Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-10, 19:29   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Nettopp. Jeg syns ikke røykingen er det sentrale, men at det ikke er greit å være frekk med andre, uansett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:30   #102
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nettopp. Jeg syns ikke røykingen er det sentrale, men at det ikke er greit å være frekk med andre, uansett.

...selv ikke røykere?

( )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:33   #103
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Enig der.
(Selv om man noen ganger kunne ha lyst... )

Ikke sant? Jeg mener, idag så jeg en veldig dum mann på Ikea, han bare på tre pølser og sperret hele ketchupautomaten mens han snakket stygt til sin mor (!) og datter. Men jeg fortalte ham ikke at han var dum likevel (men jeg bad ham flytte seg bittelitt).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:34   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

...selv ikke røykere?

( )

Jeg kan godt forfølge deg litt hvis du vil, sånn for gammelt vennskaps skyld.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:36   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva var egentlig mest problematisk her? At det var et barn som irettesatte en voksen? Eller innholdet i det hun sa? Eller måten hun sa det på?

Hva om irettesettelsen hadde vært på noe annet da. En voksen som kastet fra seg søppel på gaten rett foran barnet. Er det ikke det hele Miljøagentkonseptet går ut på? Å bevisstgjøre barn på miljøvern og at de skal være litt "politi" overfor de voksne i miljøkampen?

Å kaste søppel på gaten er jo ikke lov. Røyking er jo lovlig. Jeg synes alt du nevnte var litt problematisk, i grunn.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes greia er at man ikke går bort til voksne mennesker man ikke kjenner og sier at de er dumme. Helt uavhengig av om det skyldes at de røyker eller hva-som-helst. Man går ikke bort til barn og sier at de er dumme heller.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:39   #106
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jenta burde ha sagt til ac og kompis: "Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet."

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:52   #107
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ikke gjør det.

Vi tar det nå - mens du kan diskuteres rundt til å mene det jeg syns.

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det var jo ikke akkurat veldig hyggelig sagt. Men denne debatten handler ikke om meg, så hadet.

Smilefjes tøyset, Ingling. Du kjenner henne kanskje ikke godt nok til å vite det, men dette var bare fjas, altså. Mange på FP tøyser og er ganske ironiske, men man må kanskje kjenne folks skrivestil litt.

Man KAN kutte røyk. Man kan ikke kutte mat.

Eh. Man blir vanligvis ikke bælfeit av å spise vanlig sunn mat. Man dør sjelden av lungekreft av å smugrøyke tre-fire røyk hver fredag heller. (det har vært forsket lite på dette, men et studie fra Helse Sør viser at det er hovedsaklig rullingsrøykere som får lungekreft, mens sigarettrøykere er mindre utsatt, og det er nok en viss forskjell på litt og mye når det gjelder røyk som alt annet)

Og når det gjelder hva man MÅ og ikke må. Mennesker har behov for rus og stimuli i varierende grad, og folk har ulik grad av tilbøyelighet til avhengighet. Jeg synes det virker utrolig rart å spise 40 kokosboller når man er lei seg, men kan selv gå hen og drikke meg helt sanseløs når jeg er lei meg. Folk har ulike rusbehov, krav til seg selv og evne til selvbeherskelse. jeg kan slutte å røyke på dagen så sant jeg er gravid, kan ha godtefrie år og være totalavholds uten problemer, men jeg liker litt rus, rølp og rock! Og et liv helt uten digg mat, lett bris og smugrøyking er for døllt.

Gammel 13-03-10, 19:57   #108
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Eh. Man blir vanligvis ikke bælfeit av å spise vanlig sunn mat. Man dør sjelden av lungekreft av å smugrøyke tre-fire røyk hver fredag heller. (det har vært forsket lite på dette, men et studie fra Helse Sør viser at det er hovedsaklig rullingsrøykere som får lungekreft, mens sigarettrøykere er mindre utsatt, og det er nok en viss forskjell på litt og mye når det gjelder røyk som alt annet)

Klart man ikke trenger bli bælfeit av sunn mat. Men man blir ikke bælfeit av å spise sjokolade av og til heller. Om man smugrøyker så er det jo ikke sikkert at dette er noe barna vet om heller, det er kanskje litt av poenget?

Jeg prata mer om de foreldren som røyker åpentlyst og barna ser dette.

Det er nok forskjell på litt og mye ift røyk, men likevel så sies det jo at passiv røyking feks, det er farlig det også. Selv om det ikke er i stor grad. Og jeg tviler på at noen ville ha utsatt barna sine for sigarettrøyk hver helg fordi det mest sannsynlig ikke er dødelig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:10   #109
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo to ting her, det ene er å lære barn at selv om de ser voksne eller andre barn gjør dumme ting så er det ikke alltid det beste å gå bort å påpeke det.

Den andre tingen er å prøve å forklare barn at også voksne kan gjøre dumme ting, selv om de vet at det ikke er så bra å gjøre det. Uansett om det dreier seg om røykere som vet at det er farlig å røyke, overvektige som vet om helesrisikoen det er med å være overvektig, folk som drikker for mye, sover for lite, får baksmell på skatten whatever.

