|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#103 |
|
I mål
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barn
Ikke sant? Jeg mener, idag så jeg en veldig dum mann på Ikea, han bare på tre pølser og sperret hele ketchupautomaten mens han snakket stygt til sin mor (!) og datter. Men jeg fortalte ham ikke at han var dum likevel (men jeg bad ham flytte seg bittelitt). |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å kaste søppel på gaten er jo ikke lov. Røyking er jo lovlig. Jeg synes alt du nevnte var litt problematisk, i grunn.
|
|
|
|
|
|
#106 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJenta burde ha sagt til ac og kompis: "Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet." |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Epikur
|
Smilefjes tøyset, Ingling. Du kjenner henne kanskje ikke godt nok til å vite det, men dette var bare fjas, altså. Mange på FP tøyser og er ganske ironiske, men man må kanskje kjenne folks skrivestil litt.
Eh. Man blir vanligvis ikke bælfeit av å spise vanlig sunn mat. Man dør sjelden av lungekreft av å smugrøyke tre-fire røyk hver fredag heller. (det har vært forsket lite på dette, men et studie fra Helse Sør viser at det er hovedsaklig rullingsrøykere som får lungekreft, mens sigarettrøykere er mindre utsatt, og det er nok en viss forskjell på litt og mye når det gjelder røyk som alt annet)
|
|
|
#108 |
|
Erfaren nok
|
Klart man ikke trenger bli bælfeit av sunn mat. Men man blir ikke bælfeit av å spise sjokolade av og til heller. Om man smugrøyker så er det jo ikke sikkert at dette er noe barna vet om heller, det er kanskje litt av poenget?
|
|
|
#109 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnDet er jo to ting her, det ene er å lære barn at selv om de ser voksne eller andre barn gjør dumme ting så er det ikke alltid det beste å gå bort å påpeke det.
|
|
|
#110 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Det at man må ha seg en røyk er nesten utelukkende genetisk betinget, så på dette punktet kan man bare slappe av og la genene jobbe. :hjernevasket: |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnDet er vel fåtallet som ønsker at sine egne barn skal bli overvektig, eller at de begynner å røyke. Jeg vet at jeg ikke har særlig lyst til at mine barn skal oppleve en barndom/ungdsomstid som overvektig iallefall, og av den grunn prøver vi å ha fokus på sunn mat, fysisk utfoldelse etc. Jeg synes det hadde vært vanskelig å si til (mine etter hvert litt større) barn at man ikke skal spise usunt - samtidig som jeg gafler i meg burger og chips liksom. Jeg tipper det ikke blir særlig trovedig da..? Det er vel derfor man ønsker å røyke i smug også. For det er vanskelig å si at barna for all del ikke må begynne å røyke fordi det er farlig farlig farlig, samtidig som man sitter der med en røyk selv.
|
|
|
#113 |
|
Mother of Dragons
|
Men det blir da ikke noe annet enn å forklare barna andre ting som man preker men som man ikke etterlever? Om det så er overvekt eller at man ikke trener eller noe annet. De færreste av oss lever perfekt så alle får jo den i trynet på ett eller annet vis.
|
|
|
#114 |
|
Erfaren nok
|
Min erfaring er at barn i tidlig skolealder (evt sen bhg alder) ikke er så opphengt i viktigheten av trening for kroppen - eller at man kan dø av overvekt. Iallefall har ikke min datter peiling. Men jeg vil tro at barn som iallefall kan å lese får med seg mer angående røyking, det holder jo å se på en røykpakke. Det er mer direkte prat om røyking og alvorlige sykdommer, enn trening og alvorlige sykdommer. Jeg prater ikke om tenåringer som man kan forklare og diskutere med her, men små barn som "plukker opp" ting. Det er jo litt sånn "røyk er farlig, det kan man dø av" - det er ikke helt sånn "mat og mangel på trening er farlig - det kan man dø av".
|
|
|
#115 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Røyking og svært ekstroverte barnJeg er enig ang. fokuset, Nessi. Og kanskje vi bør snu, eller rette fokuset også på andre skadelige ting til barn, i og med at sykelig overvekt blant barn er skremmende økende? |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Erfaren nok
|
Ja, det er jo skremmende. Men jeg mener at fokuset i grunn ikke bør være barna sitt ansvar. Ikke når de er så små at de går i barnehage/barneskole iallefall.
|
|
|
#120 |
|
Erfaren nok
|
Jeg opplever ikke at det er fokus på røyk i barnehagealder, iallefall ikke i barnehagen? Eller? Men det blir jo noe helt annet med mat, som barna faktisk må spise hver dag.
|
![]() |
|
|