylig var oppe i fylkesnemnda, der barnet ble tilbakeført mor med begrunnelse at det ikke var bevist at omsorgssvikten hadde preget barnets oppførsel nok. Det er så hårreisende at det er ikke til å holde ut. Dette barnet ble bl.a. jevnlig slått av moren.
|
|
|
#27 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigJeg kjenner til en sak der to søsken på 6 og 8 år ble plassert i fosterhjem, mens fylkesnemnda mente at man ikke kunne bevise samme negative innvirkning på deres 1,5 år gamle lillesøster, så henne fikk foreldrene beholde omsorgen for.
|
|
|
|
#28 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Nemnda skal ta hensyn til det som blir lagt frem under høringen, og det er derfor utrolig viktig at barnevernet har hatt ressurser til å forberede saken godt, noe det dessverre viser seg at de ofte ikke har.
|
|
|
|
#30 |
|
saftig
|
Ikke ulikt den saken jeg snakker om. Hun hadde allerede mistet omsorgen for to eldre barn.
Denne saken var veldig godt forberedt.
|
|
|
#31 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigDet som er ekstra "flott" med denne saken er at en av kommunene (husker ikke hvilken) har fokuset på at han som fikk hjulpet ungene kan ha brutt taushetsplikten sin...............................
|
|
|
#32 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg mener jo man noen ganger har varslingsplikt. Denne mannen burde fått premie. Har han en støttegruppe på Facebook så send meg en invitasjon. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigFinnes det noe støttegruppe å melde seg inn i for at barnevernet skal få mye mer penger å rutte med? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Det håper jeg virkelig de gjør. |
|
|
|
#36 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigHadde i grunnen vært litt interessant å vite om BV ofte taper saker i fylkesnemnda. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg har ikke sett tall som er nyere enn fra 2003, men da fikk barnevernet medhold i 86-90 prosent av sakene (litt varierende fra fylke til fylke).
|
|
|
#38 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når barnevernet svikter fullstendigEr det slik at hvis omsorgspersonen ruser seg (narkotika/alkohol/piller/osv) i så stor grad at bv til varslet så er det nok med dennes ord om bot og bedring for å beholde omsorgsretten? Er det ikke rutine at omsorgspersonen må avlegge rene urin-/blodprøver jevnlig, at barnet/-a får oppfølgingssamtaler og andre tiltak for å sikre at det ikke blir med ordene?
|
|
|
|
#39 |
|
Yes, we can!!
|
I en kommune jeg kjenner ganske godt til så er det ofte dokumentasjon fra BV som er utfordringen. Om det er ressurser, kompetanse eller rutiner som er problemet vet jeg ikke, men juristene river seg i hvert fall i håret over å måtte fremme saker der omsorgssvikten i og for seg er åpenbar, men ikke godt nok dokumentert.
|
|
|
#40 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har opplevd at BV ikke tar med dokumentasjonen fra skolen, de mener kanskje at den ikke er så viktig. |
|
|
|
![]() |
|
|