Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å holde språket ved like

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 14:32   #1
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Om å holde språket ved like

Synes dere det er lett og holde den skriftlige norsken ved like?

Det gjør ikke jeg. I skoletiden skrev jeg feilfritt, ingen ordfeil, grammatikken satt som støpt og språket var godt og flytende. Nå merker jeg at jeg oftere og oftere lurer på hva som er god setningsoppbygging, tegnsetting og enkle grammatiske regler.

Sikkert flere grunner til det (håper ikke tidlig demens er en av de...), den største er sikkert at jeg nesten aldri skriver norsk lenger, på jobb går det omtrent bare i engelsk.

Flere som kløner som meg eller har dere full kontroll?

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:03   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å holde språket ved like

Jeg er mye flinkere til å skrive god/riktig norsk nå enn jeg noen gang har vært tildig. Ikke minst takket være dette fantastiske forumet!
Nesten så jeg burde tatt norsk-en på vgs. en gang til.

(Jeg er dyslektiker og mange ting går ikke automatisk når jeg skriver. Men jeg har lært meg mange fine huskeregler, og de sitter tydeligvis bedre nå.)

Gammel 17-03-10, 15:06   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Synes det går greit, men blir mer og mer usikker på engelsken.

Gammel 17-03-10, 15:15   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kommaregler er jeg ikke så god på, men ellers føler jeg at det går greit. Engelsken er jeg mer ustø på, og fransken er vel nærmest i koma.

Gammel 17-03-10, 15:17   #5
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg studerer et fag som krever mye skriftlig, og har jobbet med å skrive i flere år før det, så min norsk blir holdt godt ved like. Engelsken og fransken, derimot...

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:22   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fransken er det dårlig med. Irsken ligger enda verre an, jeg kan snart ikke si at jeg heter Ru og er fra Norge en gang. Men det er jo fordi jeg ikke får praktisert det.
Engelsken bekymrer meg ikke, men den har jeg i beinmargen. Får ikke snakket nok av det heller, forresten. :må finne meg en venn å snakke engelsk med:

Gammel 17-03-10, 15:31   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Mye på grunn av FP, egentlig. Engelsken vedlikeholder jeg via jobb.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:36   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er vanskelig både når det gjelder norsk skriftlig og engelsk skiftlig jeg. Har studert et par år i utlandet og var rimelig stødig da, men forsvinner fort når jeg ikke bruker det. Jeg har aldri vært så kjempeflink til å formulere meg skriftlig og synes det er litt leit at jeg ikke blir flinkere med årene kun ved hjelp av å bli eldre.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:58   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja. Mye på grunn av FP, egentlig.

Samme her. Jeg synes det går greit med skrivingen. Grammatikkregler, derimot. Jeg er uhyre dårlig på å huske hva som er hva av alle disse greiene (pronomen, preteritum, adverb osv), det har rett og slett gått i glemmeboka, men skrivingen går mer eller mindre automatisk. Jeg har jo småfeil enda da, Veronal lærte meg for en stund siden at det ikke skriver "hvertfall" men " i hvert fall", og den er jeg blitt mye bedre på nå.

Gammel 17-03-10, 16:08   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er vanskeligere enn det var, men jeg blir mer bevisst jo mer jeg skriver. FP hjelper, med andre ord. Jeg er stort sett ganske stø i grammatikk, men sliter mer med tegnsetting og å bruke de samme formene konsekvent.

På videregående skrev jeg et veldig radikalt bokmål, og brukte former som ikke finnes i ordboka. Verbet å skrive ville jeg bøyd som jeg gjør muntlig - å skrive, skriver, skreiv, har skrivi. Etter at jeg begynte å studere i Oslo - med engelsk som arbeidsspråk - forandret både det muntlige og det skriftlige språket mitt seg, uten at jeg egentlig var bevisst på det. Det er mest naturlig for meg å bruke diftonger og a-endinger der jeg kan, men nå synes jeg det er slitsomt å lese selv dersom det blir for mye av det. Altså surrer jeg en del med hvilke former jeg skal bruke, og kan fort ende med å blande innad i samme tekst.

Gammel 17-03-10, 16:17   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør jo knapt annet enn å skrive (eller å rette på ting andre har skrevet), både profesjonelt og på fritiden, så jeg tror i grunnen skriftspråket mitt bare blir bedre etter som tiden går. Jeg skriver mindre engelsk nå for tiden enn jeg har gjort i perioder, men derimot er tysken min i rask bedring, så i sum tror jeg språkkompetansen min er bedre enn noen gang.

Gammel 17-03-10, 16:21   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det går ganske greit. Kommaregler har jeg jo aldri praktisert, så der kan jeg ikke skylde på vedlikeholdet. Nynorsken, derimot, den er røten, den. Men så er jo omtrent alt blitt tillatt der også, så det er knapt til å holde styr på. Garborg og Vesaas vrir seg nok i grava.

Engelsken min er sikkert omtrent like korrekt som norsken, siden det er det språket jeg leser mest.

Gammel 17-03-10, 16:22   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tysken min har også en svært bratt læringskurve for tiden, ja.

Gammel 17-03-10, 16:26   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tysken min har også en svært bratt læringskurve for tiden, ja.

Kanskje du vil låne noen bøker fra Poden? Da kan du sikkert få et imponerende bra spøkelsesrelatert ordforråd.

Og så kom jeg plutselig på hva han sa til meg da jeg fortalte i forfjor sommer at jeg skulle treffe noen tyskere på kafé, og at jeg da kom til å få øvd meg litt på å snakke tysk. Han mente nemlig at da burde jeg lære meg noe vanskelig å si: "Du kan si ... du kan si 'Dinosaurieknochen habe ich gefunden'!".

Gammel 17-03-10, 16:42   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Vet du, det hadde kanskje slett ikke vært så dumt å lese noen barnebøker på tysk.

Har han noen som omhandler rigging?

Gammel 17-03-10, 16:45   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Vet du, det hadde kanskje slett ikke vært så dumt å lese noen barnebøker på tysk.

Har han noen som omhandler rigging?

Um. Det er noen pirathistorier i den ene boken, mulig det er noe seilbåtrigging der, men det er kanskje ikke det du er på jakt etter?

Gammel 17-03-10, 17:50   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer å holde skriftspråket greit ved like. Tror jeg.
Jeg er mer bekymret for dagens unge som skriver SMS-språk i hytt og gevær.
For ikek snakke om håndskriften. Når blir den borte liksom? Alt forgår på PC, mobil og andre elektroniske duppeditter.
Nå er dette bare mine egne bekymringer, men vi peser ganske mye på håndskrift hjemme. Uten automatisk stavekontroll.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:24   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er norsklærer og holder språket og skrivingen ved like, både nynorsk og bokmål. Jeg snakka litt med elevene idag, og de sa at det var omtrent bare på prøvene mine at de skrev for hånd. De skriver som noen griser, en del av de, og dette er "pene" jenter. Så det med håndskriften er interessant ja.

Gammel 17-03-10, 19:47   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver masse, både på jobb og i fritida, så definitivt ja. Jeg skriver stort sett engelsk i jobbsammenheng, men jeg har hatt veldig norskskjerpende jobber før, og degger for norsken min på privaten.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:48   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver sykt mye i jobbsammenheng og føler egentlig at språket bare blir bedre og bedre, faktisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.