Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Skotøy nå som våren er kommet ...

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-10, 15:48   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Skotøy nå som våren er kommet ...

Ja, jeg er førstegangsmor, og meget usikker på det meste.
Sist det var vår hadde guttungen bare noen sånne myke vanntette greier som vi tok på bena hans, han gikk jo ikke. Hans første sko var vinterskoene han fikk på høsten. Han har nå +par nummer to av sorten, da han vokste ut av de første i løpet av vinteren. Og nå er han i ferd med å vokse ut av dem også, men det er sånnsett greit, for det er vår, og på tide med vårsko.

På mine egne ben er vinterskoene byttet ut med joggesko. På guttungen bruker jeg enda vintersko, rett og slett fordi han ikke har annet. Det ble veldig plutselig vår, og jeg var ikke forutseende nok til å kjøpe vårsko mens det enda var snø. Så nå trenger han dem.

Jeg ser for meg kanskje noen joggesko med goretex? Vi bor tross alt i Bergen, det kommer til å være en del våte vårdager... Men, når det pissregner, det kommer det helt sikkert også til å gjøre, er det støvler som gjelder da? Til den skikkelige sommeren er det vel ikke så utenkelig med sandaler, men ettersom han vokste ut av de første vinterskoene på 3-4 mnd, og glatt er på vei til å gjøre det samme med de neste (som er to nr større), vet jeg ikke helt om jeg tørr kjøpe sandaler enda. Jeg har enda ikke sluttet med ullstrømpebukse på ham, så sandalbruk ligger nok noe frem i tid...

Han går ikke i barnehage enda, men har fått plass fra 1.8. Innen den tid trenger han sikkert enda nye sko tenker jeg (veeeeel, de slutter vel å vokse like fort ut av skoene etterhvert, men kan jeg forvente at joggesko og støvler (eller hva man nå enn bruker når det regner) kjøpt i april passer til september? (for DA skal han vel ha nye vintersko...)

Men hva kjøper man av vårskotøy til en gutt på snart 20 mnd?

Gammel 12-04-10, 15:56   #2
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skotøy nå som våren er kommet...

Vi har kjøpt Gore Tex joggesko + Geox joggesko (på tilbud og skikkelig prinsesserosa) men trenger en form for støvler og kanskje sandaler til litt senere ut på sommeren. Jeg har ikke kjøpt sko med ankelstøtte og lurer egentlig på om det kanskje ikke var så lurt, men det ble nå engang sånn.

Gammel 12-04-10, 15:56   #3
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sånne som gir god støtte i ankelen og som er steinharde bak (og foran i følge gubben)

Ponnny, Elefanten & sånn, spør i skobutikken. Små joggesko og converse er bedårende men ubrukelig for små babyføtter, men "ordentlige" sko er mye stiligere nå for tia da

Stjal denne teksten fra en blogg jeg fant da jeg søkte på babysko:

Gode sko har en såle som er såpass myk at den bøyder seg ved tåa når barnet går. Men sålen skal ikke være så myk at skoa kan vris opp som en klut (Ta tak over hælen med den ene hånda og over tåa med den andre og vri. Da skal skoa ikke gi etter). Og for det tredje skal hælkappa være så hard at du ikke klarer å klemme den inn med tomlene. Det fins gode og dårlige sko i alle prisklasser.
Sko skal ikke arves, fordi alle sliter skoene litt ulikt. Og det å gå i ei sko som er slitt og dermed tilpassa en annen, kan forplante seg oppigjennom, og skade både foten og ryggen. Men hun mente det måtte gå an å bruke litt fornuft når det kom til reservepar som for det meste sto parkert i barnehagen, og pensko som kanskje ikke brukes mer enn en håndfull ganger pr barn.
Skoene skal ikke være for store fordi det vil føre til at barnet nå krumme tærne når det går. Det føles hemmende og ubehagelig, og kan skade på samme måte som feilslitte sko kan. For et lite barn å gå med ett nummer for store sko, mente hun kunne sammenliknes med for en voksen å gå med sko som er 4-5 nummer for store.

Her synes jeg det var mye lekkert
http://www.kavat.com/swe/kollektion_2010_v.htm

Gammel 12-04-10, 15:56   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring med størrelser er at man ikke kan forvente noenting. De første årene gikk vi gjennom to par hver seson (to vinterstøvler, to par joggesko, to par sandaler, to par støvler osv), før han sto stille et par sesonger. Nå virker det som vi er tilbake i en voksefase.