Gammel 13-03-10, 20:11   #110
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og når det gjelder hva man MÅ og ikke må. Mennesker har behov for rus og stimuli i varierende grad, og folk har ulik grad av tilbøyelighet til avhengighet.

Det at man må ha seg en røyk er nesten utelukkende genetisk betinget, så på dette punktet kan man bare slappe av og la genene jobbe. :hjernevasket:

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:26   #111
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp- det Mim sa.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:38   #112
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel fåtallet som ønsker at sine egne barn skal bli overvektig, eller at de begynner å røyke. Jeg vet at jeg ikke har særlig lyst til at mine barn skal oppleve en barndom/ungdsomstid som overvektig iallefall, og av den grunn prøver vi å ha fokus på sunn mat, fysisk utfoldelse etc. Jeg synes det hadde vært vanskelig å si til (mine etter hvert litt større) barn at man ikke skal spise usunt - samtidig som jeg gafler i meg burger og chips liksom. Jeg tipper det ikke blir særlig trovedig da..? Det er vel derfor man ønsker å røyke i smug også. For det er vanskelig å si at barna for all del ikke må begynne å røyke fordi det er farlig farlig farlig, samtidig som man sitter der med en røyk selv.

Jeg disser ikke de som smugrøyker eller smuggjør noe annet jeg altså. Ei heller de som ønsker å rocke og levet livet. Jeg ser bare for meg problemet med å forklare det for barna, om man røyker fast og "synlig".

Gammel 13-03-10, 20:40   #113
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser bare for meg problemet med å forklare det for barna, om man røyker fast og "synlig".

Men det blir da ikke noe annet enn å forklare barna andre ting som man preker men som man ikke etterlever? Om det så er overvekt eller at man ikke trener eller noe annet. De færreste av oss lever perfekt så alle får jo den i trynet på ett eller annet vis.

Gammel 13-03-10, 20:46   #114
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det blir da ikke noe annet enn å forklare barna andre ting som man preker men som man ikke etterlever? Om det så er overvekt eller at man ikke trener eller noe annet. De færreste av oss lever perfekt så alle får jo den i trynet på ett eller annet vis.

Min erfaring er at barn i tidlig skolealder (evt sen bhg alder) ikke er så opphengt i viktigheten av trening for kroppen - eller at man kan dø av overvekt. Iallefall har ikke min datter peiling. Men jeg vil tro at barn som iallefall kan å lese får med seg mer angående røyking, det holder jo å se på en røykpakke. Det er mer direkte prat om røyking og alvorlige sykdommer, enn trening og alvorlige sykdommer. Jeg prater ikke om tenåringer som man kan forklare og diskutere med her, men små barn som "plukker opp" ting. Det er jo litt sånn "røyk er farlig, det kan man dø av" - det er ikke helt sånn "mat og mangel på trening er farlig - det kan man dø av". Og dette tror jeg barna snapper opp.

Jeg snakker ikke om det perfekte liv heller. Men barn skaffer seg lett info om røyk og farene ved det i dag, og da kan det umulig være enkelt å forklare hvorfor man velger å gjøre noe som faktisk kan være ganske farlig. Selv om jeg skjønner at man må igjennom den en del ganger som foreldre.

Gammel 13-03-10, 20:53   #115
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig ang. fokuset, Nessi. Og kanskje vi bør snu, eller rette fokuset også på andre skadelige ting til barn, i og med at sykelig overvekt blant barn er skremmende økende?

Gammel 13-03-10, 20:55   #116
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er enig ang. fokuset, Nessi. Og kanskje vi bør snu, eller rette fokuset også på andre skadelige ting til barn, i og med at sykelig overvekt blant barn er skremmende økende.

Ja, det er jo skremmende. Men jeg mener at fokuset i grunn ikke bør være barna sitt ansvar. Ikke når de er så små at de går i barnehage/barneskole iallefall. Jeg opplever jo barn i barnehagen som er redd for å spise pga at de kan bli feite, fordi det har mamma sagt. Det blir et vondt fokus å ha i tidlig alder.

Gammel 13-03-10, 20:59   #117
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Men man har jo fokus på røykens skadevirkninger i tidlig alder, selv om de færreste barnehagebarn røyker?

Gammel 13-03-10, 21:00   #118
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nessie har definitivt et poeng i at man ikke slipper unna mat uansett, ergo er selvfølgelig fokus på overvekt mye mer komplisert enn fokus på røyk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:02   #119
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men dette var en avsporing.

Gammel 13-03-10, 21:03   #120
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men man har jo fokus på røykens skadevirkninger i tidlig alder, selv om de færreste barnehagebarn røyker?

Jeg opplever ikke at det er fokus på røyk i barnehagealder, iallefall ikke i barnehagen? Eller? Men det blir jo noe helt annet med mat, som barna faktisk må spise hver dag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.