|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
rakkarpus
|
Fastlege - krevende jobb?Tror du det å være fastlege er mer enn en normalt krevende jobb? Og eventuelt hva ved jobben tror du gjør den krevende?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlege - krevende jobb?Spørs jo veldig på hva man sammenligner med, men ja, å være lege anser jeg som langt mer krevende enn mange andre jobber. Lege generelt, fastlege eller ei.
|
|
|
#4 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Fastlege - krevende jobb?Jeg tror det er en svært krevende jobb. Tenk på alle de forskjellige problemstillingene og alle de forskjellige menneskene de skal forholde seg til. Mennesker i krise, folk som er redde/sinte/krevende/urimelige/farlige.
|
|
|
|
#5 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Fastlege - krevende jobb?Det kommer nok litt an på. Men det er mye ved legejobben pasientene ikke ser. Den pålagte faglige oppdateringe, alt papirarbeidet, alle klagesakene (de fleste koker ut i kålen) etc.
|
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Fastlege - krevende jobb?Jeg tror det å være fastlege er en helt vanvittig krevende jobb som gjør at man lett blir utbrent. Man får stadig mer oppfølgingsansvar og de fleste som jeg kjenner som jobber som allmennpraktikere sitter langt utover kveldene og jobber.
|
|
|
#7 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Fastlege - krevende jobb?Det vil jeg da tro. Leger har jo generelt stort ansvar, og fastlegen har fordelen av en noenlunde regulert arbeidstid. Samtidig har vel mange et mindre fagmiljø, selv om det selvsagt varierer hvor stor en praksis er.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Fastlege - krevende jobb?
Min fastlege (den forrige, vi har fått tildelt ny siden han sluttet) spiste somregel underveis tydeligvis, det lå gjerne ei påbegynt brødskive på bordet jeg tror han spiste litt mellom hver pasient eller noe sånn. Og var konsekvent, alltid forsinket med timene. time klokka tolv? Greit det, man kommer kanske inn før klokka ett... Når de da booker timer frem til rundt fire er nok klokka godt over fem før den siste er ferdig. Også er det alt det de gjør etterpå.
|
|
|
#9 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Fastlege - krevende jobb?Signerer Esme helhjertet altså. Men som noen sier har man muligheten til å jobbe redusert og ha færre pasienter på listen og da blir det nok roligere.
|
|
|
|
#10 |
|
prokrastinator
Slike må da være ypperlige å ha innimellom, for å ta igjen forsinkelser? Svusj, printe, ferdig, hadet bra, liksom?
|
|
|
#11 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Fastlege - krevende jobb?Hehe, jeg skulle til å svare at å være fastlege måtte vel være mye roligere enn f.eks å jobbe på sykehus, arbeidstiden er bedre osv. Men etter å ha lest Esme sitt innleg innser jeg ikke vet noen ting.
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fastlege - krevende jobb?Sist jeg var hos fastlegen sa han noe om at min jobb måtte være krevende (jeg er lærer), så sa jeg at hans jobb var vel rimelig krevende, den også. Han svarte at den var det, men det var i hvertfall ikke så mye bråk
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Ja! Disse legeerklæringene som fok skal ha for alt mulig. Som om en legeerklæring er noe som helst verdt om det ikke går på direkte medisinske ting. Legeerklæring på at de må ha kontoret i hjørnet "for jeg får vondt i hodet doktor av de andre", legeerklæring på at "jeg må komme litt senere på jobb, doktor, fordi jeg blir så trøtt jeg om jeg må stå opp tidlig" og whatever.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Fastlege - krevende jobb?Eg bur i ein kommune uten sjukehus, så her har fastlegane i tillegg legevakt. Eg har sete meir enn ein gang på venterommet bare for å oppdaga at ambulansen svinger innom og plukker opp min lege. Då er da berre å bestilla ny time. Eg kan også treffa på han same kveld på legevakten.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kjenner jeg blir helt overgitt over hva folk faktisk får seg til å syte og klage om og attpåtil kreve attest på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
prokrastinator
Haha, jeg var til en vikar i januar. En kirurg, som neppe hadde vært i allmennpraksis på en stund. Introduksjonen hans - en god time forsinket - gikk omtrent slik: "Hei, hei, ja, jeg beklager ventetiden, dette er jo helt skrekkelig, ja, det er greit nok med det medisinske, men herregud, folk tror jo man er både prest og sosialkurator, det er jo virkelig ikke måte på hvor mange tullinger man møter! Ja, hva kan jeg gjøre for dere?"
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Fastlege - krevende jobb?Jeg vil tro det avhenger veldig av personligheten. Jeg har flere bekjente som jobber som fastleger og har gjort det i årevis. Både her i bygda og i småbyen jeg kommer fra sitter fastlegene lenge i stillingene sine. I hjembygda til mannen blir de ikke værende, men det gjør heller ingen andre som kommer inn utenfra og har lang utdannelse. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
OG jeg kjenner jeg er glad for at du ikke er min fastlege
|
|
|
|
#19 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Fastlege - krevende jobb?Min fastlege er så dedikert til jobben sin at jeg får fnatt av å tenke på og skulle ha en sånn jobb. Ikke at jeg tror det hadde vært mindre slitsomt om hun var mindre dedikert, men jeg ser at hun er sliten og jeg får vondt av henne hver gang jeg er der. Men som hun selv sier; "Hadde jeg hatt barn i tillegg til denne jobben, så hadde det nok ikke fungert sånn som det gjør i dag". |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
|
![]() |