Så du gjør det nok lurt å vente med sandalene, i Oslo er det egentlig ikke ofte man trenger det før juni.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 15:58   #5
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kjøpt superfit sine goretexjoggesko til Vesla på snart to år. De er kjempegreie. Til storebror har vi alltid har Viking Sparrow. Veldig gode de også.
Hadde ventet litt med sandaler ja. :-D

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 15:59   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Ponnny, Elefanten & sånn, spør i skobutikken. Små joggesko og converse er bedårende men ubrukelig for små babyføtter, men "ordentlige" sko er mye stiligere nå for tia da

.

Det er bare så synd ingen av de kommer med Gore Tex (ettersom de sa i de butikkene jeg var i) og jeg endte derfor opp med "lave" SuperFit joggesko til hun som blir 2 i september.

Gammel 12-04-10, 16:04   #7
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min erfaring med størrelser er at man ikke kan forvente noenting. De første årene gikk vi gjennom to par hver seson (to vinterstøvler, to par joggesko, to par sandaler, to par støvler osv), før han sto stille et par sesonger. Nå virker det som vi er tilbake i en voksefase.

Så du gjør det nok lurt å vente med sandalene, i Oslo er det egentlig ikke ofte man trenger det før juni.

Jeg har akkurat samme erfaring med mine to barn. I perioder har føttene vokst så fort at jeg har måttet kjøpe maaange par sko, mens i andre perioder virker det ikke som bena vokser engang.

Viking og Superfit har halvhøye joggesko, slik at barnet for god støtte rundt ankelen. (Finnes sikkert mange flere, men det var nå det jeg kom på i farta)

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 16:14   #8
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Min erfaring med størrelser er at man ikke kan forvente noenting.

Det er jeg hjertens enig i. Jeg ville ha ventet med å kjøpe Geox eller Superfit som jo er nokså kostbare sko. Kan ellers på det varmeste anbefale XXL ved skokjøp og siden dere på i Bergen så kan det sikkert være lurt å ta en tur dit

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 17:11   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har brukt gore tex sko, men mest av alt har vi brukt "min første sko" fra superfit. Han hadde ikke joggesko i fjor. Han hadde sandaler og skinnsko. Imprignerte de så tålte de masse så lenge det ikke var dammer.

Vi bor i Bergen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 18:34   #10
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Signerer denne. Og når du endelig finner ordentlige sandaler i riktig størrelse ("fordi du kommer for sent, alle andre handler sandaler i april" som jeg fikk beskjed om sent i mai et år ) så nekter ungen å bruke de, for "tråks" (crocs) er bedre!

Gammel 12-04-10, 18:53   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skotøy nå som våren er kommet ...

Vi har kjøpt viking goretex halvhøye sko til våren. Kjempegode!
Kommer til å kjøpe 1 sko par til, men usikker enda på om det blir joggesko eller andre.. Også 1 par sandaler må vel til, men trengst ikke kjøpes før i slutten av mai.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 19:34   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men venter man til juni, er butikkene utsolgt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 21:17   #13
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har hatt ett par joggesko, ett par sandaler og ett par støvler pr sesong. Kjøpte joggesko og sandaler på lørdag. :Har også erfart at sandaler blir utsolgt før sommeren er igang:

Gammel 12-04-10, 21:19   #14
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Jeg hadde et par Timberland gore-tex sko til lillegås, og de synes jeg var så gode at jeg har kjøpt lik type til henne nå i vår. Veldig gode, robuste sko

Gammel 12-04-10, 21:25   #15
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Vi har kjøpt viking goretex halvhøye sko til våren. Kjempegode!
Kommer til å kjøpe 1 sko par til, men usikker enda på om det blir joggesko eller andre.. Også 1 par sandaler må vel til, men trengst ikke kjøpes før i slutten av mai.

Hørtes ut som en ikke dum løsning.

Jeg har lyst på goretexsko...

Han har altså hatt to par sko i sitt liv hittil (utenom pensko som han fosåvidt har arvet, de er brukt et par ganger av forrige eier, og det samme av ham, et par timer av gangen...) Det er to par vintersko i goretex fra superfit. syntes de har vært veldig greie, men de er jo for varme for å vruke dem så mye lenger, ettersom det fort kommer opp i 10-15 grader på dagtid. Og sol. Jeg har jo selv på meg små, lette joggesko med mye luftig netting... slett ikke mye vanntett, men akkurat nå er det jo ikke vått. Når det derimot blir det, så er tiden inne for at mor trenger nye sko... tenker på goretex joggesko til meg selv. Mine ben, og mannens, er eccoføtter, det er de skoene vi passer best i rett og slett. (så vi har mye eccosko her i huset, kan vel uten å tenke telle i alle fall 7 eller 8 par... og jeg som synes jeg egentlig ikke har mye sko.... men mannen har jo halvparten da...) Men hva som passer guttungn vil vel tiden vise.

