Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lønn når man ikke har skole etter videregående

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Min lønn er
Jeg har ikke lønn/jobb 2 2,94%
< 250 000 13 19,12%
< 350 000 30 44,12%
< 450 000 15 22,06%
Over 500 000 8 11,76%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-10, 12:48   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønn når man ikke har skole etter videregående

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor hisse seg opp? Halvparten av de som har svart ligger mellom 250–350 000 i årslønn. Å jobbe full stilling og tjene 250 000 er ikke akkurat gullønn.

Enig, jeg tror neppe det at tre her inne har over 500 000 i året uten høyere utdanning er representativt for hele bildet. Og hvorfor er det så urettferdig om noen klarer å skaffe seg et livsgrunnlag som betaler godt uten høyere utdanning? Det finnes mange av dem som ikke er skoleflinke og derfor ikke klarer det med å studere, hvorfor skulle ikke de få lov å lykkes? De har jo gjerne gått rett ut i jobb som ganske unge, det er ikke alltid lett det heller. Er utdannelse det eneste som skal speile lønn? Synes det er veldig fint å se venner fra ungdomsskolen klare seg godt her i livet, selv om skolen ikke var noe de lyktes så bra med. Det er da nok av de som ikke får til noe som helst eller sliter seg ut på en lønn man ikke kan leve av, det er verre og en mye tyngre bør for fellesskapet.

Sist redigert av emm : 23-03-10 kl 13:01.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:02   #22
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

3 stk som har svart over 500 000?
Det må jo vere eksepsjonelt bra dersom ein ikkje har meir enn VGS?
Skulle likt å visst kva for eit yrke dei har.

Samme som min kjære mann. Taktekker. Han har fagbrev fra VGS og tjener nesten 600 000 i året.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:02   #23
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

For tiden har jeg 0, men håper det endres i trygderetten. Før jeg ble hjemme med barn med ekstra behov for å jobbe intensivt med det ene behovet i håp om å bli kvitt det, så hadde jeg ca 290.000.

Mannen har over 500.000 på kun vgs.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:46   #24
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Så "vi" så _bare_ har vgs er dumme?

Når min mann jobbet som kjemist prossesopratør(som han er utdannet til) Tjente han nesten 500 000 i året på 5 skift.

Gammel 23-03-10, 14:51   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor hisse seg opp? Halvparten av de som har svart ligger mellom 250–350 000 i årslønn. Å jobbe full stilling og tjene 250 000 er ikke akkurat gullønn.

Isj, jeg hisser meg jo ikke opp over de - heller av de som tjener over 400'

Altså: Sånn egentlig hisser jeg meg ikke opp altså. Jeg kan jo bytte jobb og velge en anne jobb - men jeg digger jo jobben min.

Gammel 23-03-10, 15:58   #26
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, eg syns ikkje at dei som berre har VGS ikkje fortjener å få over 500 000 i lønn. Absolutt ikkje. Eg lurte berre på korleis dei fekk det til! Tenkte ikkje på at dei antageligvis var sjølvstendig næringsdrivande. Røkke har vel også minimalt med utdannelse.

Men eg trur likevel at eg vil anbefale mine barn å ta ein utdannelse for å ha eit sikkerhetsnett. Det er nok berre ein liten del av dei utan utdannelse som klarar å få ei årslønn på over 500 000.

Men eg irriterar meg litt over at det er relativt dårlig korrelasjon mellom antall års utdannelse og lønn i enkelte yrker. Sjølv om eg no held på med dr.grad kjem eg nok ikkje til å tjene 500 000 etterpå

Gammel 23-03-10, 17:17   #27
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Både tømrer, rørlegger, elektriker, bilmekaniker o.l har jo berre vgs og dei tjener ofte veldig godt. Mannen er tømrer og tjener veldig bra.

Gammel 23-03-10, 18:14   #28
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

3 stk som har svart over 500 000?
Det må jo vere eksepsjonelt bra dersom ein ikkje har meir enn VGS?
Skulle likt å visst kva for eit yrke dei har.

De fleste håndverker-yrker, f.eks. Tror ikke det eksepsjonelt bra for en elektriker, rørlegger eller trykker å tjene en halv million, mere vanlig etter hva jeg vet.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Man kan selvsagt få en høy lønn uten utdannelse, men man mangler da totalt sikkerhetsnettet en faglig tyngde som regel gir.

Å? Man kan da ha veldig bra faglig tyngde selv om man ikke har høyere utdanning. Erfaring teller også. Mye.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Enig, jeg tror neppe det at tre her inne har over 500 000 i året uten høyere utdanning er representativt for hele bildet.

