Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-10, 21:16   #121
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Hadde bare dratt på smilebåndet at en slik episode..

Gammel 14-03-10, 12:08   #122
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da konkluderer vi med at det er ikke ok å være frekk, selv ikke for barn som vet bedre enn voksne. Men hvis man gjør dommme ting, må man kunne forvente å få høre kommentarer fra de selvsamme barn som vet bedre. Foreldre bør irettesette dem for å være påtrengende og evt. høylydte, men ikke for å vite bedre.

:noterer:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:13   #123
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også slår jeg fast at forskeren jeg hørte på den internasjonale kardiologikongressen, og som sa at grensen for dokumentert økt risiko for røyking gikk mellom 0 og 1, ikke har hørt om undersøkelsen fra Helse Sørøst. Tsktsk.

Alvorlig, det er ingen grunn til å tro at det er ufarlig å røyke 5 røyk per dag, og ingen vet hvor grensen går pr. individ. Det er logisk å tenke seg at det er bedre å røyke 5 enn 15, men dokumentasjonen går altså, internasjonalt sett, mellom å røyke og ikke å røyke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:22   #124
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at sammenligningen med overvekt blir vel søk i denne sammenhengen. Jeg gir hvert fall ikke mine barn en røyk i ny og ne sånn for kosens skyld. Røyk er bare skadelig, sjokolade i små mengder er helt OK. Når det gjelder overvektige mennesker som spiser sjokolade (tenker på 007s eksempel hvor hun klipper og limer) blir det å overforenkle et komplisert tema. Jeg antar at samtlige synes det er greit at også overvektige unner seg en sjokolade, det skader ikke omgivelsene og barnet kjenner igjen sjokoladen som noe godt og fint også han eller hun kan nyte!

Gammel 14-03-10, 12:36   #125
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Snakk for deg sjøl, sier bare jeg.

Og det gjorde jeg ikke?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:44   #126
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo hoppe inn i denne diskusjonen ettersom det var min fireogethalvtåring som på vei hjem fra kino med ingling gikk bort til røykere på trikkeholdeplassen og forklarte at de ikke burde røyke. Det er jo tydeligvis ikke grenser for hvor skrekkelig han kommer til å bli som voksen og hvilken omsorgssvikt han har blitt utsatt for, men jeg får prøve å finne en måte å leve med denne dystre virkeligheten på likevel.

En fireåring lærer at det er dumt å røyke. Han kjenner få som røyker, det røykes sjelden foran ham, han vet ingenting om røykere som pariakaste i dagens Norge eller røykelovens innhold, han har ikke sett fjørti antirøykkampanjer. Og han er vant til at når han gjør noe som er dumt så blir det påpekt at det ikke er så lurt å gjøre, enten av andre barn, voksne, foreldre eller storesøster. Så han går bort og informerer om at det er dumt å røyke. Drama ned her, folkens. Storesøsteren gjorde noe av det samme da hun var på den alderen. Nå som niåring blir hun flau når lillebror gjør det. Det kan hende at noen sosiale koder læres i mellomtiden, og at fireåringen min kan bli et ålreit menneske til slutt han også.

Gammel 14-03-10, 12:46   #127
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, barn på den alderen kan da fint komme med sannheter til fremmede av typen "du har stor mage - du er tykk", "det lukter vondt av deg", "du er gammel og stygg" også. Det har vel med sosiale ferdigheter og at foreldrene burde ha seg en prat til barnet om at det er ikke alltid like lurt å uttale til (eller innenfor hørerekkevidde av) fremmede de tingene man ærlig tenker om dem. (min lillegutt utbasunerte f.eks med talemaskinen i en kø engang at damen foran hadde prompet og at det luktet vondt )

Tolkningen/holdningen at røykingen=dumt (som jo stemmer), stor mage=tykk (som ikke behøver være riktig) og gammel=stygg (som blir feil) er noe barnet har lært et sted - se det blir noe annet. Eller som reklamen sier - jeg blir ikke sint, bare veldig, veldig skuffet - dette er jo også holdninger barn lærer om ting voksne gjør som er "dumt". De lærer det jo et sted, og er vel kanskje ivrige etter å vise fram det de synes de er flinke som vet?

Jeg synes personlig det er flott at barn involverer seg og mener noe om ting rundt seg. Så får det være opp til foreldrene å hjelpe dem å finne ut av hva som er riktig og hva som er galt, liksom.

Og det er selvsagt foreldrene som må fortelle dem om sosiale regler. Men det har vel egentlig fint lite med at røyking er dumt å gjøre

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:49   #128
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Røykere er blitt en pariakaste som altså må tåle offentlig mobbing, skjønner jeg. (Nei, jeg røyker ikke selv).

Ja, i 2010 bør faktisk røykere tåle "offentlig mobbing". Røyking er ingen sykdom, heller ingen medfødt defekt eller handikap. Røyking er dårlig for helsen, forsøplende og harry, og de av røykerne som ikke tåler at folk mener det får vel heller bare slutte å røyke.

Var og spiste på Villa Paradiso i går og tok meg til å tenke på at jeg faktisk ikke synes synd på røykere i det hele tatt der de sitter blåfrosne utenfor restauranten og suger på nikotin-sutten sin. Likeledes ble jeg forbannet da jeg måtte tørke av meg skoene i snøen før vi satte oss i bilen senere fordi jeg hadde tråkket oppi smeltede, ihjeltråkka sneiper utenfor trikke-stoppet. Det så f--n meg ikke ut!!! Bare å røyke og kaste røyken på bakken og la andre tråkke i griseriet...

Røykere bør ikke forvente seg noen form for særbehandling eller forståelse for sitt problem er min oppriktige mening. Innrømmer lett at jeg er skikkelig anti-røyk forresten..

