Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lønn når man ikke har skole etter videregående

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Min lønn er
Jeg har ikke lønn/jobb 2 2,94%
< 250 000 13 19,12%
< 350 000 30 44,12%
< 450 000 15 22,06%
Over 500 000 8 11,76%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-10, 09:34   #41
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lønn når man ikke har skole etter videregående

Tjener ca.400.000 og har ikke fullført vgs.
Jobber ca.60 %.

Gammel 24-03-10, 10:58   #42
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Eksmannen min har bare fagbrev, og tjener over millionen.
Jeg må innrømme at jeg synes det er feil at jeg, med 9 års universitetsutdanning, tjener langt under halvparten.

Enig med ea: på et forum med overvekt av menn, ville man funnet mange flere som hadde krysset av for over en halv million.

Men er man egentlig så mye mer verdt, er jobben man utfører verdt mye mer, selv om man har lest i ni år? Burde det kvalifisere til automatisk rikdom?

Hva man genererer av verdiskapning bør vel også vise i lønnen?
Man kan jo ha EVNER, selv om man ikke har papirer på de?

Jeg er for øvig i samme båt som deg, med en mann uten utdannelse som tjener bra (og jobber hardt) og meg selv som tjener middelmådig med en(om enn ikke ni år) bachelorgrad.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 11:13   #43
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har svennebrev (som tilsvarer ikke skole etter vgs) og tjener rett under 400.000.

Gammel 24-03-10, 11:21   #44
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Men er man egentlig så mye mer verdt, er jobben man utfører verdt mye mer, selv om man har lest i ni år? Burde det kvalifisere til automatisk rikdom?

Det har jo ikke noe med hvor mye en enkeltperson er VERDT å gjøre, da! Det har å gjøre med at man ikke verdsetter utdanning, og at man taper penger på å utdanne seg. Samfunnet blir ikke bedre om ingen ønsker å bruke tid og penger på å utdanne seg heller Sånn som det er nå, vil folk som meg aldri komme i nærheten av den livslønnen en uten utdanning og en ok lønn har. Jeg synes du snur spørsmålet helt på hodet i svaret ditt. Nei, man er ikke mer verdt som utdannet. Men burde man virkelig straffes så hardt lønnsmessig for å prioritere mer teoretisk kunnskap?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 11:28   #45
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Nå studerer jeg, men før jeg fikk barn jobbet jeg i bokhandel, og tjente rett under 250 000,- i året. Det var etter at jeg hadde jobbet der i nesten 7 år, inkl. 1,5 år med fagskole (regner ikke den som høyere utdannelse).

Gammel 24-03-10, 13:51   #46
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så "vi" så _bare_ har vgs er dumme?

Har noen sagt det? Skulle noen oppfatte det som om jeg mener det, så sier jeg i så fall at jeg selv er dum også.

Jeg har jobbet siden videregående - jobbet meg oppover.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 13:54   #47
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Forresten, jeg er nok litt "domm", jeg har krysset av for feil valg i pollen, skulle vært en opp.

Er litt domm jeg også. I en poll jeg selv har laget.

Gammel 24-03-10, 13:58   #48
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så "vi" så _bare_ har vgs er dumme?

Hvor har du lest dette da?

Gammel 24-03-10, 13:58   #49
Nå også i farger

Standard

Jeg selv tjener mellom 350 000 - 450 000. I fjor hadde jeg 450 000, men min egentlige årslønn ligger lavere.

Det var i grunn tilfeldig at jeg har endt opp her jeg er, men jeg er veldig fornøyd med valget. Det ligger mye hardt arbeid i de siste 10 årene. Først nå jeg føler jeg kan "lene" meg litt tilbake ... Ok lønn og masse fleksibilitet.

Gammel 24-03-10, 14:11   #50
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, men damer velger jo å ikke gjøre det, så da syns de vel at det er noe annet som gjør det verdt det, da?

