|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Om å holde språket ved likeSynes dere det er lett og holde den skriftlige norsken ved like? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Om å holde språket ved likeJeg er mye flinkere til å skrive god/riktig norsk nå enn jeg noen gang har vært tildig. Ikke minst takket være dette fantastiske forumet!
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å holde språket ved likeKommaregler er jeg ikke så god på, men ellers føler jeg at det går greit. Engelsken er jeg mer ustø på, og fransken er vel nærmest i koma.
|
|
|
#5 |
|
*_*
|
Sv: Om å holde språket ved likeJeg studerer et fag som krever mye skriftlig, og har jobbet med å skrive i flere år før det, så min norsk blir holdt godt ved like. Engelsken og fransken, derimot...
|
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Om å holde språket ved likeFransken er det dårlig med. Irsken ligger enda verre an, jeg kan snart ikke si at jeg heter Ru og er fra Norge en gang.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om å holde språket ved likeJeg synes det er vanskelig både når det gjelder norsk skriftlig og engelsk skiftlig jeg. Har studert et par år i utlandet og var rimelig stødig da, men forsvinner fort når jeg ikke bruker det. Jeg har aldri vært så kjempeflink til å formulere meg skriftlig og synes det er litt leit at jeg ikke blir flinkere med årene kun ved hjelp av å bli eldre. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Om å holde språket ved like
Samme her. Jeg synes det går greit med skrivingen. Grammatikkregler, derimot. Jeg er uhyre dårlig på å huske hva som er hva av alle disse greiene (pronomen, preteritum, adverb osv), det har rett og slett gått i glemmeboka, men skrivingen går mer eller mindre automatisk. Jeg har jo småfeil enda da, Veronal lærte meg for en stund siden at det ikke skriver "hvertfall" men " i hvert fall", og den er jeg blitt mye bedre på nå.
|
|
|
#10 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Om å holde språket ved likeJeg synes det er vanskeligere enn det var, men jeg blir mer bevisst jo mer jeg skriver. FP hjelper, med andre ord. Jeg er stort sett ganske stø i grammatikk, men sliter mer med tegnsetting og å bruke de samme formene konsekvent.
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Om å holde språket ved likeJeg gjør jo knapt annet enn å skrive (eller å rette på ting andre har skrevet), både profesjonelt og på fritiden, så jeg tror i grunnen skriftspråket mitt bare blir bedre etter som tiden går. Jeg skriver mindre engelsk nå for tiden enn jeg har gjort i perioder, men derimot er tysken min i rask bedring, så i sum tror jeg språkkompetansen min er bedre enn noen gang.
|
|
|
#12 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Om å holde språket ved likeDet går ganske greit. Kommaregler har jeg jo aldri praktisert, så der kan jeg ikke skylde på vedlikeholdet. Nynorsken, derimot, den er røten, den. Men så er jo omtrent alt blitt tillatt der også, så det er knapt til å holde styr på. Garborg og Vesaas vrir seg nok i grava.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Kanskje du vil låne noen bøker fra Poden?
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Um. Det er noen pirathistorier i den ene boken, mulig det er noe seilbåtrigging der, men det er kanskje ikke det du er på jakt etter?
|
|
|
#17 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Om å holde språket ved likeJeg klarer å holde skriftspråket greit ved like. Tror jeg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Om å holde språket ved likeJeg er norsklærer og holder språket og skrivingen ved like, både nynorsk og bokmål. Jeg snakka litt med elevene idag, og de sa at det var omtrent bare på prøvene mine at de skrev for hånd. De skriver som noen griser, en del av de, og dette er "pene" jenter. Så det med håndskriften er interessant ja.
|
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Sv: Om å holde språket ved likeJeg skriver masse, både på jobb og i fritida, så definitivt ja. Jeg skriver stort sett engelsk i jobbsammenheng, men jeg har hatt veldig norskskjerpende jobber før, og degger for norsken min på privaten.
|
![]() |
|
|