Gammel 14-03-10, 12:52   #129
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg kan jo hoppe inn i denne diskusjonen ettersom det var min fireogethalvtåring som på vei hjem fra kino med ingling gikk bort til røykere på trikkeholdeplassen og forklarte at de ikke burde røyke. Det er jo tydeligvis ikke grenser for hvor skrekkelig han kommer til å bli som voksen og hvilken omsorgssvikt han har blitt utsatt for, men jeg får prøve å finne en måte å leve med denne dystre virkeligheten på likevel.

En fireåring lærer at det er dumt å røyke. Han kjenner få som røyker, det røykes sjelden foran ham, han vet ingenting om røykere som pariakaste i dagens Norge eller røykelovens innhold, han har ikke sett fjørti antirøykkampanjer. Og han er vant til at når han gjør noe som er dumt så blir det påpekt at det ikke er så lurt å gjøre, enten av andre barn, voksne, foreldre eller storesøster. Så han går bort og informerer om at det er dumt å røyke. Drama ned her, folkens. Storesøsteren gjorde noe av det samme da hun var på den alderen. Nå som niåring blir hun flau når lillebror gjør det. Det kan hende at noen sosiale koder læres i mellomtiden, og at fireåringen min kan bli et ålreit menneske til slutt han også.

Amen.

Gammel 14-03-10, 12:54   #130
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, i 2010 bør faktisk røykere tåle "offentlig mobbing". Røyking er ingen sykdom, heller ingen medfødt defekt eller handikap. Røyking er dårlig for helsen, forsøplende og harry, og de av røykerne som ikke tåler at folk mener det får vel heller bare slutte å røyke.

Var og spiste på Villa Paradiso i går og tok meg til å tenke på at jeg faktisk ikke synes synd på røykere i det hele tatt der de sitter blåfrosne utenfor restauranten og suger på nikotin-sutten sin. Likeledes ble jeg forbannet da jeg måtte tørke av meg skoene i snøen før vi satte oss i bilen senere fordi jeg hadde tråkket oppi smeltede, ihjeltråkka sneiper utenfor trikke-stoppet. Det så f--n meg ikke ut!!! Bare å røyke og kaste røyken på bakken og la andre tråkke i griseriet...

Røykere bør ikke forvente seg noen form for særbehandling eller forståelse for sitt problem er min oppriktige mening. Innrømmer lett at jeg er skikkelig anti-røyk forresten..

Dobbeltamen!

Gammel 14-03-10, 13:12   #131
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Veldig bra,Acsa!!

Gammel 14-03-10, 13:14   #132
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som reagerer på at en fireåring sier fra, spørsmålet er vel om du som forelder synes det er greit at hun går bort til fremmede mennesker og sier det hun mener?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:18   #133
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var det ingling (som den fantastiske kinogående "tante" hun er) og ikke jeg som var tilstede og hadde muligheten til å gripe inn der og da, og nei, jeg synes faktisk ikke at en fireåring kommer med denne typen informasjon kvalifiserer helt til å bli kalt for en "uoppdragen drittunge" av smilefjes. Men når storesøster har skjønt de sosiale kodene så er det kanskje et lite tegn på at hun har blitt forklart at det ikke er nødvendig å informere røykere om at de er idioter som røyker. Så jeg tror jeg lander på en mellomting. Synes ikke det er så big deal som en del her tydligvis synes. F.eks synes jeg det er helt greit når storesøster som miljøagent går bort til en forelder i barnehagen og sier at det er dumt å la bilen stå på tomgang.

Gammel 14-03-10, 13:20   #134
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg trekker dette innlegget på grunn av trusler.

Sist redigert av Slettet bruker : 14-03-10 kl 13:26.
  Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:25   #135
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har dermed mottatt følgende pm med tittelen: Skal du ha bank

Sitat:

Jeg har sluppet opp for rødprikker, men du kaller ikke min fireåring en uoppdragen drittunge sånn helt uten konsekvenser, altså!

http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=126

Jeg trekker meg med dette fra diskusjonen da jeg ikke liker trusler.

Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:27   #136
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men det at en unge på fire kommenterer noe er ikke det minste rart. Det som er rart er om de voksne etterpå sier at nå var du jammenmeg kjempeflink og klapper i hendene.

:sniker seg inn igjen litt mindre såra og vonbroten: Bare for å presisere: Vi klappet ikke i hendene og sa at han var kjempeflink, vi humret litt og sa at han hadde helt rett men at det kanskje var greit å ikke gå bort til folk på den måten. Jeg har full tillit til Acsa og Ulvefars barneoppdragelse og ser ikke på det som min jobb å irettesette verdens skjønneste gutt for en så uskyldig greie. Forøvrig signerer jeg alt Acsa har sagt. :sniker seg ut igjen:

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:27   #137
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har dermed mottatt følgende pm med tittelen: Skal du ha bank

Jeg trekker meg med dette fra diskusjonen da jeg ikke liker trusler.

Fleiper du eller?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:32   #138
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er offisielt forvirret: Har asca truet smilefjes med bank? Var det hennes barn som snakket til kompisen til aC? Var det en annen sitt barn, bare at denne personen har holdt seg skjult fram til nå? :klør seg i hodet:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:32   #139
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ja, hva er dealen med at røykere kan kaste sneiper overalt? Jeg har aldri skjønt dette? Gjør alle røykere det? Det ligger jo sneiper stort sett strødd overalt.

Gammel 14-03-10, 13:38   #140
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg røyker til tider selv, og syns det er bittelitt dramadronningete å mene at en kommentar fra en fireåring beviser at man er en pariaskaste i samfunnet.

Det finnes da ingen gode grunner til at røykere ikke skal være en pariakaste i samfunnet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.