Eller kan forskerne den godeste Eia var i kontakt med ha et poeng i at kvinner og menn har ulike interesser? At kvinner i større grad interesserer seg for jobber som typisk utføres i offentlig sektor og menn i større grad i yrker som utføres i privat sektor? Kvinner velger jobb etter interesse, menn velger jobb etter interesse. Alt ok så langt. Men så har det utviklet seg slik i samfunnet, at de interesser kvinner har og de oppgavene de utfører ikke verdsettes på samme måte som det menn gjør? At det ikke nødvendigvis handler om at menn velger mer taktisk eller forsaker sine interesser for å få en god inntekt, men at det arbeidet de utfører verdsettes mer og blir betalt deretter - kanskje fordi det har vært nettopp menn som har vært i posisjon til å sette en verdi på det arbeidet som utføres.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 14:14   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller så ser menn mer på seg selv som forsørgere, og velger derfor i høyere grad det som betaler seg.

Men poenget er uansett: Hadde det ikke kvinner syns det var verdt det, så hadde de valgt annerledes, yrkene hadde vært tomme for folk, og man hadde MÅTTET betale mer for å få dekket stillingene. Men slik er det jo ikke.

Gammel 24-03-10, 14:23   #52
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller så ser menn mer på seg selv som forsørgere, og velger derfor i høyere grad det som betaler seg.

Men poenget er uansett: Hadde det ikke kvinner syns det var verdt det, så hadde de valgt annerledes, yrkene hadde vært tomme for folk, og man hadde MÅTTET betale mer for å få dekket stillingene. Men slik er det jo ikke.

Jo, det er sant. Men jeg er ikke like overbevist som deg om at markedstankegangen må være eneste og beste løsning. :raddisfaddis: Jeg SER at kvinner ved å velge annerledes kunne tvunget opp lønningene i omsorgssektoren, men jeg mener bestemt at det må finnes bedre medisin enn å tvinge mennesker til å velge yrke på tvers av interesse og kanskje ferdigheter.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 14:51   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man tvinger dem jo ikke. De syns jo tydeligvis det er verdt det. :maler:

Dessuten, om man IKKE skal bruke markedstanken, så får man en mismatch mellom tilbud og etterspørsel: Betaler man sykepleiere for godt så blir det vanskelig for dem å få jobb, fordi for mange søker seg til yrket. Betaler man for lite, så får man for få.

Gammel 24-03-10, 14:58   #54
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Det har jo ikke noe med hvor mye en enkeltperson er VERDT å gjøre, da! Det har å gjøre med at man ikke verdsetter utdanning, og at man taper penger på å utdanne seg. Samfunnet blir ikke bedre om ingen ønsker å bruke tid og penger på å utdanne seg heller Sånn som det er nå, vil folk som meg aldri komme i nærheten av den livslønnen en uten utdanning og en ok lønn har. Jeg synes du snur spørsmålet helt på hodet i svaret ditt. Nei, man er ikke mer verdt som utdannet. Men burde man virkelig straffes så hardt lønnsmessig for å prioritere mer teoretisk kunnskap?

Verdien jeg snakker om her er hva man er verdt å få i lønn altså, ikke som menneske. Det kom ikke helt klart frem, jeg omformulerte meg midt i setningen.

Men man går inn i en utdannelse med en viss innsikt i hva den er verdt på arbeidsmarkedet. Studerer man Japansk i 6 år, og topper det med 3 år Japansk historie, kan man ikke ha forventning om å tjene en milllion f.eks?
Det er greit at manda har tilegnet seg teoretisk kunnskap i 9 år, men hva er det verdt på arbeidsmarkedet? Nå vet ikke jeg hva du har studert da, men du skjønner sikkert poenget mitt.

Jeg synes ikke at antall år på skolebenken nødvendigvis gjør at man fortjener mye lønn.