Nå er vi på et forum med fleste damer. Uten at jeg skal si det for sikkert, så vil jeg tro at damene her som har "kun videregående" er i helsebransjen eller beslektede kvinneyrker. Der er ikke lønna så fet, akkurat.

Still dette spørsmålet på et forum med overvekt av mannfolk, og du vil finne haugevis av dem som tjener mer enn en halv mill.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 18:23   #29
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vgs og fagbrev og tjener 400000.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 18:56   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Så "vi" så _bare_ har vgs er dumme?

Når min mann jobbet som kjemist prossesopratør(som han er utdannet til) Tjente han nesten 500 000 i året på 5 skift.

Har noe sagt det? Mye tyder på at det er vi med ørtn års utdannelse og jobb i det offentlige som er de "dumme". Iallfall hvis man tenker at det er smart å få litt lønn igjen for strevet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 19:00   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tjener ca 400 000 pluss minus. Tok et år skole etter almennfag, men det var stud.fag på videregående nivå. Jeg kunne tjent mer dersom jeg hadde vært mer karriereorientert og heller ikke tatt det ganske med ro med en del deltidsjobbing etter barn og byttet litt jobb utifra det de siste tre årene.
Jeg kjenner mange som tjener greit selv om de ikke har høyskole-eller universitetsutdannelse, det er ikke alltid en sammenheng mht lønn og de fleste har jo heller ikke studielån å drasse på.
Det blir veldig generaliserende å tenke kun veldig lav lønn og helse-kvinneyrker når det er snakk om dette. Alle som er håndtverkere, jobber innenfor salg-kundeservice-bank-finans-olje og andre typer bransjer er ofte ikke spesielt lavtlønnende. Og dette med å ha noe mer å stå på senere, erfaring fra yrkeslivet i mange år kimses ikke av når man søker jobber altså.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 19:03   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Forresten, jeg er nok litt "domm", jeg har krysset av for feil valg i pollen, skulle vært en opp.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 19:06   #33
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Å? Man kan da ha veldig bra faglig tyngde selv om man ikke har høyere utdanning. Erfaring teller også. Mye.

Mulig det. Jeg kjenner best IT-bransjen, og der har det hardnet til veldig. Man kunne før komme langt på kun erfaring, men nå kommer det fler og fler med både erfaring og utdannelse, og da har det straks blitt vanskligere.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 19:50   #34
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen min har fagbrev, jobber i privat industri og har over 450 000 kr i årslønn.

Passer meg greit siden jeg hadde under 30 000 i fjor. :student:

Gammel 23-03-10, 20:33   #35
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Eksmannen min har bare fagbrev, og tjener over millionen.
Jeg må innrømme at jeg synes det er feil at jeg, med 9 års universitetsutdanning, tjener langt under halvparten.

Enig med ea: på et forum med overvekt av menn, ville man funnet mange flere som hadde krysset av for over en halv million.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 21:24   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lønn er ikke, og skal selvsagt heller ikke være BARE korrelert til utdannelse.

Rett og slett å være en av de beste på sitt felt, om det er salg eller sveising eller design du driver med, vil nesten alltid lønne seg.

Å være i riktig bransje teller selvsagt. Man kan velge bransjer med mye penger, men der det sikkert er andre ting som teller negativt (ofte svært, svært kompetitivt, for eksempel), eller bransjer som gir deg alt du vil ha rent faglig, men der det er svært lav lønnsomhet og dermed rett og slett lite penger til lønn (som forlagsbransjen).

Du kan ha et yrke svært få ønsker seg eller er tilstrekkelig kvalifisert for. Eller i et yrke der mange nok eller mer enn mange nok velger å jobbe tross lav lønn. Da er det tilbud og etterspørsel som styrer lønna (det første gjelder mange håndverkeryrker, det andre mange kvinneyrker).

Gammel 23-03-10, 21:31   #37
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Cluet er vel å jobbe i et privat manneyrke fremfor offentlig kvinneyrke.

Gammel 23-03-10, 21:35   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men damer velger jo å ikke gjøre det, så da syns de vel at det er noe annet som gjør det verdt det, da?

Gammel 23-03-10, 21:39   #39
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[...

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:09.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 21:41   #40
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er definitivt ikke interessert i typiske "manneyrker" -verken de tekniske, de handy-man aktige eller selger (mange salgsretta yrker har veldig høy manneandel).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.