De første kjøpte vi hos barnas hus, de anbefalte oss superfit, og vi kjøpte dem. de andre var kjøpt på juleferie da de første ble for små, og da var det, av de de hadde inne i rett størrelse, rett og slett superfit som passet fotens hans best, de andre ble ifølge selgeren for trange over risten, disse gikk. Derfor var det i mitt hode nærliggende å se om superfit hadde goretexvårsko til ham også... Men jeg er meget åpen for å vurdere andre merker altså, og vi kan sikkert finne veien til XXL også (hvor er det egentlig?)

Men i tillegg til en eller annen type joggesko/halvhøy sko med støtte som etter mine formeninger bør være relativt vannresistente, burde han ha støvler av et slag, eller kan det vente til barnehagestart i høst? (Som hjemmeværende har jeg jo sånnsett en viss mulighet til å velge å la være å gå ut når det pissregnersom mest, men vi kan jo bli gale av å være inne i for lang tid også da, og guttungen rett og slett ELSKER lekeplassen nå som snøen er borte, kommer han seg ut i gangen står han klar med bøtte i en hånd og bil i en annen, så noe sier meg at vi kommer til å tilbringe maaaange timer på lekeplassen fremover våren. Og da er jo godt skotøy, som hodler ham varm og tøærr og gir den rete støtten selvsagt vitkig. Jeg synes liksom ikke støvler, slik jeg husker støvler fra min oppvekst, er det mest ideelle til det, men unger i den alderen GÅR jo gjerne i de vannpyttene som er å oppdrive, så...

Sandaler trenge rhan sikkert ikke før det er utsolgt nei, men bommer jeg på størrelsen er det jo ikke noe å tjene på å ha kjøpt dem tidlig heller, om jeg likevel må ut og skaffe nye når det er utsolgt...

Gammel 12-04-10, 21:33   #16
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

kAN IHVERTFALL TIPSE OM sandaler fra See Kai Run. www.comfykid.com
Hvis dere er hjemmeværende hadde jeg ikke brydd meg med støvler, heck, lillesøster her i huset har ikke støvler i bhg, vi har superfit Goretex og hun elsker dammer. Får vel se om vi kjøper noen støvler etterhvert.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 21:35   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes egentlig goretex-sko er nokså unødvendig, i alle fall til så små. Et par gode "første sko"-type sko, og et par gummistøvler. Er det vått ute, må støvlene på uansett, for dukker det opp en søledam er man våt tvers gjennom i det det sildrer inn ovenfra på skoene..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 21:37   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har halvhøye Timberland og halvhøye geox.
Har joggesko fra timberland og ponny.

Jeg ville valgt halvhøye goretex nå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 21:41   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det med å sildre inn over skoene er absolutt et poeng... om vi får en fin vår er vel vanlige "første sko" (dog, tredje sko egentlig) sikkert helt ok, jeg bare klarer ikke helt se for meg en sånn vår...

Men, det stemmer sikkert at goretex ikke er nødvendig for småtasser, det er bare det jeg helt naturlig tenker til oss selv, og derfor også til ham, ser jo på hans føtter som miniutgaver av våre, men dog, VI hopper ikke i sølepytter da...

Vi er sånn deltidshjemmeværende ja, slik at guttungen er heltidshjemmeværende, ut juli mnd. I augudt begynner han i barnehage, men da har han sikkert en større skostørrelse.

Men, støvler tilfredsstiller da vel slett ikke kravet om "god støtte rundt ankelen" og sånn? Dersom det er et poeng til 1,5-2 år gamle unger, og det er det vel gjerne? Da er vel "halvhøye sko" (som tåler vann) bedre støtte?

Han går godt da altså, og trenger jo ikke noe støtte inne, men ute er jo livet noe annerledes...

Gammel 12-04-10, 21:42   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg og mannen har ecco føtter, men småen har superfit føtter. Superfit er fantastiske sko til små barn.

Tror ikke du trenger støvler. Om du merker at du trenger det så har de alltid støvler i butikken. Ikke kjøp det før du merker behovet.

Noe sånt ville jeg hatt i sommer:

Sandal med tupp er best for små barn.

God stødig og veldig lett skinnsko. Mye kjøligere enn joggesko faktisk og jeg synes at de er mye bedre på foten.

Da trenger du egentlig ikke noe særlig mer.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.