Tre stk!
Gammel 24-03-10, 18:15   #55
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Men så har det utviklet seg slik i samfunnet, at de interesser kvinner har og de oppgavene de utfører ikke verdsettes på samme måte som det menn gjør? At det ikke nødvendigvis handler om at menn velger mer taktisk eller forsaker sine interesser for å få en god inntekt, men at det arbeidet de utfører verdsettes mer og blir betalt deretter - kanskje fordi det har vært nettopp menn som har vært i posisjon til å sette en verdi på det arbeidet som utføres.

Nettopp.

Sybil: jeg har ikke studert japansk i 6 år, men er utdannet lærer på vgs i norsk og samfunnsfagene. Jeg synes faktisk jeg fortjener mer lønn enn en selvlært selger av datautstyr, f.eks.
Jeg har også motsatt syn -jeg mener utdanning i større grad automatisk burde bety bedre lønn enn det det gjør i dag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 19:57   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp.

Sybil: jeg har ikke studert japansk i 6 år, men er utdannet lærer på vgs i norsk og samfunnsfagene. Jeg synes faktisk jeg fortjener mer lønn enn en selvlært selger av datautstyr, f.eks.
Jeg har også motsatt syn -jeg mener utdanning i større grad automatisk burde bety bedre lønn enn det det gjør i dag.

Hvorfor i alle dager? Hva med å vurdere etter prestasjon, ikke etter hva man har gjort i tiden før man presterer?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 20:05   #57
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Jeg er verken mann eller har høyere utdanning og jeg tjente 495 000 i fjor. I mitt yrke er topp lønna mellom 700-800 kroner mange med høyere utdannelse velger dette yrket selv etter at de har jobbet i andre såkalte status yrker. Men det gir ikke mere tyngde for det. Erfaring spiller en stor rolle og at man faktisk må fullføre ett år på skole for å bli det jeg er. Jeg elsker jobben min og har alltid elsket det jeg jobber med nå. Mamma skammer seg fryktelig over yrkes valget mitt og mener at jeg kunne ha blitt så mye mer. Men for meg teller penger ganske mye samt at jeg elsker det jeg gjør og at jeg har stor videreutviklings potensiale innad i bedriften

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 20:07   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Godt sagt, aC. Forhåpentligvis gjør jo utdanning noe med prestasjonene, da, så ofte ER det jo en sammenheng. Jeg har i hvert fall godt betalt for utdannelsen min. Men jeg har jo valgt yrker med mye konkurranse, stor fallhøyde og ekstrem arbeidsmengde og prestasjonskrav. Manneyrker, altså. Det hjelper selvsagt også. Men uten utdannelsen, karakterene derfra, og evnene derfra, så hadde jeg jo ikke fått innpass der.

Andre steder er det annerledes.

Jeg syns for eksempel det er helt som det skal være at sveisere som spesialiserer seg med å ta de avanserte sveisesertifikatene og dermed kvalifiserer seg til vanskelig arbeid med stor mangel på folk, får veldig godt betalt for det.

Gammel 24-03-10, 20:12   #59
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg har jobbet som selger, og salg er faktisk ganske vanskelig.
Man må ha et talent og man må ha en teknikk. Man har et sinnsykt press på seg for å prestere, og man fortjener hvert øre av den lønnen man får.
Jeg jobber forresten med salg også i dag. I butikk. Ja, med høyrere utdannelse.

Som lærer er vel man så godt som sikret jobb. Og er man først ansatt kan man jo ikke engang få sparken med mindre man virkelig har gjort noe grovt.
I tillegg får man jobb pr brev. Min svigerinne er lærer på vgs, hun er biolog.
Hun sendte et brev til en skole og fikk jobb. Ingen intervju, det gikk kun på ansiennitet. Sånne ting synes jeg kompenserer for en god del lønn.

Tre stk!
Gammel 24-03-10, 20:15   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Gode selgere er det stor mangel på, særlig gode selgere som ønsker å jobbe med det i år etter år etter år. Så de er 1) kjempeviktige for lønnsomheten til en bedrift og 2) vanskelige å få tak i. Det er klart de tjener godt. De gode, altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.